Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Audi A1

Vier ringen ...en nog wat kleine dingen

62
Audi A1
Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1
  • Roland Tameling
  • Eerste rijtest
15 februari 2015 om 11:13
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 4 2015
AutoWeek 4 2015

Je leest het in AutoWeek 4 2015

Een facelift van Audi is doorgaans geen wereldschokkend nieuws. Ook bij de vernieuwde A1 zien we hooguit andere lichtunits en een aangepaste grille, maar ditmaal zitten de belangrijkste vernieuwingen voornamelijk onderhuids. Krijgt de kleinste Audi hierdoor voortaan wél de meerwaarde die we mogen verwachten van De Vier Ringen?

Echte klasse vind je in de kleinste details, hoor je wel eens zeggen. Audi nam dat credo de laatste jaren wel erg letterlijk bij de A1, want als je het ons vraagt bood de kleinste Audi niet heel veel meerwaarde ten opzichte van zijn concerngenoten die dezelfde technische basis delen, zoals de Volkswagen Polo. Goed, de Audi ziet er misschien wat gelikter uit en biedt een fraaier afgewerkt interieur met iets meer binnenruimte, maar dat zijn wat ons betreft magere pluspunten om het prijsverschil van enkele (tot al snel meerdere) duizenden euro's te rechtvaardigen.

Revancheert Audi zich nu met de tussentijdse opfrisbeurt van de A1? We zijn in eerste instantie geneigd om een hartgrondig 'nee' te laten horen, want aan de buitenkant zijn de aanpassingen ronduit minimaal. Aan de voorzijde blijft de facelift steken bij aangepaste koplampen met een andere 'led-handtekening', een bredere grille 'met een stoerdere uitstraling' en veranderde bumpers, terwijl we achteraan ook hooguit nieuwe lichtunits en andere bumpers zien. Dit ruikt naar een gevalletje Jantje van Leiden… Overigens heeft Audi de mogelijkheden om een A1 af te stemmen op je persoonlijke smaak wel enorm uitgebreid: voortaan bestaan er ruim een miljoen combinaties van lakkleuren, wielen, stickers en interieurdetails. Personalisatiekunstenaars kunnen hun hart ophalen, met andere woorden…

Over kleine details gesproken: een piepklein logootje op de achterklep van deze A1 verraadt dat er wel degelijk meer aan de hand is. De bekende motoraanduiding TFSI draagt voortaan namelijk de toevoeging Ultra, en dat is weer een verwijzing naar de nieuwe motorenfamilie die Audi introduceert bij deze A1 facelift. Voor het eerst in de geschiedenis schroeft Audi een driecilinder turbomotor in haar auto's: de 1.0 TFSI levert 95 pk en vervangt de viercilinder 1.2 TFSI van vóór de facelift. Ook op dieselgebied is er nieuws, want A1-kopers kunnen voortaan ook kiezen voor de driecilinder 1.4 TDI (eveneens een Ultra) die het Volkswagen concern ook al toepast in bijvoorbeeld de Polo TDI Bluemotion.

Gecultiveerd

Die driepits diesel hebben we in de Volkswagen al uitgebreid gereden en daar bleek al dat de 1.4 TDI een flinke stap voorwaarts is ten opzichte van de 1.2 TDI driecilinder die hij vervangt. Het loopkarakter is stukken beter en ook in de Audi valt op dat de motor aangenaam weinig trillingen aan het interieur doorgeeft, terwijl het ietwat nagelende geluid geen hinderlijke niveaus aanneemt. Wat hinderlijke klanken en vibraties betreft scoort de 1.0 TFSI Ultra ook prima, want het éénlitertje doet zijn werk mooi stil en ligt nauwelijks te schudden in z'n motorsteunen. Dat klinkt logisch, maar driecilindermotoren hebben de laatste jaren een fikse ontwikkeling doorgemaakt waar het aankomt op gecultiveerde loopeigenschappen en de Audi-driepitter hoort bij de betere keuzes op de markt.

