Alpina B7 - Eerste rijtest

Grillfeest

Alpina B7
AutoWeek 32 2019
AutoWeek 32 2019

Je leest het in AutoWeek 32 2019

Ook al zal het niet meevallen, we zullen proberen om de nieuwe Alpina B7 vandaag op objectieve wijze te beoordelen, zonder al te veel in te gaan op zijn groteske grille. Veel interessanter is de vraag: hoe is Alpina losgegaan op de vernieuwde BMW 7-serie die als basis dient voor deze powerlimo?

BMW heeft zich bij de facelift van de 7-serie laten leiden door de smaak van de Chinese klanten. Natuurlijk hebben ze bij Alpina geen andere keuze dan deze weg te volgen; de B7 rolt immers bij BMW van de band. Zodoende hebben de auto-veredelaars uit het Duitse Buchloe geen moeite gedaan om de in de ogen van velen wanstaltige grille aan te passen.

In plaats daarvan hebben de ontwikkelaars van Alpina zich gericht op de zaken die ze wel kunnen beïnvloeden, zoals het vermogen en de wijze waarop dat wordt afgegeven. Het maximumkoppel van 800 Nm dat de 4,4-liter V8 van de BMW 750i levert, is nu maar liefst 1.000 tpm vroeger beschikbaar, namelijk bij 2.000 tpm. De prestaties profiteren van deze enorme koppelgolf. Het levert acceleratiecijfers op waar zelfs volbloed sportwagens zich niet voor zouden schamen: de 100 km/h wordt al aangetikt na 3,6 seconden, de acceleratie naar 200 km/h vergt 11,9 seconden. Op de auto bahn suist het landschap desgewenst met 330 km/h voorbij, waar bij je je zou kunnen terugtrekken in het loungeachtige meubilair achterin om de krant te lezen, terwijl je chauffeur de auto op koers houdt.

SURREALISTISCH

Vandaag willen we echter zelf rijden. We verruilen de fauteuil achterin voor de bestuurdersstoel en leggen ons hoofd tegen de kussenachtige hoofdsteun. Dan laten we het koppel van 800 Nm via de achttraps automaat over de vier wielen uitstorten en knallen we door de pitstraat. Het voelt surrealistisch aan. Helemaal omdat een circuit nu eenmaal niet de natuurlijke habitat voor de B7 vormt. Toch is het verbazingwekkend hoe goed deze kolos zijn gewicht van 2,1 ton weet te verbloemen.

Ondanks de vierwielbesturing, waar je best even aan moet wennen, doet hij in bochten weliswaar wat traag aan, maar als je de apex eenmaal bent gepasseerd, verrast de B7 je met een onverwachte lichtvoetigheid bij het accelereren uit de bocht. Hoewel er veel onverwachte dynamiek is, is de B7 niet bedoeld om een ronderecord te vestigen op de Nürburgring. Deze auto wil vooral lange afstanden afleggen op uiterst comfortabele wijze. Daar levert de adaptieve luchtvering een belangrijke bijdrage aan. Zelfs grove oneffenheden worden op soevereine wijze gladgestreken. Het is businessclass op de autobahn. Maar dan wel met een materiaalkwaliteit waar de vliegtuigen van Emirates nog een puntje aan kunnen zuigen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Bizar snel
  • +Afwerking
  • -Zonder alpina-opsmuk al opzichtig
  • -V8 terwijl bmw m760li v12 heeft