VriMiBolide: Renault Vel Satis

Renault Vel Satis
Renault Vel SatisRenault Vel Satis - interieurRenault Vel Satis - interieurRenault Vel Satis - interieurRenault Vel Satis - interieurRenault Vel Satis
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Renault Vel Satis!

Te midden van de stroom aan dramatische berichten die momenteel uit de Franse autosector stromen, maakt Renault bekend een nieuw luxemerk te willen lanceren: Initiale Paris. Onder die noemer lanceerde het merk in 1995 een concept car met een op z'n zachtst gezegd opmerkelijk uiterlijk. Typisch zo'n auto waarvan iedereen denkt: die komt er nooit. Maar hij kwam er wel; in 2001 werd de Vel Satis gelanceerd op de autosalon van Genève. Als uithangbord van de nieuwe designrichting van Renault was het een beetje een allegaartje van MPV, coupé en sedan en het design werd dan ook niet door iedereen gewaardeerd. Volgens een Engelse journalist was de auto 'niet lelijk genoeg'. Een gedurfde zet dus, volgens Renault zelf gericht op mensen die niet in hokjes wilden denken en afstand durfden te nemen van een traditionele sedan.

Dat bleek wat erg ambitieus, want de vraag naar de bijzondere Vel Satis - een samentrekking van Velocité (snelheid) en Satisfaction (tevredenheid) - bleek aanzienlijk lager dan verwacht. Niet in de laatste plaats omdat diverse journalisten de auto op niet zachtzinnige manier bekritiseerden. De versnellingsbak zou waardeloos zijn en ook het weggedrag liet behoorlijk te wensen over. Daarnaast bleek de technologie waarmee de Vel Satis volgepropt zat, geheel in Franse traditie, nogal storingsgevoelig. Tot overmaat van ramp kannibaliseerde de auto de zo mogelijk nog radicalere Avantime, waardoor de productie daarvan al na twee jaar werd gestaakt.

Uiteindelijk hield de Vel Satis het toch nog tot 2009 uit, hoewel er na de facelift in 2005 al geen rechtsgestuurde versie meer werd gebouwd, wegens gebrek aan vraag. Gedurende z'n achtjarige bestaan zijn er ruim 62.000 gebouwd. Dat lijkt misschien veel, maar de Mercedes-Benz E-klasse ging in grofweg dezelfde periode meer dan 1,5 miljoen keer over de toonbank. Niet alleen bijzonder, maar ook exclusief dus, zo'n Vel Satis.

Fifth Gear wandelt even door de Vel Satis:

Video

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.