AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Verplicht dikke wielen bij een derde zitrij in de Volkswagen ID.Buzz – Back to Basics

Minder kaal dan de Cargo

Volkswagen ID.Buzz back to basics
Volkswagen ID.Buzz back to basics
Volkswagen ID.Buzz back to basics
Volkswagen ID.Buzz back to basics
Volkswagen ID.Buzz back to basics
Volkswagen ID.Buzz back to basics
Volkswagen ID.Buzz back to basics
Volkswagen ID.Buzz back to basics
Volkswagen ID.Buzz back to basics

Eindelijk is hij er: de basisversie van de Volkswagen ID.Buzz. Voor net geen 50 mille koop je er in ieder geval een enorme bak ruimte mee, maar er ontbreken wat essentiële onderdelen voor de optimale Buzz-ervaring.

Volkswagen ID.Buzz Pure - €49.990

Twee jaar geleden arriveerde de Volkswagen ID.Buzz in Nederland, in bijna net zo'n donkere en sombere decembermaand als we nu meemaken. Het eerste, felgroene testexemplaar fleurde de boel toch wat op en sindsdien zien we de elektrische reïncarnatie van Volkswagens oer-busje steeds vaker rijden. Wel gaat het daarbij opvallend vaak om de ID.Buzz Cargo, de bestelversie dus. Dat heeft een reden, want de reguliere ID.Buzz was lange tijd slechts leverbaar als vijfzitter en dus kwamen de voordelen van dit concept op z’n zachtst gezegd niet zo lekker uit de verf. Een paar maanden terug verscheen er ineens een langere variant, kreeg ook de ‘korte’ ID.Buzz een optionele derde zitrij en werd de hele auto technisch wat bijgepunt. Nieuwe aandrijflijnen en versies horen er ook bij en dus kunnen we ons verheugen in de komst van een echte basisversie, de ID.Buzz Pure.

Daarmee is de Volkswagen ID.Buzz eindelijk klaar voor deze rubriek. De Pure onderscheidt zich van de Pro door een lager vermogen van 170 pk, maar ook door een flink kleinere accu. Dat levert in een ID.4 al een vrij beperkte actieradius op, maar de veel hogere en minder gestroomlijnde Buzz houdt het met die 59 kWh maar 330 kilometer vol. Geen auto voor veelrijders, dus. Een Pro heeft 286 pk, 79 kWh en 461 kilometer bereik en kost minimaal €53.990. Wie een lange wielbasis wil, krijgt automatisch nog meer longinhoud: 86 kWh, goed voor maximaal 485 kilometer actieradius. In die vorm kost een ‘Buzz’ minimaal €54.990.

De Pure-versie herken je aan zijn stalen 18-inch-wielen, maar anders dan bij de Cargo zijn die gewoon voorzien van wieldoppen. Ook de zwarte, onbespoten bumpers van de kaalste Cargo-variant ontbreken op de personenautovariant, die bovendien standaard is voorzien van een metallic-lakje met de naam ‘Mono Silver’. Opmerkelijk, want een witte en nog verder kaalgetrokken Cargo kost met €49.649 (inclusief BTW) nauwelijks minder. Voor die 341 euro krijg je bij de personenauto-versie niet alleen een verzorgder exterieur, maar ook een flink fraaier dashboard, een tweede schuifdeur en natuurlijk een achterbank en extra ramen. Wie de Cargo nodig heeft, heeft de Cargo nodig, maar de personen-Buzz voelt wel als een betere deal.

Volkswagen ID Buzz Cargo Economy Business

Zwarte bumpers en kale wielen zijn alleen voor deze Cargo-versie, de personen-Buzz oogt standaard veel completer.

De buitenspiegels zijn standaard niet meegespoten en de ledverlichting is van een eenvoudiger soort dan bij de Bulli- en GTX-versies die je doorgaans op deze site tegenkomt, maar toch ziet ook de simpelste Buzz er al compleet uit. Aan de binnenzijde is alles zwart of antraciet. De lichte en felgekleurde interieurs waar dit model toch een beetje bekend om staat, zijn tegen meerprijs leverbaar in twee gradaties en meerdere kleurvarianten. De basis-Buzz is uiteraard een vijfzitter en heeft dus een reguliere achterbank, zoals dat tot voor kort voor iedere ID.Buzz gold. De voorstoel is voorzien van een armsteun aan de binnenkant, een tweede exemplaar aan de buitenzijde van de stoel is optioneel. Geen halszaak, want leunen op de deur is immers ook nog altijd een optie.