Zo pakt de compacte machine bijvoorbeeld al beter op bij lage toeren dan de bejubelde 1.0 Ecoboost van Ford. Over de souplesse hebben we dan ook weinig te klagen, al valt de motor boven de 3.000 toeren wel een beetje door de mand. Waar de driepitter in eerste instantie vlot lijkt te reageren op het gas, verdwijnt dat pittige karakter bij de hogere toeren als sneeuw voor de zon. Van versnelling is dan nog nauwelijks sprake terwijl de TFSI irritant schel begint te klinken wanneer je hem echt op z'n falie geeft, dus zo moet je deze motor niet aanspreken. Vertrouw je echter op z'n redelijke koppel van 160 Nm en schakel je op tijd op, dan kom je in ons vlakke landje niet snel power te kort. Sowieso werkt de driepitter mooi samen met de automatische S-Tronic.

Een pluspunt van zowel de 1.0 TFSI als de 1.4 TDI is dat ze zakelijk te rijden zijn met twintig procent bijtelling. Ruim zestig procent van de A1 kopers in ons land schaft z'n Audi echter particulier aan, en acht op de tien kiest vervolgens voor de lichtste benzinemotor. Wat de 1.0 TFSI precies moet gaan kosten weten we op dit moment nog niet, maar voor die mensen is het prettig dat Audi een prijs van 'minder dan twintigduizend euro' in het vooruitzicht stelt. Dat mag ook wel, want een Volkswagen Polo met dezelfde motor is er al vanaf 16.490 euro.

Volwassen

Een Audi A1 is één van de duurste keuzes uit het B-segment, dus we mogen best iets meer verwachten dan bij andere merken. Audi claimt zelf dat de gefacelifte versie beter rijdt dan zijn concurrenten, met dank aan een compleet nieuwe elektronische stuurbekrachtiging. Als je het ons vraagt is de besturing er juist niet op vooruit gegaan, want het stuurwiel beweegt te licht naar onze zin, terwijl de A1 de geclaimde 'scherpe, wendbare reacties' ontbeert. Dat is voor veel eigenaren waarschijnlijk niet erg want juist het algehele comfort aan boord van de A1 is zijn grote pluspunt, maar wie in de markt is voor een leuke stuurauto kan deze Audi beter aan zich voorbij laten gaan. Een Mini rijdt speelser maar gedraagt zich ook minder volwassen.

Daar zit de kracht dan ook van de vernieuwde A1: dit is een auto die een prettig soepele rijervaring biedt, mits je niet voor het optionele S-Line onderstel kiest. Wat de auto nog steeds níet biedt, is een gigantische meerwaarde ten opzichte van andere goede allrounders in het B-segment. Het interieur is zoals gezegd fraaier, er zijn keurige moderne systemen leverbaar en de uitstraling is gewoon goed voor elkaar. Je komt wél in een Audi voor rijden… Die vier ringen zijn de voornaamste reden om wél voor een A1 te kiezen, maar hij steekt simpelweg niet met kop en schouders boven de concurrentie uit.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Audi A1
Audi A1 Audi A1

PRIVATE LEASE Audi A1

INFO
XLEasy
XLEasy
Audi A1 Sportback 25 TFSI Pro Line (5D/5H)
€ 389
Bekijk nu ⟩
Audi
Audi
Audi A1 Sportback 25 TFSI Pro Line (5D/5H)
€ 399
Bekijk nu ⟩
Alphabet
Alphabet
Audi A1 Sportback 25 TFSI Advance edition (5D/5H)
€ 659
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Audi A1 Sportback 25 TFSI Pro Line (5D/5H)
€ 401
 
Audi A1 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A1 Sportback 1.4 TFSI 150 PK AUTOMAAT SPORT 2X S-LINE, 1 e EIGENAAR, NL AUTO NAP

    Audi A1 Sportback 1.4 TFSI 150 PK AUTOMAAT SPORT 2X S-LINE, 1 e EIGENAAR, NL AUTO NAP

