Zastava 10: tweede leven voor Fiat Punto

Zastava 10
Wie dacht dat met de komst van de Fiat Grande Punto het doek voor de oude Punto valt, heeft het goed mis. Niet alleen wordt het oude model voorlopig nog naast de nieuwe geleverd, de auto leeft ook voort als Zastava 10.
Wie dacht dat met de komst van de Fiat Grande Punto het doek voor de oude Punto valt, heeft het goed mis. Niet alleen wordt het oude model voorlopig nog naast de nieuwe geleverd, de auto leeft ook voort als Zastava 10.

Na de Bakan-oorlog was er van de Servische Zastava-fabrieken hoegenaamd niets meer over. In het verleden bouwde het merk auto's in licentie van Fiat. De Servische fabrieksarbeiders zijn onlangs op stage geweest in de Fiat-fabriek in Mirafiori om de technieken voor het bouwen van de oude Fiat Punto onder de knie te krijgen.

De komende tijd rollen de eerste oude Punto's met een 60 pk 1,2-liter motor onder de naam Zastava 10 uit de fabriek in Mirafiori. Voor het einde van 2006 moeten de eerste 7.000 exemplaren zijn gebouwd. Dan wordt de productie verplaatst naar het Servische Kragujevac waar, wanneer de productie vol op stoom is, 18.000 stuks per jaar worden geproduceerd.

Zastava wil de 10 aanbieden voor een lagere prijs dan de Dacia Logan. De Zastava is echter wel standaard voorzien van zaken als stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare portierramen, twee airbags en zelfs airco. Is die Zastava misschien een ideetje voor Fiat in ons land?

De Zastava 10 is deze week onthuld op de Novi Sad Car Show in voormalig Joegoslavië. De verkoop van de nieuwe Zastava kan daar elk moment van start gaan.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.