Voorbode Saab 9-1 heet 9-X Biohybrid
Dit is het eerste officiële beeld van de Saab 9-X Biohybrid Concept. De concept-car is een belangrijke eyechatcher op de Saab-stand, want hij is de voorbode van de compacte 9-1 die aan het eind van dit decennium op de markt komt.
In de concept-car ligt een 1,4-liter turbomotor, die gekoppeld is aan hybridetechnologie. Het geheel is goed voor een vermogen van 200 pk, terwijl de CO2-uitstoot beperkt blijft tot slechts 105 gram per kilometer. Door al deze 'biopower' sprint de concept-car in 7,9 seconden naar de honderd. De topsnelheid is bepaald op 216 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik van de 9-X Biopower Concept is 6,4 liter per 100 kilometer.
Bovenstaande cijfers gelden als de Saab op E85 loopt. Als er gewoon benzine in de tank zit, pompt de 1,4-liter turbomotor er 170 pk uit. Het gemiddeld verbruik daalt dan naar 4,9 liter per 100 kilometer, maar de CO2-uitstoot stijgt naar 117 gram per kilometer.
Onder de kofferruimte ligt een lithium-ion accupakket, dat z'n energie naar een elektromotor stuurt als de auto accelereert. Op het dak van de 9-X Biopower Concept zitten zonnepanelen.
De 9-X Biopower Concept heeft geen deurgrepen: de portieren openen bij aanraking. De dakspoiler achter verschijnt pas bij snelheden boven de 70 kilometer per uur. Bij het remmen boven de 100 kilometer per uur scharniert de spoiler om meer neerwaartse druk te verzorgen.
Wie enthousiast is bij het zien van deze foto's, moet nog wel flink wat geduld hebben: de daadwerkelijke productieauto, die z'n bodemplaat zal delen met de nieuwe generatie Opel Astra, komt pas in 2010 op de markt.