Alfa Romeo Junior vs. Ford Puma - Als het ook leuk moet zijn

Ideale rivalen

71 reacties

Video
AutoWeek 14 2025
AutoWeek 14 2025

Je leest het in AutoWeek 14 2025

Alfa Romeo is klaar met zijn rol in de marge en presenteert daarom een auto in het enorm belangrijke segment van de compacte SUV. De Junior moet een echte Alfa en daarmee echt leuk zijn, en dan kom je als tegenstrever in deze klasse al snel bij de Ford Puma uit.

Wat is een leuke auto?

Tja, wat is leuk? Het begrip is lastig te definiëren en de vraag bovendien nogal persoonlijk. Bij auto’s denken we bij ‘leuk’ al snel aan ‘leuk rijdend’, wat voor velen synoniem is voor sportiviteit, maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Auto’s kunnen zich ook met uiterlijkheden of andere zaken positief onderscheiden en in de klasse van de compacte SUV durven we het predicaat ‘leuk’ zeker op de Ford Puma te plakken. De (inmiddels) kleinste Ford is een goede pleister op de wonde die door het schrappen van de Fiesta is ontstaan, want hij rijdt bijna net zo goed en heeft bovendien een opvallend en onderscheidend getekend koetswerk. Daarmee is dit de ideale rivaal voor de eerste Alfa Romeo in deze in Europa zo belangrijke klasse, de Junior. Alfa Romeo is immers een echt liefhebbersmerk, dus dit model is pas geslaagd als hij zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt. Net als de Puma.

De Junior is toch de eerste Alfa Romeo die door Stellantis is ontwikkeld?

Juist daarom is er genoeg reden om sceptisch te zijn, want dit is inderdaad de eerste Alfa die geheel is ontwikkeld onder het gigantische Stellantis-concern. We weten inmiddels van dit bedrijf dat het gretig onderdelen voor zoveel mogelijk verschillende merken en modellen gebruikt. Zodoende deelt de Junior zijn platform, aandrijflijnen en zelfs veel zichtbare onderdelen met onder meer de Jeep Avenger, Opel Mokka, Fiat 600e en Peugeot 2008. Dat roept de vraag op of het erfgoed van Alfa Romeo hier niet té makkelijk wordt weggegeven, maar bij het instappen zijn de voortekenen goed. De stoel staat relatief laag en is sportief gevormd, het driespaaks sportstuurtje pakt heerlijk beet, de ‘kokers’ om het weliswaar digitale instrumentarium zijn typisch Alfa Romeo en het dashboard lijkt zich in alles vooral op de bestuurder te richten.

Rijdt de Alfa Junior ook anders dan een Mokka of 2008?

De Junior stuurt veel directer en communicatiever dan een Mokka of 2008 en het onderstel is steviger. Steviger, maar niet stevig. Het eindresultaat is een geslaagd compromis waarvan de liefhebber niet teleurgesteld hoeft te raken en waardoor het brede publiek zich niet zal laten afschrikken. Belangrijk, want deze Alfa Romeo moet vooral scoren in een groot en groeiend segment.

Dus hij is er ook als EV?

Daarvoor brengt hij in ieder geval flink wat variatie mee, want de Junior is er als EV en als hybride. Laatstgenoemde is onze testauto die Stellantis’ bekende Hybrid 136-aandrijflijn heeft, met een 48V-hybridehulp die hem ergens tussen mild-hybride en volwaardig hybride laat eindigen. De aandrijflijn is standaard gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling en in deze specifieke toepassing vinden we dat voor het eerst jammer, omdat een handbak gevoelsmatig erg goed bij een Alfa Romeo past.

Maar is de 1.2 turbo wel Alfa Romeo-waardig?

Om dezelfde reden vinden we de aandrijflijn voor deze auto toch wat braafjes. In de leuk rijdende Alfa hadden we graag iets meer felheid en karakter gehad, al is er in feite niets mis met dit zuinige geheel. De 1.2-turbomotor doet vlot en zonder morren zijn werk en klinkt beschaafd, al is de roffel onmiskenbaar afkomstig van een driecilindermotor. Bij erg lage snelheden wil de bak nog weleens wat nukkig reageren en een toonbeeld van souplesse is deze aandrijflijn nooit geweest, maar als totaalpakket bevalt het zuinige geheel prima.

En hoe is de aandrijflijn van de Ford Puma?

Ford voorziet de Puma standaard nog wel van een handbak en dat is ook de versie die wij reden, zoals bijna altijd gekoppeld aan een mild-hybride 1.0-driecilinder met 125 pk. Dat is buiten de ST en de nieuwe, elektrische Gen-E de enige krachtbron die je in Nederland nog kunt krijgen in de Puma, maar gelukkig bevalt hij prima. Hij is zeker niet overdreven krachtig, maar presteert dankzij turbo en elektro-ondersteuning met veel gemak. De kleine benzinemotor heeft bovendien een prettig beschaafd karakter en het schakelen gaat soepel en gemakkelijk, al had iets meer gevoel in de pook niet misstaan.

Hoewel we al jaren weten dat de Ford Puma goed rijdt, weet hij ons toch weer te verrassen.

Hoe deze dubbeltest verder uitpakt zie en hoor je in de video. Download ook vooral de PDF, die je als ingelogde gebruiker gratis kunt krijgen. Daarin staan alle metingen van de prestaties en het verbruik en vind je een ingevulde scorekaart. 

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Alfa Romeo Junior

Lezersreacties (71) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum