Koper van een tweedehands Opel Astra zoekt vooral op handbak en trekhaak
Vaste waarde op occasionmarkt
- Ivo Pakvis
- Achtergrond
De Opel Astra. Geboren uit oervader Opel Kadett en al sinds 1991 een vertrouwde naam in het C-segment. Ondanks ferme competitie van modellen als de Volkswagen Golf en de Ford Focus,
is de Astra altijd overeind gebleven. Degelijk, betrouwbaar, voor menigeen een tikje saai, maar bovenal zeer bruikbaar, zo kun je de Astra wel omschrijven. Op de occasionmarkt doet deze Duitser het ook prima, al komt hij niet aan de cijfers die de Golf en de Focus laten noteren. Kijken we naar het zoekgedrag van de Astra-koper, dan valt onder andere op dat de gemiddelde koper geen probleem heeft met een ouder model.
De Opel Astra heeft concurrentie van een lange reeks C-segmenters, die allemaal min of meer kunnen wat de Astra kan. De voornaamste tegenhangers zijn al benoemd; de Ford Focus en de Volkswagen Golf zijn immens populair en streven de Astra al jaren voorbij als het gaat om verkoopcijfers. De BMW 1-serie is ook zo’n model dat in dezelfde vijver vist en meer vangt.
Dat wil echter niet zeggen dat niemand omkijkt naar de Astra. Opel heeft een grote schare trouwe kopers, die van Opel naar Opel hoppen. En dus vinden we de Opel Astra terug op de zeventiende plaats in de lijst van meest gezochte occasions op Gaspedaal.nl in 2024.

Hij mag een jaartje ouder zijn
Een belangrijke eigenschap van de gemiddelde Opel is zijn bouwkwaliteit. Ze zitten uitstekend in elkaar, gaan bij een liefdevolle eigenaar lang mee en dus maakt het iets minder uit als de
Astra enigszins op leeftijd begint te raken. Dat vertaalt zich naar de gewenste bouwjaren bij Astra-kopers. De meest gezochte bouwjaren zitten tussen 2016 en 2020 en qua kilometerstand
wordt vooral gekeken naar occasions met 100.000 tot 140.000 kilometer op de teller. Het budget van de gemiddelde Astra-koper ligt tussen de 10.000 en 15.000 euro.

Diesels worden zeldzaam
In vroeger jaren struikelde je over de dieselvarianten van de Opel Astra, maar die tijd ligt ver achter ons. Dieselen is niet langer populair en dus zijn de meeste Astra-occasions voorzien van
een benzinemotor. Verder willen de meeste kopers een handgeschakelde versnellingsbak en natuurlijk een trekhaak. De Astra is bij uitstek een auto om er een caravan aan te hangen. Naast
deze opties zijn navigatie en airco erg geliefd, maar dat mag geen verrassing zijn. Dit zijn inmiddels basisvoorwaarden voor elke auto uit het C-segment.
Sports Tourer boven hatchback
Tenslotte valt nog op dat de stationwagon – ‘Sports Tourer’ in het jargon van onze oosterburen – de meest gezochte carrosserievorm is. En hoewel opvallend, is het ook weer niet zo gek. De stationwagon is de meest praktische van alle Astra’s. Hij heeft een fijne kofferbak en biedt plaats aan een gemiddeld gezin met twee tot drie kinderen. De term Sports Tourer behoort dan ook tot de meest gezochte termen in combinatie met de Opel Astra. Het valt niet te verwachten dat hij de Astra ooit nog iets kan doen aan de hegemonie van de Golf, maar dat zijn plekje op de markt
in beton is gegoten, staat vast.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!