Volkswagen Tayron: vergeet de Tiguan Allspace!

Tussen Tiguan en Touarag

Volkswagen Tayron
Volkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen TayronVolkswagen Tayron

Het is over en uit voor de Volkswagen Tiguan Allspace. Deze splinternieuwe Tayron vult het gat in dat die SUV achter zich laat, maar is veel meer dan slechts een langere Tiguan met optioneel een extra zitrij. De Volkswagen Tayron vult meer dan zijn voorganger het gat op tussen de Tiguan en grote broer Touareg.

Highlights Volkswagen Tayron

  • Vervangt de Tiguan Allspace, maar staat hoger in de markt
  • Vanbuiten niet meer slechts een langere Tiguan
  • Chinese naam, toch enkel voor Europa
  • Als plug-in en als mild-hybride
  • Begin 2025 in Nederland

De nog piepjonge Volkswagen Tiguan die sinds dit jaar bij de Nederlandse dealers staat, moet het zonder ruimer Allspace-broertje doen. Het is in Europa dan ook over en uit voor de Tiguan Allspace, een model dat feitelijk weinig meer was dan een verlengde Tiguan met een langere wielbasis, een grotere bagageruimte en - optioneel - een derde zitrij. De Tiguan Allspace krijgt geen directe opvolger, al vult Volkswagen het gat dat die auto achter zich laat wél in met een model dat voor een deel de Allspace-receptuur volgt. Voor die nieuwkomer trekt het ook nog eens een in China al jaren toegepaste modelnaam uit de kast. We presenteren de puur voor Europa bestemde Volkswagen Tayron.

De Europese Tayron lijkt op de Chinese Tayron L, maar is nóg langer.

'Er was toch al een Volkswagen Tayron?' - horen we je denken. Dat klopt als een bus. In 2018 bracht FAW Volkswagen - een van Volkswagens Chinese joint-ventures - in China al een Tayron op de markt. Die Tayron - waar ook een Tayron X geheten 'coupéversie' van bestaat - krijgt in China straks gezelschap van de nieuwe Tayron L. De modelnaam van de Europese Volkswagen Tayron doet vermoeden dat het simpelweg een voor Europa aangepaste Tayron L is. Dat is niet het geval. De Europese Tayron is zelfs langer, maar vertoont er wel grote uiterlijke gelijkenissen mee. Ook is de Europese Volkswagen Tayron niet slechts de in China geleverde Tiguan L Pro - feitelijk de langere versie van de Tiguan. Wat het wél is? Volgens Volkswagen een puur in Europa en enkel voor de Europese markt bestemde SUV die het midden opzoekt tussen de Tiguan en de Touareg, al staat ook 'onze Tayron' net als zijn Chinese neefjes en nichtjes op een uitgerekte versie van het MQB-platform.

Afmetingen Volkswagen Tayron

De Europese Volkswagen Tayron is 4,77 meter lang en heeft net als de oude Tiguan Allspace een wielbasis van 2,79 meter. Die wielbasis is identiek aan die van de Chinese Tayron L en Tiguan L Pro. De wagenlengte van 4,77 maakt 'onze Tayron' 22 centimeter langer dan de Tiguan. Dat maakt 'm ook nog eens 5 centimeter langer dan de Tiguan Allspace die hij in zekere zin de showroom uitduwt. Een groot deel van zijn koetswerk leent de Tayron wél van zijn Chinese Tayron L-broertje, al is het Europese model 7 centimeter langer. Kijk maar eens naar het derde zijruitje.

De Europese Volkswagen Tayron is met 4,77 meter een flinke jongen.

