AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Vijf varianten van KTM X-Bow
3
Het Oostenrijkse KTM heeft geen klagen over de populariteit van de X-Bow. Maar om het project winstgevend te maken, moeten meer auto's worden gemaakt. Daarom verschijnen in totaal vijf varianten van deze straatracer.
De nihilistische KTM Crossbow is in de eerste plaats bedoeld voor gebruik op het circuit. De monocoques voor de auto's worden voorlopig geproduceerd bij Dallara in Italië. Als de opstartfase voorbij is, verhuist de volledige productie naar de thuisbasis van KTM in Oostenrijk. Het van huis uit motorfietsenmerk heeft al tweeduizend orders geschreven voor de X-bow. Daarvan hebben driehonderd mensen al 10.000 euro aanbetaald. Per jaar worden achthonderd tot duizend van deze auto's gebouwd. Goede zaken dus, maar om het project winstgevend te maken, moeten andere modellen verschijnen op de zelfde basis als de X-Bow. Dat meldt de Engelse autopers.
Het zal geen verrassing zijn dat de eerste variant een versie met ramen en deuren is, die de auto wat beter geschikt maakt voor gebruik in het normale verkeer. Die staat op de kalender voor 2009. Ook een snellere variant met een 330 pk motor die van oorsprong van de Audi S3 is, zit in de pijplijn.
Dan is er de louter voor het circuit bestemde GT4 Light-versie, die in het gelijknamige kampioenschap gaat racen. In april, als in Silverstone het seizoen start, staat daarvan een prototype klaar. Hij moet voor een derde van het bedrag van een Porsche of Lamborghini te racen zijn. In de herfst van 2008 start de productie van de circuitvariant.
Tot slot komt er een Dakar-variant van de X-Bow. KTM kent de woestijn op z'n duimpje omdat de tweewielers daar al vele bandensporen hebben liggen. Nu willen de Oostenrijkers zich ook op vier wielen gaan bewijzen in het zand. Tot slot is er een plan om een Le Mans-auto te maken van de Crossbow.
KTM timmert druk aan de weg. Vijftien jaar geleden werden er nog 7.000 motoren gebouwd. Tegenwoordig zijn dat er 100.000 per jaar. De huidige directie wil dat aantal tweewielers binnen afzienbare tijd verdubbelen. Van alle vijf de X-Bow-varianten wordt gerekend op een jaarproductie van 2.000 tot 2.500 stuks.
KTM timmert druk aan de weg. Vijftien jaar geleden werden er nog 7.000 motoren gebouwd. Tegenwoordig zijn dat er 100.000 per jaar. De huidige directie wil dat aantal tweewielers binnen afzienbare tijd verdubbelen. Van alle vijf de X-Bow-varianten wordt gerekend op een jaarproductie van 2.000 tot 2.500 stuks.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen