Test: Alfa Romeo Brera (2006)

Samengebalde kracht

Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo BreraAlfa Romeo BreraAlfa Romeo BreraAlfa Romeo BreraAlfa Romeo BreraAlfa Romeo Brera
AutoWeek 46 2005
AutoWeek 46 2005

Je leest het in AutoWeek 46 2005

We zagen hem voor het eerst in 2002 als ontwerpstudie op de autosalon van Genève. En meteen maakte de Alfa Brera indruk. Intussen is de stap van studiemodel naar productiemodel gemaakt.

Ook al weet je niets van auto's, als je de Alfa Brera ziet, is meteen duidelijk dat je hier te maken hebt met een krachtfiguur die op de sportschool z'n spieren zo heeft opgepompt dat z'n huid er strak overheen gespannen staat. Designer Giorgetto Giugiaro heeft de nieuwe coupé van Alfa zo geboetseerd dat hij een nauwelijks in toom te houden, samengebalde kracht uitstraalt. De Brera kijkt je ook heel gemeen aan, met z'n kleine priemende koplampen die door smalle spleetjes naar je loeren. Zie je de gedrongen ogende koets driekwart van voren, dan lijken de achterwielen helemaal op de hoeken van de carrosserie te staan, zoals bij de oorspronkelijke Mini. Bekijk je de Brera driekwart van achteren, dan zie dat hij een heel compacte, stevige achterhand heeft als een paard dat zich krachtig af kan zetten voor een stijlsprong. De langgerekte achterlichten zijn scherp gesneden en geven de achtersteven iets van een gezicht dat achterliggers die zojuist met een flitsende inhaalactie zijn gepasseerd sardonisch toegrijnst. Vier rechthoekige uitlaatpijpjes – twee links en twee rechts – steken eigenwijs door de dikke, afgeronde achterbumper. Grote lichtmetalen wielen met brede, laagprofielbanden vullen de wielkuipen en blijven maar net binnen de licht uitgebouwde wielkasten. Alles aan de Brera met z'n stevig aangezette, oplopende taillelijn ziet eruit alsof het bedoeld is om te imponeren, zelfs de portiergrepen. Met een beetje fantasie houd je ze voor het blinkende blad van een stiletto. Als het om vormgeving gaat, weten ze bij Alfa wel waar Abraham de mosterd haalt. Om de hoek, want sinds jaren werken de beste designers in Italië.

Prestatiegericht

In het interieur gaat het verder. Voor bestuurder en bijrijder staan dikke, sportief gesneden stoelen klaar; duidelijk bedoeld om het lichaam vast in hun greep te houden als bij het snellere bochtenwerk de G-krachten hun invloed doen gelden. Voor zich ziet de chauffeur twee grote ronde klokken. Zij geven de informatie waar het de prestatiegerichte bestuurder om gaat: de snelheid en het toerental. De in de 'sportieve' tint aluminium uitgevoerde middenconsole sluit direct op het instrumentenpaneel aan, maar is er niet mee verbonden; zeker optisch niet. Doordat de middenconsole naar de bestuurder is toegekeerd, zit hij of zij in een soort cockpit. Om de sfeer van sportiviteit nog wat te verhogen, zitten er drie metertjes in de middenconsole. Ze liggen diep verzonken en zijn zo gedraaid dat de Alfist ze precies goed in het vizier krijgt, wanneer die schuin opzij kijkt. Nu is het niet zo dat de klokjes in de middenconsole steeds goed in de gaten moeten worden gehouden, want het zijn 'gewoon' de meters voor de brandstofvoorraad, de koelvloeistoftemperatuur en olietemperatuur.

De Brera is een sleutelloze auto. Of beter gezegd, hij heeft een elektronische sleutel die verwerkt zit in de afstandsbediening van deuren en achterklep. Ben je ingestapt, dan stop je de elektronische sleutel in een 'slot' rechts naast het stuurwiel. Iets schuin onder het slot zit de startknop waarmee je de motor tot leven brengt. In de topversie van Alfa's nieuwe coupé is dat een 3,2-liter V6 die 260 paardenkrachten kan mobiliseren en een koppel van 322 newtonmeter ontwikkelt.

Zo gauw de Brera in beweging komt, merk je dat hij aanvoelt zoals hij eruit ziet; heel solide en stevig. Het lijkt of het koetswerk totaal niet tordeert. Oneffenheden in het wegdek zijn voelbaar, maar niet hinderlijk. Het motorgeluid is hoorbaar, maar anders dan je bij een sportwagen zou verwachten – en hopen – blijft het op de achtergrond. De Brera ligt als een blok op de weg en laat zich met gemak door bochten mennen. Z'n wielophanging – met dubbele triangels vóór en een multilink-as achter zorgt voor een prima wegligging. Z'n besturing werkt prettig direct, maar zeker niet zwaar. Want de nieuwe smaakmaker van Alfa mag er dan uit zien als een krachtpatser, de fabrikant heeft van het besturen van de wagen beslist geen krachttraining willen maken. De pook van de zesversnellingsbak ligt goed onder handbereik en laat zich met korte slagen door het schakelpatroon bewegen.

Snelheidssensatie

Met de snelheidsbeleving is wat merkwaardigs aan de hand. Je rijdt al snel harder dan je denkt. In dat opzicht doet de Brera denken aan de Lancia Delta Integrale waar ik jaren geleden voor het eerst mee reed. Na een paar kilometer begon ik ernstig te twijfelen aan de werking van de snelheidsmeter. De naald wees honderd aan, maar voor m'n gevoel gingen we nauwelijks sneller dan vijftig. Een vergelijkbare sensatie ervaar je wanneer je met de Brera onderweg bent – of dat nu de versie met 3,2-liter V6 motor is, of een wagen met 2,2-liter viercilindermachine die goed is voor 185 pk vermogen en 230 Nm koppel.

