Alfa Romeo Giulia 2.2 JTD 180pk Advanced Efficiency Super (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Giulia 2.2 JTD 180pk Advanced Efficiency Super |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
Net in gebruik genomen.
- 250 km
Sinds November 2017 staat deze hele mooie Alfa Giulia op de oprit.
Het uitzoeken van de nieuwe leaseauto was een puzzeltje:
Ik heb een gezin met 3 jonge kinderen, en je wilt wel graag met z'n 5-en op pad kunnen.
Voorlopige conclusie was dat ik "veroordeeld" was tot wederom een grote D-segment station, maar geen Mazda 6 (zoals hiervoor) ivm de tegenvallende ervaring. Dus een Passat of Talisman... Ik was er nog niet helemaal uit.
De 3-serie touring was afgevallen ivm de smalle achterbank (geen ruimte voor 3 kinderzitjes).
Uiteindelijk toch maar een rondje dealers gedaan met een meetlint en tot een onverwachte conclusie gekomen: de achterbank van de Giulia, en dan met name de middelste zitplek, is op 5 mm na even breed als die van de Mazda 6, gemeten tussen de 2 binnenste isofix haken.
Zo werd de zoektocht naar een nieuwe leaseauto ineens een stuk makkelijker, ik hoefde alleen nog maar de concessie te doen dat het geen stationwagon zou worden...
Enfin, mijn Giulia is een 180pk diesel automaat, in Business Super uitvoering en het Veloce interieurpakket en een dealeroptie 18" veloce wielen. Kleur: Alfa Rosso met Tabacco lederen veloce interieur.
Totaalprijs ongeveer EUR 48.500.
Niet echt een koopje, maar gezien de aanwezige opties en de aandrijflijn, zo'n 5-8k EUR goedkoper dan een vergelijkbare 3-serie (met M-Pakket).
Motor+bak:
De motor is de 2.1 diesel in 180pk, - 450 Nm uitvoering.
De versnellingsbak is de alom geroemde ZF 8 traps automaat.
Een ontzettend fijne combinatie. Bij acceleratie is de motor een ietsje brommerig, maar eenmaal op snelheid fluisterstil. Er zit een behoorlijke acceleratiekracht onder de rechtervoet. In 7s naar de 100 is natuurlijk meer dan vlot genoeg om de kinderen op tijd op school af te leveren, en met een topsnelheid van ca. 230 kom ik dan ook nog op tijd op m'n eerste afspraak.
Met de DNA knop kun je het gedrag van het gaspedaal en de versnellingsbak beinvloeden. In D is de auto op het nerveuze af en in A heel loom voor optimale efficientie. Ik rijd vooralsnog in N en D is leuk om de stoplichtsprintjes nog makkelijker te winnen.
Onderstel:
Alfa heeft de Giulia een bijzonder onderstel meegegeven, met een voorwielophanging die heel dicht in de buurt blijft van het Ackermann principe. Bij langzaam manouvreren wringt dat wat en dus is het gillen gebazen in parkeergarages met een gladde vloer.
Eenmaal op tempo is het samen met de vrij lichte en heel directe stuurinrichting een heel neutraal en scherp geheel. Het voelt enorm lichtvoetig aan en de grenzen van de grip lijken eindeloos ver weg. Enig wringen van banden is dan juist totaal afwezig.
Ook bijzonder is dat het onderstel ondanks de stuurmanskwaliteiten helemaal niet oncomfortabel is.
Interieur:
Het interieur is naar mijn bescheiden mening prachtig vormgegeven. Gelukkig zonder losse "iPad" op het dashboard. Ik heb de Veloce interieur upgrade, dwz Elektrisch verstelbare sportstoelen in leder, met geheugen.
In tegenstelling tot wat Journalisten van AutoWeek vinden, vind ik de kwaliteit heel hoog. De passingen zijn prachtig en de materialen eigenlijk ook allemaal, met mooie kussentjes op de plek waar je knie tegen de middentunnel leunt, en dashboardknopjes die een heel solide klikje geven. De grafische kwaliteiten van het scherm in het dashboard zijn niet grensverleggend, maar scherp en goed afleesbaar. Het hele systeem is afgekeken van BMW, zoveel is duidelijk.
Opties:
De Business Super Veloce pack is behoorlijk compleet:
- Connected drive met navi (6,5")
- Driver Assistance pack plus, met o.a. Cruise Control, ABS, ASR, LDW, ESC, IBS, FCW, etc)
- Keyless go, geen keyless entry.
