Werksturbo en 2.8 Injection: de laatste dikke versies van de Ford Capri
- AutoBild Klassik
- Achtergrond
De Ford Capri was van 1968 tot 1986 in productie. Hoewel je hem ook met zeer bescheiden 1.3 en 1.6 kon krijgen, stonden er in elk van die drie decennia ook uiterst dikke versies met V6 op het programma. De Werksturbo en de 2.8 Injection waren de dikste versies die Ford zelf aanbood in de jaren tachtig.
Wanneer in 1980 duidelijk wordt dat de Zakspeed Turbo Capri bijzonder succesvol is in de autosport denkt Ford na over een koerswijziging. Het is hoog tijd om de nog steeds populaire Turbo May, een product van een Duitse tuner, concurrentie van eigen fabricaat te geven. In dit geval betekent dat productie in Niederzissen. Daar krijgen de autosportexperts van Zakspeed, al jarenlang partner van het in Keulen gevestigde merk, basiscarrosserieën en 2,8-liter V6-motoren met carburateur die normaliter in de Granada dienstdoen. De Garrett-turbo haalt een vermogen van 188 pk uit de motor, met een lage turbodruk van 0,4 bar. Zakspeed geeft de meest in het oog springende Capri uit de serieproductie ook een dikke voorspoiler, een torenhoge achterspoiler en verbrede spatborden om plaats te bieden aan 235/70 R13-banden.
De ophanging, met Bilstein-gasdrukschokdempers, stijvere veren en anders afgestelde stabilisatorstangen op beide assen, is straffer afgestemd dan bij de zwakker gemotoriseerde uitvoeringen. Daarnaast is er een sperdifferentieel met een optionele sperwerking van maximaal 75 procent gemonteerd om sportief bochtenwerk met de voet op het gaspedaal te vergemakkelijken. In het interieur bieden de Recaro-sportstoelen en het vierspaaks RS-stuurwiel steun bij een sportieve rijstijl.
Omdat er vandaag de dag nog steeds veel Werksturbo’s bestaan, gaan er geruchten dat Zakspeed in 1981 en 1982 meer dan de officieel opgegeven 200 stuks heeft geproduceerd. Ford en Zakspeed ontkennen dit stellig. Hun verklaring luidt: na het stopzetten van de productie van de Capri hebben de fans vooral turbomodellen al in een vroeg stadium in een garage gezet, waardoor ze de tand des tijds goed hebben doorstaan.
Technische gegevens
Motor V6, in lengterichting
Cilinderinhoud 2.772 cc
Max. vermogen 138 kW/188 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 285 Nm bij 4.500 tpm
Topsnelheid 224 km/h
0-100 km/h 7,5 s
De Ford Capri Werksturbo levert 188 pk.
Capri 2.8 Injection houdt het vol tot 1986
Wanneer Ford de productie van de Werksturbo in 1982 staakt, blijft de 2.8 Injection onder verschillende namen tot het einde van de Capri-productie deel uitmaken van het modellengamma. De 2.8 moet aan verschillende verwachtingen voldoen: in de voetsporen treden van de Capri RS uit de jaren 70 als sportwagen en tegelijkertijd de verkoopcijfers van de Capri als auto voor een brede klantenkring weer een boost geven. Hiertoe monteert Ford de motor met brandstofinjectie uit de Granada in de Capri, met een vermogen van 160 pk. Tot op de dag van vandaag resulteert dit in een vrij anonieme, maar wel snelle auto. De 100 km/h is binnen acht seconden bereikt en de topsnelheid van 210 km/h haal je zonder grote inspanning. Het onderstel met zijn steviger vering dankzij de enkelblads veren achter doet recht aan de prestaties. Bij de marktintroductie is de 2.8 Injection bijna een prijspakker: er is op dat moment geen andere auto voor het geld die de 200-km/h grens passeert. Bovendien heeft hij ook nog eens standaard Recaro-stoelen, lichtmetalen wielen en stuurbekrachtiging. Daarmee is het een schot in de roos. De grote vraag leidt tot wachttijden in het eerste productiejaar. Toch blijft de Capri zonder opvolger als de productie vijf jaar later eindigt.
Technische gegevens
Motor V6, in lengterichting
Cilinderinhoud 2.772 cc
Max. vermogen 118 kW/160 pk bij 5.700 tpm
Max. koppel 225 Nm bij 4.300 tpm
Topsnelheid 210 km/h
0-100 km/h 8,0 s
Capri’s met V8
Misschien ben je wel eens Capri’s met V8 tegengekomen op het web. Die zijn er geweest, maar nooit via het offciele kanaal van Ford. In Zuid-Afrika bestond de Perana V8, met een Mustang-blok. In Europa was er een tuner die hetzelfde trucje uithaalde, maar dan met de Capri III. Die Capri heette de Mako V8.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Capri 2.8 Injection |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.063 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.792 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 221 Nm bij 4.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.376 mm / 1.698 mm / 1.323 mm |
Wielbasis | 2.563 mm |
Massa leeg | 1.170 kg |
Laadvermogen | 340 kg |
Banden | 205/60VR13Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s |
Brandstofverbruik |