Audi TT Roadster 3.2 quattro (2007)
TT cruiser
Wij rijden de dikste nieuwe TT Roadster uit de prijslijst: de V6 3.2 quattro met DSG automaat (bij Audi S-Tronic genaamd) en het Pro Line-pakket. Het bolle van de vorige TT heeft plaatsgemaakt voor een vloeiender silhouet en de lichtunits ogen ranker en gemener. Het achterspoilertje komt pas bij 120 km/h omhoog; bij 80 km/h verdwijnt het weer automatisch. Wie stapvoets indruk wil maken, kan 'm met een knop handmatig bedienen.
Ook de binnenkant is herkenbaar, maar tegelijkertijd toch een decennium moderner. Strakke lijnen, betere materialen en een mooiere afwerking. De ronde, chroomomrande ventilatieroosters zijn gebleven en het dashboard bestaat uit mooie, zwarte kunststof, afgewerkt met leer en aluminium.
De leren bekleding is afgewerkt met grove stiksels als van een honkbalhandschoen. De stoelen zijn wat hard, maar de zitpositie is goed, net als de zijdelingse steun. Het stuurwiel ligt lekker stevig in de hand en de versnellingspook zit op de goede plaats. De knoppen erachter kun je bij schakelen onbedoeld activeren. In deze automaat, voorzien van schakelflippers aan het stuur, zal dat niet zo gauw gebeuren, maar in een TT met handbak overkwam het ons meermaals.
Slim dak
Deze rijkst uitgeruste versie heeft geen gescheiden klimaatregeling. Maar juist wanneer je ook 's winters open rijdt, wil je links en rechts de hete luchtstroom apart kunnen instellen. De stoelverwarming heeft echter drie standen en om de koude luchtstroom uit je nek te houden, biedt Audi optioneel een uitstekend windschot.
De Roadster weegt leeg 1.490 kg, slechts dertig kilo meer dan de coupé. Knap, als je de vele verstevigingen in acht neemt die voor een open auto nodig zijn. Slim is de Z-constructie van het dak. Je ziet het niet, maar het voorste deel is hard. Daardoor dient het in opgevouwen staat ook als afdekpaneel. Prettige bijkomstigheid van de keus voor een softtop is een de acceptabele kofferruimte. Met 250 liter is de TT Roadster geen gezinsauto, maar vooral in de diepte kun je best wat spullen kwijt.
Nog een voordeel van de stoffen kap is de snelheid waarmee hij kan worden bediend. Openen duurt slechts twaalf seconden, en bij een plotselinge stortbui zit je binnen vijftien seconden droog. Openen en sluiten is trouwens ook beneden de 50 km/h rijdend mogelijk.
Zwaar
De nieuwe TT is honderd kilo afgevallen, maar toch nog tamelijk zwaar. Gelukkig heeft de motor daar geen moeite mee. Hij pakt onderin stevig op en trekt lekker door. Schakelen gaat razendsnel, dankzij de dubbele koppeling. De S-Tronic-transmissie kan ook bediend worden met de pook of de flippers aan het stuur, maar daarmee boek je weinig tijdwinst. Door het royale koppel is deze TT een comfortabele cruiser. En daar is ook 't onderstel debet aan. De TT Roadster is uitstekend in balans, maar te veel op comfort gericht voor een spannende sportauto.
De eenvoudigste TT Roadster is 'n voorwielaandrijver, maar deze 3.2 V6 heeft standaard vierwielaandrijving. Het resultaat is een neutraal stuurgedrag, zelfs in extreme bochten. De TT is dus geen smijtijzer voor de snelle jongens. De lage zitpositie verandert daar weinig aan, maar zorgt er wel voor dat je goed beschut zit. Het uitrustingsniveau is alleszins acceptabel, met onder meer xenonverlichting, elektrische kapbediening, vierwielaandrijving en lichtmetalen 17-inchwielen.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | TT Roadster 3.2 quattro |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 65.435 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.189 cc |
Maximaal vermogen | 184 kW / 250 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.178 mm / 1.842 mm / 1.358 mm |
Wielbasis | 2.468 mm |
Massa leeg | 1.490 kg |
Laadvermogen | 320 kg |
Banden | 245/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,4 s (fabrieksopgave: 5,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,1s |
Brandstofverbruik | 9,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 227 g/km |