- Dual zone airco
- Alu pedalen en instaplijsten
- Lederen sportstuur
- Rode remklauwen
- Dubbele uitlaat
- Achteruitrijcamera en parkeerradar rondom
- xenon/led met geïntegreerde bochtenverlichting
- Lead-me-to-car en follow-me-home verlichting
- Instapverlichting
- Regen- en lichtsensoren
- Power seats met geheugen, elektrische lendesteun en wangen.
- stoelverwarming
- stuurverwarming (!) lekker decadent
- verwarmde ruitensproeier
- Automatisch inklappende spiegels
- Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
- 18" (losse accessoire)
Later zal er nog een afneembare trekhaak komen
Pluspunten van de Giulia:
- Hele fijne motor-bak combinatie
- Heel fijn onderstel
- Goede uitrusting voor het geld
- Breedte/ruimte achterbank
- Zitcomfort (veloce stoelen)
- Voelt zeer solide aan
- Zuinig (maar hierover later meer als ik een paar tanks heb leeggereden)
Minpunten van de Giulia:
- Beperkte kofferbakruimte en kleine kofferklep.
- Weinig opbergruimte in het interieur. Ik mis echt een plek voor m'n zonnebril, hoe kunnen italianen dat nou vergeten?
Zelfs haar naam is mooi
- 1.900 km
Tja, wat kan ik toevoegen behalve dat het echte liefde is...
Mijn zoontje (3) noemt de Giulia steevast de racewagen (zelfde kleur als Bliksem McQueen immers).
Inmiddels de 18" veloce wielen erop, met Vredestein Wintracs, Giugiaro design. Wel wat lawaaiige banden.
Het is iedere keer een feestje om in te stappen, na wat vlooien met de diverse verstelknoppen heb ik de ideale stand van de stoel gevonden en opgeslagen in het geheugen (zo handig als je partner een stuk kleiner is).
Zoals in de comments al omschreven: de motor is bij accelereren een tikkeltje brommerig. Het verdwijnt snel naar de achtergrond, maar het klinkt minder "mooi" (voor zover dat bestaat bij diesels) dan een BMW diesel, of de Mazda 6.
Voordeel van de motor is wel de overdaad aan koppel. Het is echt een hele vlotte auto, zeker als net op piekkoppel ook nog eens de koppelomvormer een duw meegeeft.
Voor stoplichtsprintjes moet ik nog even uitvinden hoe ik de bak kan laten voorkoppelen. Nu mis is een fractie van een seconde omdat de bak bij volgas eerst nog moet aangrijpen.
De bak schakelt super soepel en de DNA standen hebben ook een logisch effect op schakelmomenten en vooral gaspedaalreactie.
Omdat ik wat nachtelijke ritten heb gehad is het verbruik niet zo geweldig als eerst. Bij normaal gebruik is 1 op 20 echter serieus haalbaar op de snelweg. Bij file en stadsverkeer komt de boordcomputer uit op ongeveer 6,2 L/100 tot nu toe.
Inmiddels heb ik de DAB radio wat verkend en zoveel mogelijk van mijn favoriete zenders uit de DAB lijst opgeslagen i.p.v. FM frequenties.
Ook de iPod nog eens extra volgegooid met lekkere rijmuziek zoals Jamiroquai.
Dit connect systeem is echt een enooooorme stap voorwaards t.o.v. de Mazda TomTom die veel ergerlijke fouten kent.
Het bochtgedrag is zo goed dat je op de openbare weg wel hele belachelijke dingen moet uithalen om het gevoel te krijgen dat de grens nadert. De snelheid op klaverbladen ligt enorm hoog, de kans dat je daarvoor de ruimte krijgt in Nederland is niet zo groot.
Het is daarom misschien zelfs een beetje saai, dare I say it...
Een super handige gadget die ik ontdekt heb, is de uitparkeerradar. Als ik achteruit een weg oprij (dus haaks, bv van een oprit af) zit er een waarschuwingsysteem op voor verkeer dat op de weg komt aangereden (op tientallen meters afstand). Heel waardevol, want de camera werkt in die haakse hoek niet, en zelf kun je vaak nog niets zien door andere auto's of struiken.
Negatieve zaken:
- De parkeersensoren vóór gaan soms af terwijl er zich niets voor de auto bevindt (b.v. in de file).
- Start-stop met een automaat is een stuk onrustiger (slaat altijd af als je rem inhoudt) dan met een handbak (slaat alleen af bij ontkoppelen in N).
Volgende week een boel kilometers maken via Calais en de Chunnel door Engeland helemaal tot aan Newcastle en weer terug.
Schoonheidsfoutje...?
- 2.000 km
Oei, dat is jammer.
