Audi TT 3.2 V6

Top TT

Audi TT
AutoWeek 2003 nummer 9
AutoWeek 2003 nummer 9

Je leest het in AutoWeek 2003 nummer 9

De Audi TT wordt onder vuur genomen door zware artillerie. Denk daarbij aan de Chrysler CrossFire, de Nissan 350Z, de Mazda RX-8 en de BMW Z4. Ingolstadt verdedigt zich heldhaftig. Wapenfeiten: V6, 250 pk en DSG. Goed kaliber, is de eerste indruk.

Straks meer over de TT, eerst DSG. Een afkorting die zou kunnen staan voor: Dat Schakelt Geweldig. In werkelijkheid staat het voor Direct Shift Gearbox. Een versnellingsbak die de conventionele automaat, de sequentiële bak én de handgeschakelde transmissie behoorlijk op afstand zet. DSG biedt 't allemaal. Maar dan beter. Wil je relaxed cruisen, dan kies je voor 'D'. Wil je boenderen zonder daarbij te hoeven schakelen, dan is 'S' ideaal. Wil je hard én zelf schakelen, dan gebruik je simpelweg de handmatige modus. Het kostte Audi (en transmissiefabrikant BorgWarner) meer dan zes jaar om deze vinding te cultiveren tot wat hij nu is. We hebben het over een compacte zestrapsbak die razendsnel kan schakelen. De krukas drijft twee afzonderlijke hoofdassen in de versnellingsbak aan, die elk door een lamellenkoppeling bediend worden. En elk van die twee hoofdassen neemt een deel van de overbrengingen voor zijn rekening. Bij het wegrijden in de eerste versnelling staat de twee al paraat en gaat zonder aandrijfonderbreking tot actie over zodra de bestuurder – of de elektronica - het commando geeft. De vrijgekomen as van de eerste versnelling zet alvast nummer drie klaar en zo gaat het door tot aan numero zes. Briljant systeem.

Launch control!
Niet meer dan een fractie van een seconde kost het de bak om op te schakelen. De 3,2-liter V6 huilt door tot de rode zone op de toerenteller en met je rechterwijsvinger maan je transmissie tot een verzet hoger. Ononderbroken accelereert de TT door. De snelheid van het schakelen en de geringe terugval in toeren doen onherroepelijk denken aan een F1-bolide. En nu we het toch over die tak van autosport hebben: de TT 3.2 beschikt over launch control, ofwel een lanceerinrichting. Dat werkt als volgt: schakel het ESP uit, zet je linkervoet op de rem, trap het gaspedaal op de bodem (het toerental stijgt naar 3200) en gooi vervolgens alle remmen los en houd dat rechterpedaal in het tapijt. Whaaaaaaaam! De TT lanceert zichzelf als een geleid projectiel. Houston, we've got a lift off! Oké, opschakelen doet DSG supersnel, maar hoe zit het met terugschakelen? Er staat namelijk altijd een hogere versnelling klaar voor actie, niet een lagere. Theoretisch gaat de downshift fractioneel langzamer, maar daar merk je niets van. Dan de stand 'Sport'. Daarin is de bak daadwerkelijk sportief. Hij schakelt terug – met tussengas - op het moment dat je dat zelf ook gedaan zou hebben en met opschakelen wacht 'ie zelfs nóg langer. Soms zelfs iets té, vinden we. Later die dag vragen we Michael Schöffmann, ontwikkelingsingenieur bij Audi, waarom hiervoor gekozen is. Schöffmann: "Wat we hebben willen bereiken is een optimaal gebruik van het motorkoppel, zoals een sportieve rijder dat graag heeft. Het resultaat is een motor die altijd adequaat reageert."

Akoestische geneugtes
Die versnellingsbak is niet het enige nieuws onder de aluminium motorkap. De 3,2-liter V6 levert een meer dan substantiële rol in het rijplezier. Het is de krachtbron die ook dienst doet in onder meer de Golf R32. Een V6 met een blokhoek van slechts vijftien graden, waardoor hij slechts één cilinderkop heeft. Als het op piekvermogen aankomt, behoudt de TT met zijn 250 pk een lichte voorsprong op de VW. Audi, weet u wel? Dankzij zaken als variabele kleptiming en een eveneens variabel traject voor de inlaatlucht bedraagt het koppel tussen 2.800 en 3.200 toeren 320 Nm. Het elektronische gaspedaal is afgeregeld op een alerte en spontane reactie van de motor en werkt nauw samen met de rappe transmissie. U begrijpt: de TT 3.2 hangt gehoorzaam aan het gas. In die beleving word je als bestuurder nog eens extra bevestigd door het opzwepende gehuil van de V6. Ook daar is de nodige aandacht aan besteed. Een toerentalafhankelijke klep in het uitlaatsysteem zorgt onder alle omstandigheden voor een prikkelende sound. Wanneer je gas terugneemt klinkt er een donker, opzwepend gerommel vanuit de achterste demper. Prachtig! Wat pure prestaties betreft heeft de nieuwe V6 niet veel meer te bieden dan de tot nu toe opper-TT met 225 pk sterke 1,8-liter turbomotor. Die topt 243 en gaat eveneens in 6,4 tellen naar 100 km/h. Maar voor al het andere geniet de zescilinder onze voorkeur. Geen turbogat, meer koppel en natuurlijk dat niet te evenaren zescilindergeluid.

Slagvaardig wapen
Hebben we het nog niet gehad over het weggedrag van de TT 3.2. Ten opzichte van de andere TT's heeft de 3.2 dikkere stabilisatorstangen en een gewijzigde afstemming van vering en demping. Daarnaast wordt ons een flexibeler afregeling van ABS en ESP beloofd. Geen wegennet dat zich beter leent om deze beloftes te verifiëren dan het bergrijke achterland van Monaco. Daar laten we de V6 lekker janken op de kronkelige weggetjes, waar de twee polsdikke stortkokers aan de achterkant samen met bergwanden en tunnels bij herhaling voor kippenvel zorgen. Wat een sound! Het stevig afgestemde onderstel en de fors bemeten banden geven de Audi iets lichtvoetigs, ondanks zijn gewicht van maar liefst 1.520 kg. Natuurlijk kermt het rubber het soms uit van ellende, maar dat drukt de pret niet. Het ESP is inderdaad minder bemoeizuchtig dan voorheen. Een heel enkele keer voelen we zelfs dat de achterkant een klein stapje opzij zet en dat is ronduit verrassend voor een auto als deze. Met dit onderstel, deze motor en vooral deze versnellingsbak is de TT uitgegroeid tot een serieuze rijdersauto. Rijden met de TT verschaft erg veel genoegen. Waarbij ook de stabiliteit op hoge snelheden opvalt. Bij een tempo van 180 km/h voelt 'ie aan alsof je 120 gaat. Hij blijft je dat prettige, vertrouwenwekkende stuurgevoel geven en de motor bromt tevreden, maar wel voldoende hoorbaar op de achtergrond. In het Duits wordt deze vorm van rijgenot omschreven als 'Freude am fahren' en bij gebrek aan een goede Nederlandse vertaling sluiten we ons hier volledig bij aan. Met dit wapen kan Audi zich goed mengen in de strijd, zij het dat er voor de prijs van 55.890 euro meer grof geschut op de markt is én komt. Zoals de 287 pk sterke Nissan 350Z. Hij mist weliswaar DSG, maar sprint wel in 5,7 seconden naar 100 km/h, stormt met gemak door naar 250 km/h en stuurt minstens zo geweldig. Kortom, Audi wacht een zware strijd.