Toyota Prius (2001) - Test
Voorloper
Hoe ziet de auto van de toekomst eruit en hoe wordt deze aangedreven? Zie hier. Tenminste, als het aan Toyota ligt. Want deze Prius is met zijn hybride-aandrijving een voorbode van wat misschien in grote aantallen komen gaat.
Toyota gaat bij de Prius uit van een normale 1,5-liter 16-klepper benzinemotor. Ze hebben hem schoner, zuiniger en dus efficiënter gemaakt. Ten eerste slaat de motor af bij stilstand. Ten tweede drijft de auto bij afremmen een generator aan die de remenergie omzet in elektrische energie die vervolgens in een accupakket wordt opgeslagen. Bij het optrekken lurkt een elektromotor uit de accu's om de auto weg te laten rijden. Het derde punt is een tikkeltje ingewikkelder. De benzinemotor is bij een bepaalde belasting het meest efficiënt. Bij lage constante snelheden wordt de motor minder zwaar belast, verbruikt dus minder benzine, maar uit een druppel benzine haalt hij minder energie. Bij accelereren verbruikt de motor door de hoge belasting niet alleen meer, ook nu wordt er minder energie uit de druppel brandstof gehaald. De Prius houdt de 1,5-liter in het meest efficiënte gebied. Is de belasting te laag dan wordt deze door inschakelen van de generator verhoogd. Er wordt nu wel meer brandstof verbrand en dus teveel energie opgewekt, maar die wordt in de accu's opgeslagen. Straks wordt er geaccelereerd en is deze energie weer te gebruiken door de elektromotor, zodat de benzinemotor minder zwaar wordt belast. Let wel: de gaspedaalstand heeft door dit alles geen relatie met het toerental van de benzinemotor.
Van alle ingewikkelde techniek en regelingen merkt de Prius-rijder he-le-maal niets. Start de Prius, zet de hendel in D en geef gas: de Prius maakt in alle stilte, haast onmerkbaar, snelheid. Eerst op elektromotor zodat een koppeling niet nodig is, later slaat de benzinemotor bij. Is de accu leeg, dan slaat de benzinemotor meteen aan om de accu te vullen. Niet alleen is de aandrijving buitengewoon stil, het aanslaan gaat nog vloeiender dan de meest smeuïge overschakeling van een automatische bak. Perfect! Relaxed rijden zoals je met een automaat rijdt kan, maar met wat gevoel is er meer uit te halen. Bij een gevulde accu kun je in stadsverkeer enige kilometers op de elektromotor rijden mits het gaspedaal heel rustig wordt bediend. Leuke sport, want op een beeldscherm in het dashboard is te volgen hoe dat de Prius momenteel wordt aangedreven. Bij gas los remt de Prius nauwelijks af, dus is er voor bergritten een extra stand van de versnellingshendel waarmee de aandrijving meer afremt en dus de remmen ontlast. We klokken in de sprint van 0-100 km/h 14,2 s. Niet verkeerd, maar veel duidelijker taal spreken de tussensprintjes. In 5,3 s van 50-80 km/h en in 9,8 s van 80-120 km/h. Op de autobaan vindt de Prius het bij exact 160 échte kilometers per uur genoeg: extra energie gaat naar de accu's. Bij een hele 'keurige', 250 km lange normrit haalden we met de Prius een gemiddeld verbruik van 1 op 19,7! Voor een vijfzits sedan in de klasse van de Corolla met automaat en prima prestaties een unieke score. Wel is de Prius gevoelig voor rijstijl en inzet. Bij snelle autobaanritten en forse acceleratie (metingen!) stijgt het verbruik naar 1 op 16 zodat ons gemiddelde tijdens de totale test op een, nog steeds aangename, 1 op 16,6 uitkwam.. Toyota heeft voor haar 'groene' auto een apart model op de markt gezet. Wat vinden we ervan? Moderne en snelle neus, maar een beetje truttige sedankont. Ook zijn de proporties niet mooi verdeeld. Toyota heeft daar een duidelijke bedoeling mee: de Prius-rijder maakt een statement. Opvallen doet hij of zij en maakt er duidelijk kenbaar mee dat er bewust gekozen is voor een milieuvriendelijke auto. We vinden binnenin voldoende plaats (wel een lastig aflopende daklijn) en comfortabel meubilair. Toyota heeft voor de Europese markt de vering en demping wat steviger gemaakt en daarmee is het een uitstekend afgestemd onderstel. Wel wat onderstuurd en dat komt mede door de zware techniek maar ook door de relatief smalle 175/65 R 14 banden. De ruimtelijke ambiance door het dashboard zonder middenconsole, de redelijk zachte stoelen en de stille, soepele aandrijving geeft hem echter een bijna Amerikaans aandoend comfort dat niet uitnodigt tot scheuren. De ingewikkelde techniek van de Prius zou hem op een kleine 70 mille (e 31.765) brengen ware het niet dat onze regering de BPM slikt om milieuvriendelijke technieken te promoten. Voor bijna 54 mille (e 24.500) mag hij nu mee. Prijzig, maar de uitrusting is luxueus, met een Alcantara-achtige bekleding, automatische airco, aluminium velgen en elektrische ramen en spiegels.
De Prius is niet te vergelijken met welke auto dan ook. Een auto die, zelfs met BPM-voordeel, geen prijsbreker is en zelfs met zijn lage verbruik dat ook niet wordt. Toch biedt de Prius naast zijn milieuvriendelijke karakter meer. Een relaxte manier van rijden, comfort, ruimte en een prima uitrusting. Zo mag de toekomst er (deels) uitzien.
- +Zeer laag verbruik
- +Comfortabele aandrijving
- +Grote actieradius
- -Prijzig
- -Accu
- -Hoog gewicht
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Prius |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.350 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.497 cc |
Maximaal vermogen | 53 kW / 72 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 115 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.135 mm / 1.695 mm / 1.475 mm |
Wielbasis | 2.550 mm |
Massa leeg | 1.225 kg |
Laadvermogen | 420 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,2 s (fabrieksopgave: 13,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 14,2s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km (fabrieksopgave: 5,1 l/100km) |
CO2-uitstoot | 138 g/km |