Alpina B4 Biturbo Coupé Allrad (2016) - Blits bezit
Eigenaar Jurgen heeft nog 2 andere Alpina's
34 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Dennis van Loenhout
- Blits bezit
Voor Jurgen Koolhaas spreekt de keuze voor een Alpina voor zich: het is een BMW, maar toch ook weer niet. Een Alpina is anders, nog beter en nog mooier. De overtreffende trap, met de B4 Biturbo Coupé Allrad als wellicht de mooiste van allemaal. Maar het is lastig kiezen, vindt ook Jurgen.
Dat Jurgen Alpina rijdt is een soort natuurlijke evolutie, vertelt hij: “Met mijn bedrijf handel ik in apparaten voor de kunststofindustrie. Ik ben dus heel veel onderweg naar klanten. Daar wil ik verschijnen met een fatsoenlijke auto, en natuurlijk is het onderweg prettig om een comfortabele auto te hebben. Om die reden heb ik heel wat jaren met een BMW 5-serie Touring gereden. Op zeker moment koos ik voor een BMW 6 Gran Coupé met dieselmotor, dat leek me een mooie opvolger voor de station. Maar wat komt er daarna? Ik ben een liefhebber, ik kende uiteraard de verhalen over Alpina en wist dat een Alpina iets heel bijzonders is. Zodoende kocht ik een B6 Bi-Turbo Gran Coupé. Inmiddels kan ik alleen maar bevestigen dat een Alpina écht iets bijzonders is.”
Alpina is zo compleet anders dan een BMW
Met zijn B6 verscheen Jurgen al eerder in Blits Bezit, en nog altijd rijdt hij als een vorst zijn zakelijke kilometers met de auto die hij omschrijft als een ‘landjacht’. “In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een Alpina veel meer dan een BMW met een grotere motor. Een Alpina is een compleet andere auto, met naast de motorische aanpassingen een volledig aangepast onderstel dat veel meer comfort biedt. Niet voor niets is Alpina een zelfstandig merk.” Nog eventjes, want per 2026 is BMW juridisch volledig eigenaar en verandert Alpina in een luxe-modellijn binnen BMW.
Dankzij zijn B6 is Jurgen inmiddels een overtuigd aanhanger van het merk uit Buchloe, en dat is zichtbaar in zijn garage. Daar heeft de B6 inmiddels gezelschap gekregen van een Alpina Roadster S, Buchloes versie van de BMW Z4: “Ik had al eerder een Z4 als hobbyauto”, vertelt hij, “maar ik kende natuurlijk ook de Alpina Roadster S, en ik wist dat er maar 203 exemplaren zijn gebouwd met het stuur aan de linkerkant. Toen mijn vader overleed besloot ik van zijn erfenis iets moois en tastbaars te kopen. In Zwitserland vond ik een Alpina Roadster S, die ik ongezien heb gekocht. De B6 is een deinend landjacht, de Roadster S is juist een auto vol emotie, maar wel heel spartaans.”
Alpinagroen 'verschrikkelijk mooie kleur'
Die laatste uitspraak biedt ruimte voor een middenweg, en aldus geschiedde. “Áls ik ooit nog een Alpina zou kopen, dan moest hij Alpinagroen zijn, dat vind ik zo’n verschrikkelijk mooie kleur”, zegt Jurgen, “en dan wilde ik ook gouden striping en een bruin interieur. Voor mij is dat de perfecte combinatie. Dan zou ik gaan voor de B4 Biturbo Coupé, omdat die eigenlijk perfect tussen mijn B6 en Roadster S past. Maar ja, ga zo’n auto maar eens zoeken.”
Hoop al opgegeven maar toen vond hij toch groene B4
Zoeken, dat deed Jurgen. Hij zocht, en zocht, in verre landen, en landen dichterbij, maar hij vond helemaal niets. Langzaam legde hij zich neer bij zijn lot: zijn collectie Alpina’s zou tot twee stuks beperkt blijven. “Tot die ene avond, waarop ik zat te surfen en ineens de perfecte B4 vond. In Alpinagroen, met gouden striping, met een bruin interieur, acht jaar oud en met nog maar 20.000 kilometer op de teller”, zegt hij, “op precies tien minuten van mijn huis.”
Na een proefrit van honderd meter – en een check van beide VIN-nummers om zich van een kloppende kilometerstand te verzekeren en een schadeverleden uit te sluiten - was Jurgen verkocht, en de Alpina dus ook. We zijn inmiddels enkele maanden, ruim zesduizend kilometer en een weergaloze vakantierit verder. Die hebben het enthousiasme alleen maar verder aangewakkerd.
