Audi Q7 V12 TDI
Na de oerknal
De oerknal betekende het einde van de dinosaurussen. Een automobiele oerknal maakten we een paar maanden geleden mee toen de brandstofprijzen ineens explosief stegen. Is er na die gebeurtenis nog bestaansrecht voor een dino van de weg als de Q7? Audi denkt van wel en lepelt er doodleuk een 5,0-liter V12 TDI in.
Een 6,0-liter V12-diesel met een vermogen van 500 pk en een maximale trekkracht van 1.000 Nm. Bent u verzeild geraakt in de nieuwe edite van Truckstar? Neen. Dit zijn de specificaties van het absolute topmodel van de Audi Q7. Als iemand het zich mag permitteren om zo'n motor te bouwen, is het Audi wel. Ze wonnen verschillende keren met een raceauto met een V12 TDI de prestigieuze 24 Uur van Le Mans. De Q7 V12 TDI kent eigenlijk maar één concurrent en dat is de Porsche Cayenne Turbo en de Turbo S. Die redden het met hun geblazen V8-motoren tot een vermogen van 500 en 550 pk. Kopers in deze klasse hebben dus nu de keuze tussen een dino op benzine of op diesel.
Laat je bij de keuze niet afschrikken door het dieselkarakter: nagelen en ratelen is de über-TDI helemaal vreemd. In de plaats daarvan trakteert hij op een schitterend gorgelend V12-geluid, dat eerder bij een raceauto past dan bij een SUV op diesel. Dat geluid dringt zich overigens aardig op en kan uiteindelijk vermoeiend gaan werken. Vergelijk het met je lievelings-cd: nadat je die voor de tiende achtereenvolgende keer hebt beluisterd, wordt-ie toch een beetje monotoon.
Audi beweert dat de V12 TDI nauw verwant is aan de krachtbron uit de R10 Le Mans-auto. Navraag bij de mannen van Quattro GmbH, die de diesel maakten tot wat hij is, leert dat dit allemaal wel meevalt: "Alleen het aantal cilinders is het zelfde en het inspuitsysteem en de krukas hebben we geleend van de R10." Verder is de V12 van de Q7 een geheel civiele motor. De Q7 V12 TDI wordt overigens niet bij Quattro GmbH in Neckarsulm gebouwd, maar komt gewoon uit de fabriek in Bratislava, waar ook de huis-tuin-en-keuken-Q7's vandaan komen. En een RS-badge krijgt hij ook niet mee. "Omdat het geen echte sportauto is, zoals een RS4 of een RS6", aldus een woordvoereder van Quattro GmbH.
Indrukwekkende machine
De krachtbron weegt een lieve 325 kilo. Met name de koelsystemen doen een flinke duit in het zakje. Het gewicht wreekt zich vooral tijdens het remmen. Dan wil de Q7 best duiken. Ook een beetje deinen is hem niet vreemd. Rommelen met de afstemming van de luchtvering helpt een beetje om dit probleem te verhelpen, maar zaligmakend is het niet. Dat neemt niet weg dat de Q7 V12 TDI een indrukwekkende machine is. Zoals-ie hier staat, weegt de Q7 2.605 kilo; de diesel trekt die massa in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/h. De top is natuurlijk 250 km/h. Keramische remschijven – op de normale Q7 een optie van zo'n € 20.000 – zijn op deze standaard. En reken maar dat je die kunt gebruiken.
De niet minder dan 1.000 Nm trekkracht is schier oneindig. Een wonderlijke ervaring als in een auto rijdt die wat verschijning betreft toch wel erg sterk doet denken aan een bovengemiddelde doorzonwoning. Audi claimt een verbruik van 11,3 liter diesel per 100 kilometer. We zijn benieuwd of we dát tijdens een test voor elkaar krijgen. Zijn hoge zit geeft een veilig gevoel als het écht snel gaat. Doordat je een paar auto's voor je uit kunt kijken, weet je beter wat het verkeer gaat doen, dan wanneer je laag zit. Gebruik je de handmatige stand van de Tiptronic-transmissie, dan hun je jezelf naar hartelust blijven lanceren. Voor wie eigelijk een R8 wil, maar af een toe een voetbalteam moet vervoeren, hals over kop een wietplantage moet ontruimen of moet assisteren bij een verhuizinkje, is deze SUV een ideaal alternatief.
De vraag is alleen: wat moet je in deze groene tijden met zo'n overdreven orgel? Wat een beetje overbodig is deze krachtpatser wel. Hij stoot een lieve 298 gram CO2 per kilometer uit. "Per cilinderbank is dat dus minder dan 150 gram per kilometer", aldus de mannen van Quattro GmbH. "Welke zescilinderdiesel doet dat na?" Juist ja. Zo kun je 't ook zien. De Nederlandse Audi-importeur hoopt jaarlijks een tiental klanten te kunnen vinden voor dit technologische hoogstandje dat hier in het eerste kwartaal van 2009 te koop is. Hij kost € 180.800. Er is maar één uitrustingsniveau, want alles zit er standaard op en aan. Voor wie de 20-inchwielen niet groot genoeg zijn en het inparkeren toch niet gaat zonder achteruitrijcamera, zijn er nog een paar opties te koop. Reken maar dat de gemiddelde Q7 V12 TDI niet onder de € 200.000 de showroom verlaat.
Had je deze auto's al gezien?

Audi Q7 3.0 TDI quattro Pro Line + | 118.000KM | Facelift | Panorama | S-Line | BOSE | Camera
- 2009
- 118.000 km

Audi Q7 4.2 FSI quattro 4+2, full option, netto € 17.500, bijtel vriendelijk!
- 2006
- 178.000 km

Audi Q7 3.0 TDI quattro Pro Line+ 5+2 | Luchtvering | Navigatie | Bose Audio | Origineel NL |
- 2006
- 344.623 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.