Audi A8 Hybrid
Marketing instrument
- Maurice de Bouvère
- Eerste rijtest
Audi's hybride aandrijflijn kennen we inmiddels uit de Q5 en de A6. Deze aandrijflijn heeft Audi nu in z'n vlaggenschip A8 gelepeld. Verbruik en emissies van het model worden effectief gedrukt, maar er gaat ook wat van het comfortabele limo-karakter verloren.
Audi's is net als de concurrentie flink aan het hybridiseren. Logisch, je moet de hybride technologie ook wel omarmen als je de slogan 'voorsprong door techniek' hanteert. De hybride aandrijflijn van de Duitsers kennen we inmiddels al uit de Q5 en de A6; het omvat een 211 pk sterke 2,0-liter TFSI-benzinemotor, waaraan een elektromotor gekoppeld is, die afzonderlijk of samen met de benzinemotor kan werken. Een achttraps tiptronic automatische transmissie brengt de krachten over naar de voorwielen. Deze aandrijflijn heeft Audi nu in z'n vlaggenschip, de A8 gelepeld om vooral de Chinese markt te plezieren, maar om de concurrentie ook op ons continent te trachten de wind uit de hybride zeilen te nemen, verschijnt de A8 Hybrid ook hier. In China zal deze versie louter en alleen als long wheel base verschijnen, bij ons komt de hybride variant van de A8 in juni eerst met een korte (standaard-) wielbasis.
Spierkracht
Het systeemvermogen van de A8 Hybrid komt op 245 pk, en dat moet genoeg zijn om de 1.870 kilogram wegende Duitse limo in gezwinde spoed over de weg te jagen. Volgens z'n makers combineert de Hybrid de prestaties van een zescilinder met het brandstofverbruik van een viercilinder. Presteren doet de auto inderdaad meer dan voldoende; de motorencombi weet goed de gang in de A8 te krijgen en te houden. In 7,7 seconden laat de Hybrid zich van 0 naar 100 km/h katapulteren, en de top is illegaal genoeg met 235 km/h. Bij onze eerste rit met de auto is het dan ook beslist niet de spierkracht van de auto die tegenvalt of de souplesse, die is dik voor elkaar, zoals het en auto van het kaliber A8 betaamt. Nee, het is het geluid dat kritiek oproept; een limousine hoort zich fluisterstil voort te bewegen, hoe hard je het gaspedaal ook in het tapijt trapt. Maar de viercilinder van de A8 laat zich nadrukkelijk horen. Als je het uiterste verlangt, klinkt hij zelfs amechtig; alsof hij eigenlijk te licht bewapend is voor de A8. En dat is storend. Zodra je in de elektrische modus rijdt, en dat kan over een afstand van drie kilometer en tot op 100 km/h, valt vooral vanwege de stilte die dan heerst in het vooronder het wind- en bandengeruis op. Dat accepteer je in een auto uit een lager segment, maar in een auto van het niveau A8 verwacht je dat de geluiden van buitenaf beter uit het interieur geweerd worden. En als de TFSI-krachtbron bijspringt, merk je dat ook direct, helaas. Je hoort en voelt de motor namelijk iedere keer duidelijk aanslaan.
Mooi cijfer
Maar deze kleine ongemakken kun je voor lief nemen, als je je bedenkt dat de grote Audi een CO2-uitstoot heeft van slechts 147 g/km, en daarmee tot de top van z'n segment behoort. Evengoed is de zakelijke rijder nog altijd vijfentwintig procent bijtelling verschuldigd aan de fiscus. Pleister op de wonde is dan de relatieve zuinigheid. Audi claimt een brandstofverbruik van 6,3 liter per honderd kilometer voor de A8. Da's mooi, en helaas ook té mooi om waar te zijn. Volgens de tripcomputer scoren wij een verbruik van 9,3 liter over die afstand.
In het interieur onderscheidt de Hybrid zich van de andere versies van de A8 door een instrumentarium waarin je de verrichtingen van het hybride aandrijfsysteem kunt volgen. Het bestaat uit een powermeter, die de toerenteller heeft verdreven, geflankeerd door een led-balkje dat aangeeft hoe het met de lading van het accupakket is gesteld en een display waarop je als bestuurder kunt zien welke deel van de aandrijving aan het werk is. De instrumenten dagen je uit zo efficiënt mogelijk te rijden. En da's een sport, en eigenlijk de grootste attractie van deze A8 Hybrid die Audi toch vooral uit marketingoverwegingen in de prijslijst zet. Daar staan immers voor de fijnproever veel fijnere uitvoeringen van de A8 in de prijslijst.
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (21) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.