Audi Q7 4.2 TDI quattro (2008)

Zware jongen

Audi Q7 4.2 TDI quattro
Bijna tweeënhalve ton weegt deze Audi Q7. Dat is hem ook wel aan te zien, met een lengte van vijf meter, een breedte van twee meter en de hoogte van een gemiddelde man. Een zware jongen is het ook vanwege de V8-diesel, die een enorm koppel produceert.

De achtcilinder in het indrukwekkende front van de Q7 is geen splinternieuw ding, maar verouderd is hij allerminst, met zijn commonrail-inspuitsysteem met piëzo-injectoren. Per arbeidsslag zijn er vijf inspuitmomenten en het systeem werkt onder een druk van 1.600 bar. Twee turbo's met variabele geometrie dragen bij aan een optimale luchtvoorziening van de V8. Het vermogen van de 4,2-liter is 326 pk en het maximumkoppel bedraagt 760 Nm.


Alles is mogelijk
Met zo'n motor is praktisch alles mogelijk. Relaxed cruisen, trailertje trekken, autobahnwerk, het maakt allemaal niet uit. De achtcilinder klinkt daarbij heel aangenaam. Je hoort hem, maar klank en geluidsniveau zijn heel uitgebalanceerd. En op kruissnelheid schakelt de automaat naar zes en is het aangenaam rustig in de cabine. Een voortreffelijke transmissie trouwens, want hij schakelt ongemerkt en op de juiste momenten. Hij heeft ook een S-stand, waarin hij wat nerveuzer is, en een tiptronicfunctie, zodat je hem zelf kunt schakelen. Dat laatste zou zelfs kunnen met peddeltjes achter het stuur.
In de Q7 zit je als in een personenauto. De onderkant van de zijruiten zit hoog naast je, het stuur is flink ver naar je toe te halen en de stoel kan lekker laag. Als je niet beter wist, zou je zweren in een Audi A6 te zitten. Dat personenwagengevoel blijft als je met de auto rijdt.
De Q7 laat zich lekker van bocht naar bocht rijden en hij doet dat snaarstrak dankzij de luchtvering en 't brede rubber. Door de flinke breedte van de auto plakt hij ook lekker aan de straat. Je kunt je niet voorstellen dat deze auto zó zwaar is. De besturing is zeer direct. Bovendien stuur je met veel gevoel en weet je dus precies wat er bij de voorwielen gebeurt. De 4,2 TDI heeft bovendien adaptieve luchtvering, die elektronisch instelbaar is in een comfortabele en dynamische stand. Daarbij kun je ook de hoogte van de auto variëren voor terreingebruik.
De sfeer in de Q7 is strak en zakelijk. Het dashboard is in grote lijnen gelijk aan dat van de A6. Vanaf de bestuurdersstoel heb je echt niet het idee dat je in een terreinvaardige auto zit. Het heeft meer iets van een directieauto. Audi heeft het aantal knoppen tot een minimum beperkt en veel functies gevat onder de Multi Media Interface. Met een paar toetsen, een draaiknop en een beeldscherm kun je veel van de elektronica bedienen, van audio, navigatie en klimaatregeling tot en met de wagenhoogte.


Lekker ruim
Het zal u niet verbazen dat een auto met zúlke afmetingen ook binnenin lekker ruim is. Op de achterbank zit je goed, als ware het een flinke zakensedan. De bagageruimte is kolossaal en zelfs zo ruim dat je er twee wegklapbare stoelen in kunt laten zetten, waar mensen kleiner dan 1,60 m kunnen zitten.
In de basisuitvoering is de Q7 niet echt een karig uitgeruste auto. We noteren automatische klimaatregeling, parkeersensoren (geen overbodige luxe) en leren bekleding. Een navigatiesysteem moet de basis-Q7 4.2 TDI echter ontberen en ook een automatisch dimmende binnenspiegel en een elektrisch inklapbare buitenspiegels zijn niet standaard.

Video

Signalement

Merk Audi
Model Q7 4.2 TDI quattro
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 106.235

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V8
Cilinderinhoud 4.134 cc
Maximaal vermogen 240 kW / 326 pk bij 3.750 tpm
Maximaal koppel 760 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 100 l
Lengte / breedte / hoogte 5.086 mm / 1.983 mm / 1.737 mm
Wielbasis 3.002 mm
Massa leeg 2.420 kg
Laadvermogen 695 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/55R18Prijzen
Topsnelheid 236 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s (fabrieksopgave: 6,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,7s
Brandstofverbruik 11,1 l/100km
CO2-uitstoot 294 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum