Alfa Romeo 75 – Ook met de 1.6 krijg je al dat lekkere Alfa-gevoel

Laatste echte Alfa

Alfa Romeo 75 1.6 i.e.

Het is alweer meer dan dertig jaar geleden dat de Alfa Romeo 75 uit productie ging. Door oudere alfisti en autoliefhebbers werd die lang gezien als de laatste echte Alfa vanwege zijn achterwielaandrijving, die overigens weer terugkeerde op de huidige Giulia en Stelvio. Van die Giulia is de 75 een verre voorvader. We gaan weer eens op pad met de typische jaren tachtig-Alfa, die tot 1992 is geleverd. En natuurlijk, een 2.0 Twin Spark of 3.0 V6 is heel aantrekkelijk, maar ook met een basisversie uit 1990 heb je het echte Alfa-gevoel al snel te pakken.

Jawel, de laatste ‘echte’ Alfa Romeo. Voorin ligt die heerlijke viercilinder met twee bovenliggende nokkenassen die de achterwielen aandrijft. De versnellingsbak zit achter, net als bij onder meer de Giulietta en de Alfetta, wat zorgt voor een betere gewichtsverdeling. De testauto heeft de lichtste motor onder de kap, een 1,6-liter. Maakte dat hem minder begeerlijk? Nee. Klassiekers als deze koop je niet om te winnen bij stoplichtsprintjes, maar vooral om van te genieten. En dat doe je! Bovendien is de 75 met deze 106 pk motor nog altijd vlot genoeg, merken we, en hij klinkt net zo karaktervol als zijn potentere broeders. En raakten we ooit niet lyrisch van een GT Junior 1300? Nou dan. Rijplezier biedt de 75 niet alleen met zijn lekkere motorgeluid, maar ook dankzij de directe besturing en het lichtvoetige karakter. Hij weegt nog geen 1.100 kg.

De kenmerkende handremhendel en de typische stuurpositie van Alfa's uit die tijd. (foto Pieter E. Kamp)

Waar minder goed over is nagedacht, is de zitpositie en de stand van de pedalen. Het stuur staat redelijk rechtop en waar je het gaspedaal denkt te vinden, tref je dat van de remmen. Doordat de wielkast nogal ver naar binnen komt, moest het pedaaltrio een stapje naar rechts maken. Je went er wel aan, net als aan die schakelaars van de raambediening boven de binnenspiegel.

De bediening van de elektrische ramen zit boven de binnenspiegel. (foto Pieter E. Kamp)

Ook de kofferbak die alleen van binnenuit te openen is, went snel. Qua design volgt de 75 een beetje de lijn van zijn voorganger Giulietta: een lichte wigvorm met een vrij kort kontje, waardoor hij bijna als een liftback oogt. In elk geval ziet hij er niet uit als een typische sedan. Zijn typeaanduiding dankt deze Alfa aan het feit dat het merk in het introductiejaar 1985 zijn 75-jarig bestaan vierde. Hij is lang niet zo roestgevoelig als eerdere modellen, maar kent wel zijn aandachtspuntjes. De auto waarmee wij rijden, is na ruim 33 jaar nog in uitzonderlijk goede staat. Slechts het hier en daar loslatende hemeltje en de niet correct werkende toerenteller vormen een smetje op het blazoen, maar rijden doet hij als een nieuwe.

Voor een 1.6 of 1.8 betaal je bedragen van ongeveer €9.000, de machtige 3.0-V6 gaat altijd wel richtig de €20.000 of ver daarboven. 

De 1.6 i.e. was de instapversie, waarbij i.e. staat voor elektronische inspuiting. (foto Pieter E. Kamp)

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model 75 1.6 i.e.
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.558

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.570 cc
Maximaal vermogen 78 kW / 106 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 132 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 49 l
Lengte / breedte / hoogte 4.330 mm / 1.630 mm / 1.400 mm
Wielbasis 2.510 mm
Massa leeg 1.090 kg
Laadvermogen 435 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden185/70TR13Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s
Brandstofverbruik

Lezersreacties (42) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.