Weer iets minder nieuwe elektrische auto's geregistreerd in Europa

Over eerste halfjaar wél een kleine plus

Kia Niro

In juni zijn er in de Europese Unie ruim een miljoen nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Dat waren er 4,3 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. Nu de cijfers van juni er zijn, valt inzichtelijk te maken hoe de Europese automarkt er over de eerste zes maanden van dit jaar voor staat.

Er zijn in juni in de Europese Unie 1.089.925 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Dat waren er 4,3 procent meer dan de 1.044.519 stuks die in juni vorig jaar werden geregistreerd. Het brengt het totaal aantal nieuwe personenauto's dat in het eerste halfjaar van 2024 een kenteken kreeg op een kleine 5,7 miljoen auto's. Dat zijn er 4,5 procent meer dan er in het eerste halfjaar van 2023 zijn geregistreerd. Dat lijken prima cijfers, maar 5,7 miljoen nieuwe auto's waren er wel 18 procent minder dan er gemiddeld in de eerste zes maanden in de Europese Unie worden gekentekend.

Elektrische auto's

Afgelopen maand zijn er in de Europese Unie 154.408 nieuwe elektrische personenauto's geregistreerd. Dat is één procent minder dan in juni vorig jaar (157.982 stuks). Het marktaandeel van EV's lag in juni met 14,4 procent 0,7 procentpunt lager dan in juni vorig jaar. De registraties van nieuwe EV's zakken dus iets in. In de eerste zes maanden van dit jaar zijn echter wel meer nieuwe elektrische auto's op kenteken gezet dan in dezelfde periode vorig jaar, al is de groei met 1,3 procent bescheiden en lager dan die van de gehele automarkt. In het eerste halfjaar van 2024 waren EV's goed voor een marktaandeel van 12,5 procent.

In België nam de registraties van nieuwe EV's in juni weer stevig toe, met maar liefst 50,4 procent. In Italië werden in juni zelfs 117,4 procent meer nieuwe elektrische auto's gekentekend. In Duitsland (-18,1 procent), Frankrijk (-10,3 procent) en ons eigen Nederland (-15 procent) waren de EV-registraties in juni juist flink lager dan in juni vorig jaar.

Benzine en diesel

Traditionele benzineauto's waren in juni goed voor 375.183 registraties, 0,7 procent minder dan in juni vorig jaar. Benzineauto's waren in juni goed voor een marktaandeel van 34,4 procent; in juni 2023 betrof dat aandeel nog 36,2 procent. In Frankrijk zijn ruim 20 procent minder auto's met enkel een benzinemotor gekentekend, in Duitsland juist 12,1 procent meer dan in juni vorig jaar.

Geheel in lijn met wat we verwachtten, werd de markt voor nieuwe auto's met een dieselmotor weer iets kleiner. Er zijn in juni 138.264 nieuwe dieselauto's geregistreerd, 0,9 procent minder dan in juni vorig jaar. Het marktaandeel van dieselauto's was in juni met 12,7 procent nog altijd aardig van formaat. In Duitsland werden 12,4 procent meer diesels gekentekend, terwijl er in andere, belangrijkere dieselmarkten weer aanzienlijk minder dieselauto's werden geregistreerd. Zo namen de registraties in Italië (-18,3 procent), Frankrijk (-8,3 procent) en Spanje (-2,1 procent) juist af.

(Plug-in) hybrides

In juni zijn er maar liefst 20 procent minder plug-in hybrides gekentekend dan in juni vorig jaar. In totaal gaat het om 66.482 stuks. Met name in België (49,2 procent), Frankrijk (-21,7 procent) en Duitsland (-3,4 procent) daalden de registraties van stekkerhybrides. De categorie hybride - waar ACEA ook mild-hybrides onder lijkt te scharen - groeide in juni flink ten opzichte van diezelfde maand vorig jaar: met 26,4 procent naar 431.959 auto's.

De Volkswagen Group was in juni met 286.226 registraties de grootste autobouwer. Volkswagen was daarbij met 124.507 registraties het merk waarvan de meeste auto's werden gekentekend. Ook over het eerste halfjaar van 2024 is de Volkswagen Group de grootste (1.474.052 registraties). Het registreerde 4,1 procent meer nieuwe auto's. In deze periode was Volkswagen ook het grootste merk. Het registreerde 611.238 auto's, 2,2 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2023.

 

 

Lezersreacties (106)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.