Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

'Zes biljoen dollar nodig voor infrastructuur EV's'

Elektrische transitie vraagt enorme offers

169
EV laadpaal elektrisch
Frank Jacobs
  • Frank Jacobs
  • Nieuws
11 november 2018 om 15:06
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Voor de volledige transitie naar elektrische aandrijving moet volgens financieel expert Goldman Sachs wereldwijd alleen al voor laadpalen en elektriciteitsnetwerken zes biljoen dollar worden geïnvesteerd. Dat is een kleine acht procent van het bruto nationaal product van alle landen samen.

Het Amerikaanse persbureau Bloomberg kijkt dit weekend in een opiniërend artikel kritisch naar de op handen zijnde overstap naar elektrische auto's. Behalve de zes biljoen (een zes met twaalf nullen) dollar aan infrastructuur wordt ook van de industrie en consumenten veel verwacht voor het zo ver is, voorspelt Bloomberg. Alle landen waar de overheid al actief bezig is met het uitfaseren van verbrandingsmotoren zijn samen goed voor tien procent van het wagenpark. Tel je daar China bij op, dan is dat al veertig procent.

De keuze aan elektrische auto's wordt dan ook snel groter; volgend jaar zijn er naar schatting meer dan honderd verschillende EV's leverbaar. Afgelopen jaar werden volgens Bloomberg meer dan een miljoen EV's verkocht, een groei van zestig procent ten opzichte van 2016 in een periode dat de totale wereldautomarkt juist terugliep. Bijna de helft van de elektrische auto's werd verkocht in China, waar de overheid zich momenteel erg hard maakt voor vergroening. Van de 600.000 laadpalen op onze planeet staat de helft in China.

Vooralsnog is elektrisch rijden in de meeste gevallen alleen weggelegd voor de hogere inkomens, maar daar moet op termijn verandering in komen. De prijs van lithium-ionbatterijen, die ruwweg de helft van een EV uitmaakt, zakte de afgelopen vijf jaar van 599 naar 208 dollar per kWh. Om een EV net zo betaalbaar te maken als een vergelijkbare conventionele auto moet de kWh-prijs echter zakken naar rond de honderd dollar, wat naar verwachting nog eens vijf jaar gaat duren.

Bloomberg meent dan ook dat overheidsstimulering onontbeerlijk is om de grote massa over de streep te trekken. Wordt die stimulering voortijdig ingetrokken, dan zakt de verkoop meteen volledig in, schrijft het persbureau, refererend aan praktijkgevallen in Hong Kong en Denemarken. Wij mogen daar gerust onze eigen tijdelijke liefde voor plug-in hybrides aan toevoegen.

  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Elektrische Auto

Lezersreacties (169) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Ford Fiesta vs. Toyota Yaris - Dubbeltest

Ford Fiesta vs. Toyota Yaris - Dubbeltest

Sportuitvoeringen van compacte hatchbacks vind je bij bijna elke fabrikant, toch zijn er slechts...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden