Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)

De GTI voorbij

Volkswagen Golf GTI Clubsport
Volkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI ClubsportVolkswagen Golf GTI Clubsport
Het oppoken van de Volkswagen Golf GTI is in een nieuwe fase beland. Met de Clubsport schiet de snelle Golf met voorwielaandrijving richting de 300 pk-grens. De nieuwe versie valt tussen de Golf GTI en de R in.

Weet je wat, dachten ze bij Volkswagen, we bouwen een Golf GTI die er tussenin zit. Tussen de 'gewone' GTI met 230 pk en sperdifferentieel aan de ene kant, en de R met 300 pk en vierwielaandrijving aan de andere kant van het gamma. De GTI Clubsport heeft het 2.0 TSI-blok van de R, met een grotere turbo dan de GTI-motor en levert 265 pk. Vanaf de derde versnelling heeft hij een zogeheten overboostfunctie die het vermogen gedurende 10 seconden naar 290 pk tilt.

Een lel van een turbo komt pas boven de 3.000 toeren lekker op stoom, maar dan komt er ook meteen een berg koppel vrij. De elektronisch aangestuurde mechanische sper zorgt ervoor dat je haast tegennatuurlijk vroeg op je gas kunt bij het uitkomen van een bocht.

Het gevoel en de directheid van de besturing zijn erg goed. De neus doet gelijk wat je wilt, de stijve carrosserie en het harde onderstel zorgen voor een zeer fanatieke respons. Insturen wordt zo echt een feest, en meteen voel je dat de auto effectief op scherp is gezet. Het ontbreken van rol om de lengteas zorgt ervoor dat de auto ontzettend strak blijft aanvoelen.

De handgeschakelde zesbak in de testauto overtuigt niet, bij vol ramwerk blijft de koppeling bij het overschakelen te lang onderin plakken en het schakelen gaat met te weinig gevoel. Daar komt nog bij dat je deze motor in tegenstelling tot de iets bravere 2.0 TSI van de GTI veel meer boven de 3.000 toeren moet houden. In een DSG-automaat met dubbele koppeling met zijn snelle schakelkarakter gaat dat veel makkelijker. Dus ook nu zeggen we weer: doe toch maar de DSG, in een GTI (al dan niet met Performance Pack) zouden we wel voor de handbak gaan.

Video

Oordeel

4 sterren

Op het scherp van de snede is de Golf GTI Clubsport gewoon verbluffend goed. De auto heeft een zeer sportief onderstel en daardoor houdt hij van snelle bochten, en de voorwaartse versnelling is ook al zo indrukwekkend.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Golf 2.0 TSI GTI Clubsport
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 45.126

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 195 kW / 265 pk bij 5.330 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.700 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.268 mm / 1.799 mm / 1.442 mm
Wielbasis 2.631 mm
Massa leeg 1.275 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 680 kg
Banden225/40R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,9 s (fabrieksopgave: 6,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,6 s / 3,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 4,0 s / 5,6 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 162 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (90) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum