AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Wiesmann wil naar Amerika
Wiesmann bereidt zich voor op de oversteek naar Amerika. De kleine Duitse sportautobouwer wil in 2010 daar actief worden.
Wiesmann bereidt zich voor op de oversteek naar Amerika. De kleine Duitse sportautobouwer wil in 2010 daar actief worden.
Martin Wiesmann meldt in de Amerikaanse pers dat zijn merk voorbereidingen treft om in 2010 naar Amerika te gaan. Dat moet de productie van het kleine Wiesmann uit het Duitse Dülmen een flinke zwaai geven. Op het moment is Wiesmann bezig een dealernetwerk in de VS op te zetten. Daarnaast moeten nog vele hindernissen worden genomen om de klassiek gelijnde sportauto's aan de Amerikaanse eisen te laten voldoen.
In 2005 produceerde het merk nog 92 auto's. In 2009 moeten dat er driehonderd zijn. Wiesmann is druk bezig de levertijd van de auto's te bekorten. Op een roadster moet zes maanden worden gewacht, terwijl voor een GT liefst achttien maanden geduld wordt gevraagd. Daarna kan, door de komst naar Amerika, de productie nog eens een flinke boost krijgen.
De Wiesmanns zijn gebaseerd op BMW-techniek. Op het moment zijn in de Roadster de 3,0-liter met 231 pk of het M3-blok met 343 pk leverbaar; beide zescilinders. De GT is er alleen met de 4,8-liter V8 die 367 pk heeft. Voor de toekomst sluit Martin Wiesmann niets uit. "Vooral de nieuwe twinturbo uit de 335i is op dit moment een voor de hand liggende optie." De GT, die vorig jaar het programma van Wiesmann is komen versterken, is er op gebouwd alle motoren van BMW te kunnen herbergen. "Dus ook de V10 van M5 of de twaalfcilinder. Zelfs dieselmotoren zijn niet uitgesloten."
Plaats een reactie