Rijd ik lekker over de dijk naar huis en vind een mooi plekje om mijn Giulia in de ondergaande zon op de foto vast te leggen, valt het me op dat er wel erg veel "mist" rond de koplampen hangt.
Nadere inspectie leerde dat er wat koelvloeistof lekt.
Niet in enorme hoeveelheden, dus ben rustig naar huis gereden.
Hulpdiensten even langs laten komen en wat blijkt... de koelfan is scheef en wiebelt. Een fabrieksfout (zal wel een duits onderdeel zijn ;-) ).
Doordat de fan scheef is, heeft deze als een groot cirkelvormig mes een koelslang beschadigd en die is lek geraakt na 1900 km wrijven.
Oeps. De trip naar Engeland is derhalve met een vervang-Giulia uitgevoerd (handgeschakelde Massimo getunede diesel... holy moly wat een kanon).
Wel jammer en hopelijk blijft het bij dit ene schoonheidsfoutje.
Korte update
- 6.000 km
Pluspunten
+ Rijdt geweldig
+ Snel (7s 0-100 haal ik wel)
+ Mooi en geeft me een speciaal gevoel (lucky bastard)
+ Stuurverwarming is heerlijk in de winter
+ Interieurverwarming werkt snel (zelfs bij koude motor)
Minpunten:
- Geluid van de diesel bij lagere snelheden.
- FCW gaat wel erg snel af (BIEP!)
Kleine ergernis die bij de eerste servicebeurt meegenomen mag worden:
- Parkeersensor voorzijde gaat af en toe zomaar af.
Nieuw geleerd:
+ In het dashboard zit een olietemperatuurmeter en geen watertemperatuurmeter. Ik vond het opwarmen al wat lang duren.
+ automatic P-brake release kun je gebruiken als launch-control. Zo ben je echt snel weg bij het stoplicht.
M.b.t. verbruik: bij lange stukken overdag (dus keurig
Ruim 10.000 op de teller
- 11.000 km
Ik had me voorgenomen om bij 10.000 deze review te updaten, maar eigenlijk is er niet zoveel te melden.
De auto bevalt gewoonweg super.
Een zakentripje naar Zwitserland en Grenoble heeft me de kans gegeven om ook tijdens lange ritten (en lange dagen) een oordeel te vellen. Met de zuinigheid zit het wel snor: bij 125 op de cruise control haal ik bijna 1 op 20.
De topsnelheid van 230 km/u heb ik ook bijna gehaald, de auto ligt dan als een blok op de weg en geluid blijft erg op de achtergrond.
Door het Zwarte Woud heb ik nog even lekker bochtjes gepakt, en dat doet de auto fantastisch.
Wat een heerlijk rij-ijzer.
Update rondom minpunten die ik eerder had genoemd:
- Het geluid van de motor, zeker bij kou, is niet erg aantrekkelijk. Laatste keer dat ik het noem, want het zal wel zo blijven.
- De parkeersensoren die zomaar afgaan: lijkt opgelost met het anders bevestigen van de kentekenplaat. Goeie tip in de comments!
- Start-Stop: dit zet ik nu vaak uit.
Nieuw minpuntje:
- De USB muziekinterface is ermee opgehouden.
15.000 voorbij
- 15.000 km
Mijn review is geplugd op de AW homepage. Een hele eer en een goed moment om even te updaten.
De Giulia doet 't goed en rijdt heerlijk. Verbruik tijdens woon-werk ongeveer 6,3/100 en op lange ritten in NL rond de 1 op 19. De laatste tijd rijd ik nogal eens door Duitsland heen, en dat is niet bevorderlijk voor de CO2 uitstoot.
Onlangs heb ik een afneembare Brink laten monteren, omdat ik jaarlijk 1 a 2 motortripjes naar de bergen onderneem en er dus een trailer achter komt te hangen. Verder natuurlijk altijd handig voor een tripje naar de vuilstort of een fietsendrager.
De bij 10.000 km genoemde 'kapotte' USB interface is vanzelf weer gaan werken. Een gevalletje SHIT (self healing italian technology) of misschien iets met m'n iPod.
Zoals in de comments genoemd, de Giulia wekt (positieve) reacties op bij anderen. Bij het wegbrengen van de kinderen, of bij tankstations, er is vaak wel iemand die even een praatje maakt of een duimpje opsteekt. Als autoliefhebber vind ik dat toch wel heel erg leuk.
Nu op naar de lente en zomer.
Zomerbanden
- 15.500 km
Zomerbanden laten monteren en valt me niet tegen!
Pirelli Cinturato p7 in de maat 225/40r18 rondom gekregen.
