AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Voor 't eerst: Donkervoort met dak

Donkervoort D8 GT
Donkervoort neemt de D8 GT mee naar de Autosalon van Genève. Het is voor het eerst in het dertigjarig bestaan dat Donkervoort een model met een vast dak in serie bouwt.
Donkervoort neemt de D8 GT mee naar de Autosalon van Genève. Het is voor het eerst in het dertigjarig bestaan dat Donkervoort een model met een vast dak in serie bouwt.
Volgens Donkervoort is de D8 GT wel wat meer dan zomaar een D8 met een vast dak. Er is het nodige gedaan aan de afstelling van de auto en er is extra gelet op veiligheid. Het Lelystadse bedrijf claimt dat de nieuwe sportwagen sneller en veiliger is en bovendien betere rijkwaliteiten heeft. De stijfheid van de carrosserie is met 25 procent toegenomen. De wielophanging aan de voor- en achterzijde is eveneens gewijzigd en ook de spoorbreedte is vergroot om ruimte te kunnen bieden aan de 17 inch wielen. Voor de aandrijving worden als vanouds Audi motoren geleverd met 180, 210 en 270 pk.
Het dak is opgetrokken uit koolstofvezel en is een doorontwikkeling van de hardtop die werd gebruikt op de D8 270 RS, waarmee een record werd gezet op de Nordschleife. Ook de vleugeldeuren zijn van dit superlichte materiaal en de zijruiten zijn eveneens van kunststof. De hele constructie is ontwikkeld door het Nederlandse GEplastics en voorzien van een verwarmbare achterruit.
Het uiterlijk heeft een wat agressievere uitstraling gekregen. De neus is wat breder om de nieuwe olie- en waterkoelers te kunnen huisvesten Ook is er voortaan xenonverlichting. Aan de achterzijde van de auto is er een luchtdoorvoer om de aerodynamica te verbeteren en om de boel goed te kunnen koelen zijn er meer luchtopeningen aan de achterzijde.
Donkervoort wil vijftig exemplaren per jaar bouwen van de D8 GT. De prijzen zonder belasting beginnen bij 90.000 euro – inclusief BTW en BPM is dat zo'n 145.000 euro.
Video

Lezersreacties (1)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Best leuk concept. Die lampjes doen me trouwens denken aan die van de Honda S2000.