Zo lang gingen deze zeven auto’s mee
Lada Niva is er zelfs nog steeds
Bij met een lange carrière denk je aan modellen als de Mercedes G-klasse, de Land Rover Defender en misschien ook aan de Renault 4 die we je gisteren in Klokje Rond Klassiek voorschotelden. Wat dacht je van deze zeven stugge volhouders?
Morgan 4/4 (1955-2019)
De originele 4/4 stamt uit 1936 maar sinds 1955 behield hij bijna zventig jaar lang praktisch hetzelfde uiterlijk. Alleen onder de kap wijzigde er zo nu en dan iets; de eerste 4/4 had een 1.3 vierpitter van Ford, de laatste een 1.6.
Volkswagen Kever (1938-2003)
Net als de Mini en de 2CV een iconisch en succesvol ontwerp waarvan maar lastig afscheid kon worden genomen – wat Volkswagen bijna de kop kostte omdat er maar geen opvolger kwam. De Golf nam die rol uiteindelijk op zich, maar de Kever denderde nog tot 2003 door in Mexico.
Hindustan Ambassador (1956-2014)
Dé auto van India is gebaseerd op de Britse Morris Oxford en onderging tijdens zijn lange carrière allerlei facelifts en onderhuidse updates om enigszins bij de tijd te blijven.
Lada Niva (1977-heden)
De Russische Land Rover – niet kapot te krijgen. Een simpel koetswerk en dito techniek. Hij is er tegenwoordig in twee smaken: de Niva Legend (het geëvolueerde oermodel) en de modernere Niva Travel, een erfenis van de samenwerking tussen Lada en General Motors.
Citroën 2CV (1948-1990)
Oorspronkelijk bedoeld om Franse boeren droog en comfortabel te vervoeren, groeide de Eend (of in België: Geit) uit tot een cultauto, die eigenlijk nooit een waardige opvolger heeft gekregen.
Mini (1959-2000)
Het formaat en het comfort waren eigenlijk al lang achterhaald, maar puur op uitstraling hield de Mini het in haast ongewijzigde vorm vol van 1959 tot 2000, toen de New Mini zich een waardig opvolger toonde.
Volkswagen Golf (1974-2009)
Hoewel de eerste Golf bij ons al in 1983 werd vervangen door de Golf II, draaide het model (inclusief de nodige tussentijdse updates) in Zuid-Afrika als Citi Golf mee tot 2009.