Audi A2 1.2 TDI 3L - 2001 - 392.378 km - Klokje rond
Einde komt in zicht
86 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Soms heeft een autofabrikant echt een goed idee voor een auto. Als dan de uitwerking ook goed is, kan niets meer misgaan, toch? Maar nee, timing en prijs spelen ook een rol. Daar ging het fout voor de doordachte Audi A2, die in 1999 werd gepresenteerd en in het jaar 2000 echt kwam. Wellicht was hij zijn tijd iets te ver vooruit. Wellicht was hij ook te duur. Maar hoe dan ook, Peter Bos uit Delft krijgt geen genoeg van zijn A2.
Auto met een missie
Smallere bandjes voor de versie met driecilinder turbodieselmotor, een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25, gebouwd met veel aluminium: de Audi A2 1.2 TDI 3L was een auto met een missie. “Twee dingen hebben mij naar deze auto getrokken: de techniek en dat sympathieke en aparte voorkomen. Er reed er bij mij een in de buurt, dus ik zag hem bijna dagelijks”, legt Peter Bos zijn keuze voor de Audi uit. De net gepensioneerde docent luchtvaart heeft er meer dan twee ton mee gereden nadat hij de Duitse lichtgewicht (830 kilo) in 2015 kocht als occasion. Het is een auto uit 2001, die in 2010 vanuit Duitsland naar Nederland is geëxporteerd. “Zoals zoveel A2’s, want in Nederland was het simpelweg geen succes. Er zijn er hier niet veel van verkocht.”
'Sleutelen laat ik de specialist doen'
Toen Peter de A2 kocht, stond er 182.000 kilometer op de klok, maar daar had hij geen enkel probleem mee. “Vier of vijf ton moet geen probleem zijn voor zo’n auto”, zegt hij. Hij reed dus in acht jaar tijd 209.000 kilometers op de klok erbij. Peter is behoorlijk technisch aangelegd. Van oorsprong is hij werktuigbouwkundige. Hij werkte jarenlang in de luchtvaart bij de KLM en Fokker en reed daar in keurig nette leaseauto’s, van Volvo tot Audi. Daarnaast is hij een hartstochtelijk sleutelaar aan… zijn eigen klassieke motorfietsen. Zijn ogen gaan meteen glinsteren als hij daarover begint. “Ja, ik heb acht klassieke motorfietsen staan. Als hobby maak ik ze weer helemaal top. Ik sleutel er meer aan dan dat ik er op rijd”, geeft hij toe. Zijn verzameling mag er zijn: twee klassieke BMW’s, een Laverda, een Harley-Davidson, een Suzuki en nog een Triumph. Sleutelen aan zijn A2 doet hij niet. Dat laat hij een specialist doen en dat is dus niet de Audi-dealer. “Nee, die ziet je volgens mij liever gaan dan komen. Wat moet die met zo’n oud ding?”
De kosten vallen nog mee
Peter kwam wel op een heel speciale manier bij die specialist terecht. “De auto heeft me de afgelopen acht jaar één keer laten staan. De bak liet het afweten, dat was in Breda. Ik haalde de Wegenwacht erbij en die besloot mij toen te slepen naar de A2 Dokter in Waalwijk in plaats van naar de Audi-dealer, dat zegt wel iets”, vertelt hij. Daar is de auto in onderhoud gebleven en daar is ook best wat aan de auto gedaan. We hebben een aardig compleet lijstje. Maar daar gaan we weer: als je al die reparaties optelt en de kosten daarvan deelt door het aantal kilometers doet die oude, gekke A2 het nog niet eens zo beroerd. Tel daarbij op het lage verbruik (Peter haalde in het begin de fabrieksopgave vrij gemakkelijk) en dan zijn de variabele kosten behoorlijk laag.
Matige bak
Toen keurmeester Joep Schuurman nog een jong monteurtje was, heeft hij de A2 zien komen. Hij is niet superblij na de proefrit. “Deze rijdt niet zoals hij zou kunnen rijden, als ik me goed herinner. Het rijdt niet fijn door een aantal oorzaken vermoed ik, eens even kijken hoe het op de brug met de auto is gesteld”, zegt de keurmeester. Waar hij bij de TDI tegenaan loopt en wat hem stoort als techneut: de bak. “Ze hebben een handbak genomen en daar een robotje opgezet die ervoor zorgt dat er feitelijk heel vroeg wordt opgeschakeld . Alles voor een lage uitstoot. Dat ondergraaft alleen het natuurlijke rijden. Dat geldt overigens voor veel meer van die gerobotiseerde bakken”, legt Joep uit. “Ik vind het niet veel.”
Trots en economisch
Zo sceptisch en kritisch als Joep is over de Audi, zo enthousiast is zijn eigenaar Peter. Enthousiast én trots. “Het is een trouwe kameraad, die A2 van mij. Ik houd alles bij, verbruik en onderhoud en reparaties, en dan kom ik uit op een kilometerprijs van 16,4 cent met alles erin, ook afschrijving, niet verkeerd toch?”
Ook niet verkeerd is het gemiddelde brandstofverbruik. Peter zit gewoon op 1 op 31. Precies dus waar deze auto zijn bestaansrecht aan te danken had, dat maakt Peter in de praktijk waar. “Ik ga sowieso verder met deze auto, dus over de vier ton heen, wat de keuring ook oplevert. Dat kan nooit heel veel zijn.”
Dat klopt achteraf toch niet. Joep heeft best een lijst, en die lijst is ook best serieus. Dat valt de eigenaar toch een beetje tegen, maar hij blijft erin geloven. “Ik ervaar de auto niet als onbetrouwbaar, ik ben één keer gestrand in acht jaar! Twee keer per jaar kom ik in de garage voor onderhoud en voor de apk. Vier weken geleden is hij nog goedgekeurd. Ik geniet van deze auto en zijn techniek, dus ik ga evengoed vrolijk verder.”
Eigenaar Audi A2
Naam: Peter Bos
Bouwjaar: 1955
Woonplaats: Delft
Beroep: luchtvaartdeskundige
Eerste auto: Simca 1100
Vorige auto: Audi A5 Coupé
Wat zou je aan je auto willen veranderen?: "Stoel en cruisecontrol."
Wat is je langste reis met deze auto?: "Naar de Dordogne."
De mening van Carrec Technocenter
“Wat mij betreft is deze auto het nauwelijks meer waard om grondig aangepakt te worden. Het zal sowieso meer kosten dan de dagwaarde en na herstel is het nog steeds een stokoude auto met hoge kilometerstand die niets waard is en onbetrouwbaar is door de leeftijd van de (vele) complexe onderdelen.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A2 1.2 TDI 3L |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.390 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.191 cc |
Maximaal vermogen | 45 kW / 61 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 140 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 34 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.826 mm / 1.673 mm / 1.553 mm |
Wielbasis | 2.405 mm |
Massa leeg | 830 kg |
Laadvermogen | 395 kg |
Banden | 145/80R14Prijzen |
Topsnelheid | 168 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,8 s |
Brandstofverbruik | 3,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 86 g/km |
Lezersreacties (86) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.