Vrimibolide: Ferrari 360 Challenge Stradale
Vandaag lazen we dat Ferrari weer meer winst dan het voorgaande jaar heeft geboekt. 3.631 uitverkorenen mochten zich de gelukkige nieuwe eigenaar noemen van wellicht het meest begerenswaardige dat Italië te bieden heeft. Dat er van veel Ferrari's meer dan 1.000 exemplaren zijn gemaakt, mag geen verrassing meer heten, maar dat de 360 Modena - die in 1999 de eveneens succesvolle F355 opvolgde - in zes jaar tijd bijna 17.000 keer over de toonbank ging, verbaasde ook ons.
De 360 is één van de eerste Ferrari's die onder de vleugel van de zojuist opgestapte Montezemolo werd gelanceerd. De Modena was gestrekter dan de F355 en toonde een fraaie, bijna wulpse verpakking die dankzij een 400 pk sterke 3,6-liter V8 door de lucht kon snijden. Hoewel hij in praktisch elk opzicht groeide ten opzichte van de F355, was-ie mede door een aluminium spaceframe zo'n 60 kilo lichter. Liefst 8.800 Modenas en 7.565 Spiders wisten een warm thuis te vinden - een ongekend aantal voor de Italianen. De F355 - de tot dan toe succesvolste Ferrari - bleef steken op 11.273 exemplaren.
Om de Vrimibolide toch weer een beetje exclusief te maken, schijnen we vandaag een lichtje op de Challenge Stradale, waarvan er 1.288 zijn geproduceerd. De Challenge Stradale werd in maart 2003 in Genève gepresenteerd en luidde een knallende slotfase in voor de 360-lijn. Ferrari heeft wat ingrediënten van de Modena Challange-raceauto over de straatversie gegoten en het resultaat mocht er absoluut zijn.
Het vermogen steeg met 25 pk minimaal, maar een streng dieet liet de 360 liefst 110 kilo afvallen. Airco? Vergeet het maar. Het leer in het interieur moest plaatsmaken voor alcantara en ook een geluidsinstallatie en elektrisch bedienbare ramen kon je wel op je buik schrijven.
Koolstofvezel stoelen, een raceuitlaat, een opnieuw afgestelde versnellingsbak, keramische remschijven en een spijkerhard onderstel: het kon allemaal niet extreem genoeg. Voor het remsysteem werd leentjebuur gespeeld bij het meest extreme dat autoland destijds te bieden had: de Enzo. Vanbuiten viel de overtreffende trap van de 360 te herkennen aan 19-inch BBS-wielen, z'n kunststof zijruitjes en in de meeste gevallen aan de tricolore-bestickering. Al deze afstellerij was goed genoeg om de 360 CS in 4,1 seconden naar de 100 km/h te laten schieten, zo'n 0,4 seconde sneller dan de standaardexemplaren. Z'n topsnelheid lag op 300 km/h.
De Challenge Stradale was op papier marginaal sneller, maar vooral op het circuit wist de uitgeklede en afgetrainde Italiaan indruk te maken. Op het Fiorano-circuit wist de Stradale liefst 3,5 seconden van de rondetijd van de reguliere Modena af te snoepen, een seconde meer dan Ferrari in eerste instantie voor ogen had.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen