Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)
De GTI voorbij
Weet je wat, dachten ze bij Volkswagen, we bouwen een Golf GTI die er tussenin zit. Tussen de 'gewone' GTI met 230 pk en sperdifferentieel aan de ene kant, en de R met 300 pk en vierwielaandrijving aan de andere kant van het gamma. De GTI Clubsport heeft het 2.0 TSI-blok van de R, met een grotere turbo dan de GTI-motor en levert 265 pk. Vanaf de derde versnelling heeft hij een zogeheten overboostfunctie die het vermogen gedurende 10 seconden naar 290 pk tilt.
Een lel van een turbo komt pas boven de 3.000 toeren lekker op stoom, maar dan komt er ook meteen een berg koppel vrij. De elektronisch aangestuurde mechanische sper zorgt ervoor dat je haast tegennatuurlijk vroeg op je gas kunt bij het uitkomen van een bocht.
Het gevoel en de directheid van de besturing zijn erg goed. De neus doet gelijk wat je wilt, de stijve carrosserie en het harde onderstel zorgen voor een zeer fanatieke respons. Insturen wordt zo echt een feest, en meteen voel je dat de auto effectief op scherp is gezet. Het ontbreken van rol om de lengteas zorgt ervoor dat de auto ontzettend strak blijft aanvoelen.
De handgeschakelde zesbak in de testauto overtuigt niet, bij vol ramwerk blijft de koppeling bij het overschakelen te lang onderin plakken en het schakelen gaat met te weinig gevoel. Daar komt nog bij dat je deze motor in tegenstelling tot de iets bravere 2.0 TSI van de GTI veel meer boven de 3.000 toeren moet houden. In een DSG-automaat met dubbele koppeling met zijn snelle schakelkarakter gaat dat veel makkelijker. Dus ook nu zeggen we weer: doe toch maar de DSG, in een GTI (al dan niet met Performance Pack) zouden we wel voor de handbak gaan.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Op het scherp van de snede is de Golf GTI Clubsport gewoon verbluffend goed. De auto heeft een zeer sportief onderstel en daardoor houdt hij van snelle bochten, en de voorwaartse versnelling is ook al zo indrukwekkend.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 2.0 TSI GTI Clubsport |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 45.126 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 195 kW / 265 pk bij 5.330 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.268 mm / 1.799 mm / 1.442 mm |
Wielbasis | 2.631 mm |
Massa leeg | 1.275 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 680 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s (fabrieksopgave: 6,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 2,6 s / 3,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 4,0 s / 5,6 s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 162 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (90) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.