Comfortabel en stil
Oké, tijdens zijn vakantie was het wel jammer dat het dak van de B4 niet open kan, maar verder is Jurgen vol lof over zijn groene coupé: “Als je de Roadster S meeneemt voor een lange vakantie kun je soms niet eens voor elke dag een schone onderbroek meenemen, maar dat lukt in de B4 gelukkig wel!”, zegt hij met een lach. Alle gekheid op een stokje: Jurgen is onder de indruk van het onderstel dat de ingenieurs in Buchloe in elkaar wisten te schroeven: “De B4 is veel sportiever dan de B6, en met zijn 410 pk is hij net zo snel. Toch is het op lange ritten een comfortabele en stille auto. En kijk nou, hij is zo mooi! Het is echt een meesterwerk.”
M4-rijders willen laten zien dat ze sneller zijn
Dat herkennen blijkbaar meer mensen, getuige de massa’s duimpjes die Jurgen onderweg krijgt: “Het is heel mooi dat mensen zien dat dit iets bijzonders is. Dan merk je ook hoeveel autoliefde er onder mensen is. Het valt me bovendien op dat een Alpina nooit afgunst opwekt, het wordt geen patserige auto gevonden. Je komt hooguit wel eens iemand in een BMW M4 tegen die wil laten zien dat de zijne sneller is. Dat vind ik prima, doe je ding maar.”
De hamvraag is of Jurgens collectie nu compleet is. Een pasklaar antwoord op die vraag heeft hij niet: “Ik ben dit jaar 60 geworden, dus de vraag is hoe lang ik nog kan in- en uitstappen”, grapt hij. “Bovendien heb ik niet voldoende stallingsruimte voor nog een Alpina en een garagebox kopen is niet goedkoop. Maar toch kijk ik af en toe met een schuin oog naar de oudere Alpina’s. De C1 uit de jaren 70 vind ik erg mooi en ook de B12, op basis van de BMW 8-serie vind ik prachtig. Maar twee ton voor zo’n auto vind ik gekkigheid. Ik denk dat dit in elk geval voorlopig mijn laatste Alpina is. Dat zegt mijn vrouw ook! En laten we eerlijk zijn: heel veel meer heb ik ook niet te wensen, want de mooiste en de fijnste Alpina heb ik al. Dat is deze, zonder meer.”
Alpina B4 Biturbo Coupé Allrad
Niks opgepimpte BMW: een Alpina is (in ieder geval nog tot 2026) een eigen product, van een separaat automerk. De onderneming van de in 2023 overleden Burkard Bovensiepen werkt al jaren nauw samen met BMW – Alpina’s worden zelfs geassembleerd op de lopende band van de BMW-fabriek – maar voorziet zijn auto’s van een geheel eigen identiteit. Zoals Jurgen al opmerkt zijn de ingenieurs meesters in het nóg verder verbeteren van wat, in de geest van BMW, meestal al bijzonder goede auto’s zijn. De zescilinder lijnmotor krijgt van Alpina een nieuwe krukas, speciale zuigers en drijfstangen, een grotere intercooler en twee turbo’s in plaats van de enkele twinturbo die het N55-blok van BMW meekrijgt. Het vermogen stijgt daarmee tot 410 pk en het koppel tot een indrukwekkende 600 Newtonmeter. Dat, in combinatie met de achttraps automaat, maakt de B4 tot een soepele, veerkrachtige auto die zich uitermate ontspannen laat rijden. Pas als je gasgeeft, merk je dat er nooit een einde lijkt te komen aan de golf van vermogen die de zescilinder te bieden heeft.
Door de vierwielaandrijving lijkt ook de grip van de Alpina haast oneindig. De carrosseriekleur, de striping, het hoogwaardige leder in het interieur en de prachtige stiksels zijn de details die een Alpina onderscheiden van een BMW. Op de neus en kofferbak heeft elke Alpina nog een BMW-logo, omdat een BMW de basis van elke Alpina is. Op het stuur prijkt trots het logo van Alpina. Onder de motorkap vind je twee chassisnummer: het doorgehaalde nummer is van BMW, daaronder het nummer van Alpina. Het zijn die details die het ‘m doen. Wie een Alpina spot, ziet iets heel bijzonders.
Technische gegevens
Nieuwprijs 2016: €72.700
Motor: zescilinder lijnmotor
Inhoud: 2979 cc.
Max. vermogen: 301 kW / 410 pk
Max. koppel: 600 Nm
Aandrijving: vierwielaandrijving
Remmen v/a: schijven / schijven
Bandenmaat: 245/30 ZR20
Afmetingen (l x b x h): 4,63 x 1,82 x 1,37 m
Wielbasis: 2,81 m
Gewicht: 1759 kg
0-100 km/h: 4,0 sec
Topsnelheid: 304 km/h
Verbruik gemiddeld: n.b.
Lezersreacties (34) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.