Volkswagen heeft een bijzondere keuze gemaakt door de voor Europese markt ontwikkelde Tayron een optische afgeleide te laten zijn van een Chinees model dat nauwelijks op de Tiguan lijkt, terwijl Wolfsburg het model ook had kunnen baseren op de in China geleverde 'verlengde nieuwe Tiguan': de Tiguan L Pro. Toch is die keuze verklaarbaar. Volkswagen benadrukt dat de Tayron hoger in de markt wordt gepositioneerd dan de Tiguan Allspace. Het volgens de fabrikant dus in mindere mate 'een ruimere Tiguan' en vooral een hoogwaardiger model. Dat doet echter niets af aan de opzet: ook de Volkswagen Tayron is een vijfzitter die tegen meerprijs met een derde zitrij leverbaar is en dan plek biedt aan zeven inzittenden.

De bagageruimte is flink. Ga je voor een Volkswagen Tayron zonder derde zitrij, dan kun je achterin een riante 885 liter kwijt (Tiguan: 652 liter) en met de achterbank plat 2.090 liter. Althans, als je voor een mild-hybride Tayron gaat. Een vijfzitter met plug-in hybride eHybrid-aandrijflijn heeft een bagageruimte van 705 liter en slokt met de achterbank plat 1.915 liter op. Kies je een Tayron met zeven zitplaatsen, met een derde zitrij? Dan heb je achter de derde zitrij de beschikking over 345 liter en met neergeklapte derde zitrij 850 liter. Gooi je ook de tweede zitrij plat, dan past er 1.905 liter in een zevenzits-Tayron.

Volkswagen Tayron: volstampen maar! Als plug-in hybrid is hij er niet als zevenzitter.

Aandrijflijnen

In Nederland wordt de Volkswagen Tayron straks geleverd met een 150 pk sterke mild-hybride 1.5 eTSI-benzinemotor met zeventraps DSG, én als 204 pk of 272 pk sterke plug-in hybride eHybrid. Die stekkerversies hebben een 19,4-kWh accu en een elektrische actieradius 'van ruim 100 kilometer'. Een Tayron met mild-hybride 1.5 is als vijf- en als zevenzitter verkrijgbaar, de plug-in hybrides zijn er enkel als vijfzitter.

Buiten Nederland komt de Volkswagen Tayron ook verkrijgbaar met 204 pk en 265 pk sterke 2.0 TSI benzinemotoren met 4Motion-vierwielaandrijving én met een 150 pk en 193 pk sterke 2.0 TDI's waarvan de sterkste zijn krachten ook naar alle vier de wielen stuurt.

Volkswagen Tayron: met bekende werkplek.

Interieur en uitrusting

Het binnenste van de Volkswagen Tayron lijkt niet geheel verrassend zeer sterk op dat van de Tiguan. De verwennerij die Volkswagen erin heeft gestopt, is echter van een ander niveau. Zo levert Volkswagen de Tayron in Nederland standaard met uitgebreide HD-matrix-ledkoplampen, massagestoelen en met een adaptief onderstel (DCC).

In Nederland is de Tayron straks enkel verkrijgbaar als Life Edition en als R-Line Edition. De Elegance-uitvoering met onder meer houtafwerking op het dashboard die elders wel bestaat, krijgen we niet. Instapper Life-Edition heeft naast de reeds genoemde stadaarduitrusting onder meer klimaatregeling met drie zones, uitgebreid verstelbare sfeerverlichting met 10 kleuren, zonneschermen voor de achterste zijruiten, een groot infotainmentscherm, automatisch grootlicht en verlichte Volkswagen-logo's aan voor- en achterzijde.

Topversie R-Line Edition voegt daar onder meer sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, ArtVelour-bekleding op de stoelen, het dashboard en de portieren, led-plus-koplampen met dynamische bochtverlichting, programmeerbare 3D-ledachterlichten, sfeerverlichting met 30 kleuren en diverse verlichte interieurdelen aan de uitrusting toe.

Prijzen en beschikbaarheid

In november slaat Volkswagen de orderboeken van de Tayron open. Dan weten we meteen de prijzen. De eerste exemplaren komen vanaf maart volgend jaar naar Nederland. De productie van de Tayron heeft in Wolfsburg plaats.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (123)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.