Volvo wil met EX30 naar nummer 5-positie in Nederland
Doel: EX30 minstens nummer 1 EV
Dat de Volvo EX30 in Nederland een glansrijke carrière krijgt, is bijna onvermijdelijk. Bij Volvo zelf weten ze dat natuurlijk ook en mikken ze voor 2024 op een aanzienlijk hogere positie op de verkoopranglijsten.
Volvo staat dit jaar tot nu toe op een tiende plek op de Nederlandse verkoopranglijst. Lang niet gek – en beter dan vorig jaar – maar het moet beter. Het Zweedse merk denkt dat het volgend jaar op een vijfde positie kan eindigen. Voor de beeldvorming: de top 5 bestaat op dit moment uit achtereenvolgens Volkswagen, Kia, Toyota, Peugeot en Renault.
Dat Volvo het aandurft op om de vijfde plek te mikken, komt natuurlijk voor een belangrijk deel door de nieuwe Volvo EX30. Die compacte elektrische SUV heeft prijzen tussen de grofweg 37.000 en 53.000 euro, wat in het land van de ‘premium’ elektrische SUV’s gerust voordelig kan worden genoemd. Bovendien heeft de grotere en duurdere XC40 al ruimschoots laten zien dat Nederlanders dol zijn op compacte Volvo-SUV’s, al dan niet met elektrische aandrijving. In 2021 stond de XC40 al tijdelijk op nummer één en eindigde hij op een tweede plek, direct na de Kia Niro. Volvo als merk eindigde in dat jaar op de negende plek, dus die vijfde plaats voor een Volvo mét de EX30 lijkt geen al te onrealistische droom.
De EX30 als model moet volgens dezelfde voorspellingen minstens de populairste EV van Nederland worden. Daar blijft het echter niet bij, want over een positie als populairste auto van Nederland – van alle aandrijfvormen dus – wordt ook hoopvol gefluisterd. Het goede nieuws voor Volvo is in alle gevallen dat naar verwachting zo’n 80 procent van de EX30-kopers van andere merken komt. De auto snoept dus slechts in beperkte mate verkopen bij andere Volvo’s weg, en dat wordt gereflecteerd door de eerste resultaten. De EX30 is al sinds juni te bestellen, maar dat heeft volgens Volvo nog niet geleid tot een significante daling van de verkopen bij de XC40 en de C40.
Volvo’s positieve kijk op de nabije toekomst in Nederland is echter niet alleen maar te danken aan de komst van de EX30. Het merk meldt dat de orderportefeuille na de eerdere tekorten en opgelopen levertijden nog altijd lekker gevuld is, zodat er ook volgend jaar nog gegarandeerd veel Volvo’s van andere, grotere types zullen worden afgeleverd.