De krachtigst gemotoriseerde Brera heeft trouwens het meeste met de Delta Integrale gemeen, want net als de legendarische Lancia heeft hij vierwielaandrijving. Via drie differentieels wordt de aandrijfkracht naar de vóór- en achterwielen gestuurd. Normaal gaat 43 procent van die kracht naar voren en 57 procent naar achteren. Maar als het nodig is kan Alfa's Q4-aandrijving ervoor zorgen dat er maximaal 72 procent van de aandrijfkracht op de voorwielen of de achterwielen wordt overgebracht. De Brera 2.2 JTS heeft alleen voorwielaandrijving, maar beide versies krijgen de modernste elektronische systemen mee om ervoor te zorgen dat de banden optimaal grip op de weg blijven houden. Om te beginnen natuurlijk traction control. VDC (Vehicle Dynamic Control), Alfa's versie van ESP (Electronic Stability Program), houdt de wagen op koers als de wielen grip dreigen te verliezen. Het systeem grijpt niet al te snel in, maar laat nog wat ruimte voor de stuurmanskunst van de chauffeur. ABS is gecombineerd met elektronische remkrachtverdeling; een remassistent zorgt voor een optimale noodstop en een hill-holder voorkomt dat de wagen bij het wegrijden op een helling achteruit rolt. Dat wat betreft de actieve veiligheidssystemen. Ook aan passieve systemen is geen gebrek. Zeven airbags – inclusief een knie-airbag voor de bestuurder – zijn standaard. Een knie-airbag voor de bijrijder kan als optie worden besteld. De zij-airbags bieden niet alleen bescherming aan de mensen voorin, maar ook aan de achterpassagiers.

En er is meer. Zo is het chassis van de Brera is erop berekend om grote klappen op te vangen. In de carrosserie en de portieren zijn verstevigingen aangebracht. Veiligheidsgordels met spankrachtbegrenzers houden bij een botsing de inzittenden op hun plaats. De pedalen trekken zich in zo'n geval automatisch terug om te voorkomen dat de bestuurder verwondingen aan de benen oploopt.

Glazen dak

Toen we het hadden over de airbags, stipten we het al even aan: de Brera heeft twee zitplaatsen achterin. Ze zijn redelijk goed te bereiken, maar voor volwassenen zijn ze niet geschikt. Bagage kun je er natuurlijk wel kwijt. Je kunt de spullen ook kwijt in de kofferruimte die zowaar een inhoud van 300 liter heeft. Dankzij de in ongelijke delen neerklapbare rugleuning van de achterbank kan de bagageruimte zelfs tot 610 liter worden vergroot.

Aan comfort hoeft het de bestuurder van de Brera en de bijrijder niet te ontbreken. Dankzij de stijfheid van de carrosserie en de goede geluidsdemping heerst er rust in het interieur. Nu zal niemand het een sportwagen kwalijk nemen als hij een mooie motorronk kan laten horen, maar eerlijk is eerlijk; op langere ritten kan een ronk, die de inzittenden eerst als muziek in de oren klonk, toch hinderlijk worden.

Over muziek gesproken: standaard krijgt de coupé een radio/cd-speler mee. Maar de koper die behalve een liefhebber van mooie auto's ook een muziekliefhebber is kan z'n Brera bestellen met een Bose Audiosysteem. Dat kost niet alleen geld, maar ook ruimte. Kies je voor het hoogwaardige geluidssysteem, dan neemt de inhoud van de kofferruimte met 64 liter af tot 236 liter en krimpt de totale hoeveelheid ruimte die voor bagage beschikbaar kan worden gemaakt van 610 liter naar 546 liter. Nog belangrijker dan een goed audiosysteem voor een prettige leefomgeving aan boord van een auto is een goede airconditioning. Daarom is de Brera voorzien van een klimaatregelingsysteem waarmee de mensen voorin elk afzonderlijk de temperatuur kunnen instellen. Maar ook al schep je in een auto je eigen klimaat, contact met de buitenwereld is toch ook prettig. Een belangrijke bijdrage daaraan levert het grote glazen Sky View-dak. Het zorgt ervoor dat je in de coupé toch een beetje 'open' zit. Het glazen dak is standaard op Brera's met de toevoeging 'Sky View'. Bij de versie met 3,2-liter V6-motor is het glazen dak altijd bij de prijs inbegrepen. Heeft de auto een 2.2 JTS krachbron, dan kan het Sky View dak als optie besteld worden. Brera's met Sky View krijgen ook nog een aantal andere extra's mee. Zo worden ze geleverd met een multifunctioneel stuurwiel, elektrisch inklapbare spiegels, regensensor, automatisch in- en uitschakelende verlichting, bixenonkoplampen en koplampsproeiers.

Al is de Brera nu gepromoveerd van studiemodel tot productiemodel, we zullen tot februari 2006 op hem moeten wachten. Over de prijs wordt intussen nog door de importeur met de fabriek onderhandeld. Alfa Romeo Nederland probeert de prijzen iets lager te houden dan die van de Audi TT, een sportwagen die als een van de belangrijkste concurrenten van de nieuwe Alfa wordt gezien. Andere automobielen waartegen de Brera het zal moeten opnemen, zijn bijvoorbeeld de BMW Z4 en de Chrysler Crossfire.