De (Vredestein) winterbanden vind ik best wel lawaaiig. Ben benieuwd hoe deze mooie Italiaanse banden gaan bevallen op de Giulia.
>20,000
- 22.500 km
Inmiddels de eerste service beurt achter de rug, bij ca. 20.000. In tegenstelling tot mijn vorige auto (Mazda 6 2013), heb ik helemaal geen kleine onhebbelijkheden. De Giulia is (met zomerbanden) stil, snel, rammelvrij en alle snufjes zoals multimedia doen het ook goed. Wel was er een terugroepactie voor software van de multimedia unit.
Dus een vrij saaie update eigenlijk...
Ik ben met een trailer met 2 motoren (ca. 800kg totaal) naar Zwitserland geweest. Cruise Control op 100-110 (in Duitsland) en scoorde een verbruik van ca. 7,0L/100km. Valt me ook niet tegen. In Zwitserland nog even een klein bergpasje over met trailer en dan merk je wel dat 450Nm meer dan genoeg is om zo'n karretje probleemloos omhoog te slepen. Ook fijn is dat de remmen geen krimp hebben gegeven, ondanks de automaat waardoor remmen op de motor toch minder is, zelfs in de manual stand.
De tankpasinfo geeft me een gemiddelde score over dik 20.000 van 1 op 16,2. Dat is niet al te zuinig, maar redelijk volgens verwachting met mijn type gebruik (relatief veel stadsverkeer, file, etc.). Langere snelwegritten zit ik zo rond de 1 op 18.
30000
- 30.000 km
Bij 30.000km ging het servicelampje branden, het teken dat het tijd werd voor de eerste olieservice. Goed nieuws: er was geen druppel verbruikt van de waterdunne 0w20 olie. De olieniveaumeter in de boordcomputer heeft al die tijd keurig op max gestaan.
Helaas wel een kleine schade opgelopen door een stucadoorsbusje dat tegen mijn achterbumper aanreed.
Dat is gerepareerd bij de schadeboer en zodoende staat ze er nu weer fris bij, met verse olie.
Voor de rest ben ik een blije rijder. Zeker als ze netjes gewassen is ziet ze er altijd zeer uitnodigend uit en iedere keer is het "ik mag weer".
40000
- 41.500 km
Vandaag de Giulia ingeleverd bij de dealer voor de 40.000 beurt. Daarbij 3 kleine manco's aangegeven waar de monteurs wat extra aandacht aan mogen schenken:
- het kabeltje van de achterbank-neerklap-hendel (in de kofferbak) heeft teveel speling waardoor ik het rechter deel van de achterbank bijna niet kan laten neerklappen.
- De knipperlichten hebben een twee-dagen-durende storing gehad, maar dat spook is vanzelf weer weggegaan (gevalletje SHIT Self-Healing-Italian-Technology). Ze gaan hier wel even naar kijken, wellicht vocht op een plek waar dat niet hoort.
- De motor loopt de eerste minuut na een koude start soms wat 'hobbelig' (maar er is geen storing op het dashboard).
Op deze kleine onhebbelijkheden na, ben ik nog altijd zeer tevreden over de Giulia. Compleet rammelvrij, snel, stil (genoeg), ruim genoeg, mooi.. Een heel erg fijne metgezel.
Maar wederom weinig nieuws te melden.
60000
- 66.666 km
Oeps, de vorige update is alweer een tijdje geleden.
Tja, er is ook niks spannends te melden:
Bijna 2 jaar in gebruik. De 60.000 beurt verliep zonder bijzonderheden, 2 Pirelli (zomer)bandjes waren versleten en zijn vervangen door exemplaren van Continental.
Verbruik is behoorlijk gedaald, van 6,5 L/100 naar ca 5,6. Dat heeft helemaal niks met de auto te maken overigens, maar alles met mijn woon-werk route. Door al de projecten rondom Arnhem-Nijmegen (rijkswegen open, waalbrug deels dicht, pleijroute groot onderhoud) rijd ik niet meer 35 km door de stad en over de "Pleij", maar nu 70km enkele reisafstand helemaal om Nijmegen en Arnhem heen, vrijwel alleen maar snelweg. Makkelijk scoren dus.
Ook de zomervakantie (met 3 kinderen achterin en een dakkoffer erop) ging prima. De dakkoffer (voor mij een eerste keer) is wel een must. 480 liter achterin de Giulia is echt niet genoeg, maar nu hadden we ruimte over...
De auto is probleemloos. Een feest om te berijden. Wat opvalt in positieve zin, is dat het interieur ook na 66.666 km in smetteloze en piep-en kraakvrije staat is. Ook dat kon niet worden gezegd van de Mazda 6, waar de pookzak en de vloermatten al versleten waren na 2 jaar.
