Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 (2018) - Op de rollenbank
Heeft hij echt tuning tot 320 pk? Eigenaar twijfelt
65 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Giulia. Veloce. Quadrifoglio. Daar is geen woord Spaans bij, want het is Italiaans. Het is allemaal gerelateerd aan een snelle Alfa Romeo. De auto van Joni de Dycker uit Zaandam en - hou je vast - deze 280 pk (op papier dan) sterke sedan is … zijn vakantieauto.
Deze Alfa Romeo Giulia is misschien getuned
Over papier gesproken. “Toen ik de auto had gekocht, vond ik in het handschoenenkastje nog een certficaat van de tuning die de auto had ondergaan”, legt Joni uit. “Daaruit blijkt dat hij onder handen is genomen, dus misschien zit er nog meer in het vat.”
Dat was niet het uitgangspunt van Joni, die is in de eerste plaats gek van Italiaanse auto’s. “Ik heb er inmiddels heel wat gereden. Een Alfa Brera, een Lancia Delta, en thuis heb ik naast deze Giulia ook nog een Mito.” Maar wat is dat dan van die vakantie-auto? “Ik heb van mijn werk een lease-auto, een Mercedes-Benz C-klasse. Dat is zeker weten een heerlijke auto, maar als ik dan weer in deze Alfa stap, voelt dat echt als thuiskomen.”
Zwarte spoiler
Hij heeft er domweg meer plezier in. En hij vindt de auto ook mooier. Dat mag, de Giulia is natuurlijk een fraai gestileerde auto. En het moet gezegd, de azuurblauwe vierdeurs staat er prachtig bij. “Ik heb na aankoop een subtiel stukje zwarte spoiler laten monteren, voor en achter. Verder heb ik een sportuitlaat erop laten zetten. Ook die wielen waren niet standaard, maar die had de vorige eigenaar al aangeschaft.” Joni wil nog iets kwijt over Italiaanse auto’s. “Ik heb er inmiddels behoorlijk wat gehad en geen van allen hebben echt serieuze problemen opgeleverd. Ik denk dat dat echt iets is vanuit het verleden, dat ze zo gevoelig zijn.” Da's genoteerd.
Terug naar de machinekamer van de Alfa. Daar ligt voorin een viercilinder 2-liter turboblok dat standaard 280 pk levert. “Maar het getal 320 kwam voorbij toen ik de tuner aansprak op die papieren die ik vond in het dashboardkastje. Maar ik kan niet echt zeggen dat ik die toename meteen merk aan de auto”, aldus Joni. Hij kocht de auto iets meer dan een jaar geleden met 64.000 op de teller en zette er sindsdien 11.000 bij. “Afgezien van een reguliere beurt heb ik er geen extra onkosten aan gehad.”
Met een Giulia in deze trim als vakantieauto, wat heb je dan nog te dromen? Tuurlijk, nog een andere Italiaanse auto. “Als geld echt geen rol zou spelen, dan kwam er een Maserati Ghibli. Dat is echt mijn favoriet.” Maar dat is ook wat betreft kosten een andere tak van sport. Eerst maar eens kijken hoever de Giulia komt op de rollenbank van Beek Autoracing.
Even zoeken
Ghisbert gaat met de boordcomputer aan de slag en vooral met de rijmodi die de Alfa te bieden heeft. Uiteindelijk komen we uit op drie verschillende standen. Die testen we alle drie door een vol gas run op de rollenbank. Pas bij de derde stand, de meest dynamische, tikt de Alfa zijn fabrieksopgave aan. En met 291 pk gaat hij daar ook zelfs overheen. Maar dan is het klaar. Dus vinden we niet echt de vermogenswinst van de tuning terug. Joni: “Ik had al eens gebeld met het tuning-bedrijf en mijn auto staat daar absoluut in de boeken als bezoeker voor een krachttoertje, maar Ghisbert opperde dat het misschien bij een onderhoudsbeurt gewist zou kunnen zijn.” Nuchtere Joni blijft er relaxed onder. “De auto is snel genoeg en verder helemaal naar mijn zin, heb je de bekleding gezien?” Ook van binnen is de Italiaan om door een ringetje te halen. Dus Joni, ga vooral door met lekker genieten.
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | Giulia 2.0T 280pk Veloce |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 59.920 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 206 kW / 280 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.643 mm / 1.860 mm / 1.436 mm |
Wielbasis | 2.820 mm |
Massa leeg | 1.505 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 600 kg |
Banden voor | 225/45R18Prijzen |
Banden achter | 255/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,2 s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 148 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulia 2.0T Super 200pk Aut., Orig NL auto | Veloce
- 2017
- 82.906 km

Alfa Romeo Giulia 2.0T Super | Performance Pack | H/K Audio | Adaptive | Trekhaak
- 2018
- 111.836 km

Alfa Romeo Giulia 2.0T Veloce 280pk RWD | Harman/Kardon | Lederen dash. | 19 inch | Adapt. cruise
- 2020
- 42.903 km
Lezersreacties (65) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.