AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Volkswagen tovert Up om tot elektro-besteller
48
Het is Volkswagen als één van de weinigen gelukt om iets onder de pet te houden tot de officiële onthulling op de IAA. Op het Volkswagen-feest kwamen de Duitsers uit het niets met een elektrische bestelvariant van z'n kleinste: de e-load Up.
Inderdaad, een Up omgetoverd tot bestelwagen. De kleine vijfdeurs wordt aangedreven door een elektromotor met 82 pk en een maximumkoppel van 210 Nm. De spurt naar de 100 km/h duurt 12,4 seconden en z'n topsnelheid is 130 km/h. De lengte blijft gelijk aan die van de reguliere Up, 3,54 meter. Z'n laadruimte is met 500 liter vergroot en meet nu 1.400 liter, dat komt omdat de achterbank verwijderd is.
De e-load Up weegt 1.164 kilo en rijdt 160 kilometer op één volle batterij. Met een snellader is het accupakket binnen dertig minuten op te laden tot zo'n tachtig procent. Het uiteindelijke productiemodel zal ook met de bestaande benzinemotoren op de markt komen. Rijd je liever op gas? Ook dat zal tot de mogelijkheden behoren.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Knallen voor 13k met een Abarth 500 of Volkswagen Up GTI, of voor de helft met een Renault Twingo RS
Praktijkverbruik
Zo ver komen de elektrische Volkswagen Up, Skoda Citigo en Seat Mii in de praktijk
Nieuws
Volkswagen Up is terug met 20 pk
Nieuws
De EV's van 10 jaar terug kwamen gemiddeld 200 kilometer ver
Autotest