Eigenlijk het enige duiveltje wat deze auto parten speelt is het duiveltje op mijn schouder: "kom op... dat klaverblad ging vorige keer met 140, dat kan dit keer harder..."
80,000 beurt en olieniveau perikelen
- 80.000 km
De 80000 beurt bracht een verrassing: ondanks dat de boordcomputer perfect MAX niveau aangaf, bleek er te weinig olie in het carter te zitten.
Vreemd, en vervelend, want volgens Alfa Romeo moet je echt de boordcomputer gebruiken en is de peilstok (die ook op een bijna onbereikbare plaats zit) niet de meest betrouwbare meting.
Dit betekent 2 dingen:
1 Er is sinds de laatste oliebeurt wat olie verdwenen. Is dit verbruikt (een liter op bijna 20.000 km), of was er te weinig ingedaan, i.v.m. reden 2:
2 De sensor/computer is/was niet goed.
De dealer heeft een enorme software update gedaan en alles gecalibreerd, en nu lijkt het OK. Het (evt) verbruik (net iets teveel om van beurt tot beurt te rijden) zal ik in de gaten moeten gaan houden (gewoon weer via de boordcomputer).
Verder geen echte bijzonderheden. Recall op kofferklep stootrubbers uitgevoerd, mistlamp storing opgelost (draadje beschadigd in de kofferklep), sterretje in de voorruit gelijmd.
Nog steeds ben ik erg tevreden, niet alleen met de Giulia als geheel, maar ook op details: het interieur toont zich een stuk slijtvaster dan de Mazda 6, geen piepjes, kraakjes, loslatende afdekkapjes, geen lak van knopjes, geen instapschade aan de kuipstoelen etc. etc. Met een flinke poetsbeurt is de binnenkant van de Giulia nog als nieuw (op de vloermat van de bestuurder na).
3 jaar - 1e APK
- 90.000 km
Thuiswerken betekent (veel) minder rijden, dus de kilometerstand stijgt niet meer erg snel. Desalniettemin wel het e.e.a. beleefd met de Giulia:
Een moeilijk vindbare storing speelt af en toe de kop op. De motor hikt en een hele kerstboom aan controle- en waarschuwingslampjes springt aan. Net alsof de stroom even helemaal uitvalt. Opnieuw starten zorgt ervoor dat de lampjes weer uitgaan. De dealer staat voor een raadsel, want een (blijvende) foutmelding is er niet. Dit zal vast nog een staartje krijgen, want ik ga niet zomaar accepteren dat ik af en toe een uitvallende/hikkende motor heb.
Een parkeerschade gehad rechtsvoor (alweer...). Deze is weer netjes gerepareerd.
De radiateur is vervangen i.v.m. hele lichte lekkagesporen door een haarscheurtje (er is nooit vloeistof bijgevuld, maar de dealer kreeg volgens mij de kosten vergoed onder garantie, dus het zal wel).
APK was uiteraard geen probleem.
En zo kom ik toch iets vaker met vervangend vervoer thuis, en dat valt de buren ook op dus is het imago van Alfa Romeo weer bevestigd :-)
Buiten dit... gewoon nog steeds een heerlijke auto. Dikke kans dat ik het leasecontract volgend jaar verleng omdat de kilometers niet hard oplopen.
Afscheid
- 105.000 km
Na 4 jaar loopt het leasecontract af, dus het afscheid kwam er sowieso al aan, maar daarnaast heb ik ook nog eens besloten om een andere baan te nemen. Daar hoort ook een andere auto bij.
Onlangs is het enige vervelende issue van de Giulia toch nog opgelost: het af en toe uitvallen van de motor (tijdens het rijden). Dit werd steeds frequenter, dus ik ben er nog eens mee naar de dealer gereden en inmiddels was bekend wat dit kon veroorzaken: een kapot relais-blok ergens achterin bij de accu waardoor de spanning van de MCU wegviel. Uurtje knutselen en een nieuw relais erin, klaar.
Het afscheid wordt wel een klein traantje wegpinken, ik heb echt genoten van deze auto. Altijd genoeg power, fijne stoelen, meer dan genoeg comfort, een wegligging waar je U tegen zegt... Gewoon een heerlijke auto, en nog steeds krijg je opmerkingen van omstanders die het een mooie auto vinden, en zelfs mijn dieseltje wordt door car-spotters op de foto gezet. Leuk! Degene die deze Giulia tweedehands koopt gaat er veel plezier van hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.