Volvo XC70 keert terug als plug-in hybride met 200 kilometer elektrisch bereik

Met een belangrijke 'maar'

Volvo XC70 Autohome
Volvo XC70 AutohomeVolvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70Volvo XC70 (Autohome)Volvo XC70 (Autohome)

We beginnen de dag met een Zweeds-Chinese verrassing. De Volvo XC70 keert terug! Autoland heeft het een kleine tien jaar zonder Volvo XC70 moeten doen, maar er zit een fonkelnieuwe in het vat. Dat wordt geen EV, maar een plug-in hybride met een flink bereik.

Volvo heeft de vernieuwingsvaart er goed in zitten. De EX30 en EX90 zijn nog behoorlijk fris, de ES90 is fonkelnieuw en de XC90 en S90 kregen onlangs een facelift. Volvo werkt onder meer aan een splinternieuw elektrisch equivalent van de XC60 - de EX60 - maar het heeft ook iets in het vat zitten dat daadwerkelijk een verrassing is. Een kleine tien jaar nadat de laatste XC70 in Nederland van de markt verdween, komt er een nieuwe Volvo XC70. Dat wordt minder een opgehoogde stationwagon dan je zou verwachten en dat is niet het enige grote verschil met het XC70-concept dat je jarenlang hebt gekend.

Volvo geeft een handjevol duistere afbeeldingen vrij waarop het de nieuwe XC70 laat zien. Zijn silhouet lijkt meer op dat van een SUV met een ietwat aflopende daklijn. Hij is een klein maatje groter dan de XC60. Minstens zo interessant is wat zich onder de koets afspeelt. De nieuwe XC70 troont op wat Volvo zijn SMA-platform noemt. Die Scalable Modular Architecture-basis is fonkelnieuw. De XC70 is géén EV - anders had hij wel EX70 geheten - maar krijgt wel een behoorlijke elektrische actieradius. Volgens Volvo komt de XC70 tot wel 200 kilometer ver op enkele elektrokracht. Althans, volgens de Chinese CLTC-methode. Wacht even, Chinese? Ja, helaas wel. Volvo zegt dat het de XC70 speciaal voor de Chinese markt heeft ontwikkeld om er aan de vraag naar plug-ins met een grote actieradius te voldoen.

Komt de Volvo XC70 dan helemaal niet naar Europa? Dat valt nog niet uit te sluiten. Het merk geeft aan te onderzoeken of het de nieuwe XC70 later ook in andere landen gaat verkopen. Hoe dan ook: op papier is de Volvo XC70 interessant. De elektrische actieradius is flink én de XC70 kan volgens zijn scheppers snelladen. Uitgebreide informatie over de aandrijflijn meldt Volvo nog niet. Het is overigens goed mogelijk dat de XC70 altijd elektrisch is aangedreven en dat de benzinemotor als range-extender fungeert.

XC70

De laatste Volvo XC70 verdween in Nederland in 2016 van de markt. Net als de Subaru Outback lang was, was dat een avontuurlijke hoog-op-de-poten-variant van een reguliere stationwagon. In het geval van de XC70 was dat natuurlijk de V70. Het XC70-avontuur begon feitelijk in 1997 toen Volvo van de toen actuele V70 een V70 XC-versie op de markt bracht. De tweede generatie V70 die in 2000 werd geïntroduceerd, kreeg ook een V70 XC/Cross Country geheten variant, maar die werd na twee jaar omgedoopt tot XC70.

Dankzij Chinese media hebben we nu ook de eerste foto's van de complete auto te pakken (foto 1, 2, 7 en 8). 

Lezersreacties (123)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.