    • 2015
    • 154.514 km

    € 16.950

    Audi A1 1.2 TFSI Ambition Pro Line Business | *** Bestemd voor handel / export! ***

    Audi A1 1.2 TFSI Ambition Pro Line Business | *** Bestemd voor handel / export! ***

    • 2010
    • 180.748 km

    € 6.240

    Audi A1 Sportback 1.0 TFSI Adrenalin 95 pk VERWACHT

    Audi A1 Sportback 1.0 TFSI Adrenalin 95 pk VERWACHT

    • 2019
    • 34.687 km

    € 19.950

Meer Audi A1 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A1 | Nieuw: Allstreet

    256
    • 12 mei 2022

Lezersreacties (62) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A1 specificaties
  • Audi A1 occasions
  • Audi A1 video's
Advies en informatie
  • Audi A1 tests
  • Audi A1 gebruikersreviews
  • Audi A1 index
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A1 1.4 TFSI Pro Line S (2012)

    Audi A1 1.4 TFSI Pro Line S (2012)

    3
    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Audi A1 Sportback 25 TFSI S line (2019)

    Audi A1 Sportback 25 TFSI S line (2019)

    4
    • 29 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A1 Sportback 25 TFSI (2019)

    Audi A1 Sportback 25 TFSI (2019)

    8
    • 3 november 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A1 1.4 TFSI S-Edition (2011)

    Audi A1 1.4 TFSI S-Edition (2011)

    4
    • 9 februari 2019
  • Gebruikersreview
    Audi S1 Sportback 2.0 TFSI quattro (2014)

    Audi S1 Sportback 2.0 TFSI quattro (2014)

    13
    • 19 juli 2018
  • Gebruikersreview
    Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)

    Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)

    9
    • 20 december 2017
  • Gebruikersreview
    Audi A1 1.4 TFSI S-Line (2011)

    Audi A1 1.4 TFSI S-Line (2011)

    3
    • 16 januari 2017
meer reviews
Rij-impressie - Audi A1 facelift 1.0 TFSI

Rij-impressie - Audi A1 facelift 1.0 TFSI

74

Zoals we inmiddels gewend zijn van Audi zijn opfrisbeurten bij het Duitse merk altijd behoorlijk...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi laat compacte modellen voor wat het is

    Audi laat compacte modellen voor wat het...

    141
    • 7 februari 2022
  • Nieuws
    Audi-CEO: 'A1 krijgt geen opvolger'

    Audi-CEO: 'A1 krijgt geen opvolger'

    48
    • 19 juli 2021
  • Nieuws
    Audi A1 Sportback krijgt nieuwe uitvoering

    Audi A1 Sportback krijgt nieuwe uitvoering

    25
    • 6 juli 2021
  • Nieuws
    Audi A1 ruimt mogelijk het veld

    Audi A1 ruimt mogelijk het veld

    43
    • 10 februari 2021
  • PREMIUM
    Alfa Romeo Mito (2012) - Audi A1 (2011) - Occasiondubbeltest

    Alfa Romeo Mito (2012) - Audi A1 (2011)...

    • 25 augustus 2020
  • PREMIUM
    Audi A1 Citycarver - Eerste Rijtest

    Audi A1 Citycarver - Eerste Rijtest

    • 20 november 2019
Merk
Merk
  • Autotest
    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571 sterke vernieuwde topversie

    Audi S8 - Eerste rijtest: zo rijdt de 571...

    44
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede plug-ins

    Audi Q5 S edition Competition: aangeklede...

    5
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    Extra heftige Audi's RS4 en RS5 op de prijslijst

    29
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Nieuws
    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens modelnamen'

    'Audi spant rechtszaak aan tegen Nio wegens...

    69
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    Audi stopt oude accu's in Indiase riksja's

    100
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur in beeld

    Nieuwe Audi S4 Avant betrapt en interieur...

    15
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden