AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Verrassend zuinig: Volkswagen EcoRacer
Volkswagen toont op de Tokio Motor Show de verrassende EcoRacer. Het is een compacte sportwagen met een extreem laag verbruik.
Volkswagen toont op de Tokio Motor Show de verrassende EcoRacer. Het is een compacte sportwagen met een extreem laag verbruik.
De middenmotor-sportwagen weegt dankzij een carrosserie van koolstofvezel slechts 850 kg. Voor de aandrijving is een 1.5 TDI verantwoordelijk, een voorbode van een nieuwe generatie dieselmotoren die Volkswagen de komende jaren zal introduceren. De 1484 cc grote viercilinder met vier kleppen per cilinder levert in de EcoRacer een vermogen van 100 kW/136 pk bij 4000 tpm. Het koppel bedraagt 250 Nm en is beschikbaar tussen 1900 en 3750 omwentelingen per minuut. Het blok is gekoppeld aan een DSG-automaat. De combinatie is goed voor een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km (1 op 29,4). De topsnelheid bedraagt 230 km/h, voor de sprint van 0 naar 100 km/h is 6,3 seconden nodig.
De middenmotor-sportwagen weegt dankzij een carrosserie van koolstofvezel slechts 850 kg. Voor de aandrijving is een 1.5 TDI verantwoordelijk, een voorbode van een nieuwe generatie dieselmotoren die Volkswagen de komende jaren zal introduceren. De 1484 cc grote viercilinder met vier kleppen per cilinder levert in de EcoRacer een vermogen van 100 kW/136 pk bij 4000 tpm. Het koppel bedraagt 250 Nm en is beschikbaar tussen 1900 en 3750 omwentelingen per minuut. Het blok is gekoppeld aan een DSG-automaat. De combinatie is goed voor een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km (1 op 29,4). De topsnelheid bedraagt 230 km/h, voor de sprint van 0 naar 100 km/h is 6,3 seconden nodig.
De EcoRacer is 3,77 m lang, 1,74 m breed en slechts 1,21 m hoog. De 17-inch lichtmetalen velgen staan 2,48 meter uit elkaar. In de basisconfiguratie is de EcoRacer een coupé. Binnen enkele minuten laat de auto zich tot roadster ombouwen. Het dak, de zijramen en coupé-achterzijde zijn te verwijderen. Nog extremer is de speedster-variant. Hierbij kan de A-stijl en voorruit verwijderd worden en vervangen door een module bestaande uit een lage voorruit en een afdekplaat voor de cockpit.
De EcoRacer is in eerste instantie een onderzoeksvoertuig dat ook echt kan rijden, productieplannen zijn er niet. Toch gaan er al enige tijd geruchten dat Volkswagen omstreeks 2009 met een kleine roadster op de markt zal komen. Mogelijk is de EcoRacer hiervan een voorbode.
De EcoRacer is in eerste instantie een onderzoeksvoertuig dat ook echt kan rijden, productieplannen zijn er niet. Toch gaan er al enige tijd geruchten dat Volkswagen omstreeks 2009 met een kleine roadster op de markt zal komen. Mogelijk is de EcoRacer hiervan een voorbode.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Volkswagen
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Volkswagen Golf GTI Edition 50: ‘Tijd op Nordschleife zou nog 2 tot 3 seconden sneller kunnen’
Nieuws
Deze Volkswagen Polo moet gered worden - Liefhebber gezocht
Reportage
Zelfrijdende auto leek gecrasht maar is dankzij VW-dochter helemaal terug
Volkswagen T6.1 Ventje (2023) - Camper op de brug
Nieuws