Volkswagen ID.Buzz back to basics

Volkswagen ID.Buzz back to basics

Bovenop het dashboard prijkt standaard een 13-inch touchscreen zonder navigatie, maar met smartphoneweergave en een alleraardigst audiosysteem met acht speakers. Dat hebben we weleens anders gezien, want een ID.3 had in de basis alleen voorin geluid. De standaard in twee zones opgeknipte climatecontrol laat zich ook via het scherm bedienen, maar stoel- of stuurverwarming zul je in de basisversie niet vinden. In de categorie ‘onzinnig maar leuk’ presenteren we sfeerverlichting in tien verschillende kleuren, helemaal standaard. Parkeersensoren rondom maken het manoeuvreren met de toch al vrij overzichtelijke en wendbare ‘bus’ nog makkelijker en cruisecontrol houdt de boel op de snelweg ontspannen, al praten we hier niet over de adaptieve variant. Wat missen we verder nog op deze Buzz? Toch vooral kleinigheden, zoals elektrisch inklappende buitenspiegels, nog eens twintig kleuren voor de sfeerverlichting, keyless access en een automatisch dimmende binnenspiegel. Wie een deel van die missers toch wil, komt al snel bij één van de aangeboden optiepakketten terecht. Het multimediapakket biedt onder meer navigatie, het ‘Assistance Pakket’ onder meer keyless access en een achteruitrijcamera. De meest aantrekkelijke van de lijst is het ‘Comfort Pakket’ (we verwijzen je naar Volkswagen voor de spatie), maar helaas: bij de Pure is dit pakket niet leverbaar. Jammer, want zo gaan stoelverwarming, een regensensor, een handige console tussen de voorstoelen en extra USB-c-aansluitingen ten allen tijde aan de neus van de ID.Buzz Pure voorbij.

Verplicht grote wielen bij een zevenzitter

Dat geldt helaas ook voor een derde zitrij. Wie meer dan vijf zitplaatsen wil, moet hoe dan ook upgraden naar de Pro-variant. Bij de versie met standaard wielbasis betaal je €1.290 extra voor een zeszitter, terwijl dezelfde optie bij de versie met lange wielbasis maar liefst €3.780 kost. Dat enorme verschil komt doordat de lange variant in combinatie met een derde zitrij verplicht grotere achterremmen heeft, waarvoor het kennelijk nodig is om de wielen te vergroten van 18- naar 19-inch. De ‘korte’ Pro met zes zitplaatsen is daarmee met afstand de goedkoopste manier om een ID.Buzz met drie zitrijen te krijgen. Bij het zevenzits-interieur, in de opstelling 2-3-2, is de upgrade naar grotere remmen en wielen ten allen tijde verplicht, de GTX uitgezonderd. De zevenzits ID.Buzz is er alleen met lange wielbasis en vergt een meerprijs van €3.880.

De keuze van de auteur

Volkswagen ID.Buzz

Leuk, toch? Vind ik wel, maar dit kost wel wat...

Deze basisversie is geen straf, maar is wat mij betreft geen aanrader. Dat komt in de eerste plaats door die toch wel erg beperkte actieradius, maar vooral door het ontbreken van de derde zitrij die deze auto de flexibiliteit geeft die hij verdient. De lange wielbasis is voor de beperkte meerprijs altijd een aanrader, zeker omdat je er dan ook nog een grotere accu bij krijgt. Een zevenzitter met de lange koets is dan ook mijn ideale versie, maar is met minimaal €58.870 wel flink duurder dan de basisversie. Een ‘korte’ Pro met zeszits-interieur kost €55.280 en is misschien wel de ‘sweet spot’ voor wie de kosten wat wil beperken, al lever je dan dus wel één zitplaats en wat ruimte in.

Volkswagen ID.Buzz

Ook dan zijn we er echter nog niet. Ik zou er ook altijd een vrolijke exterieurkleur (minimaal €1.090), een dito interieur (vanaf €1.590) en het comfortpakket van €1.690 tegenaan gooien. Het ‘Open & Close Pakket Plus’ biedt de elektrische schuifdeuren die ik bij mijn huidige Chrysler fantastisch vindt, maar kost wel even €3.790 extra. Als ik me in alle redelijkheid enigszins laat gaan, staat er een groene Buzz LWB met zeven zitplaatsen, adaptieve cruise control, een groen/wit interieur, een comfortpakket, de elektrische deuren en 20-inch retro-wielen, maar nog altijd zonder tweekleurige carrosserie, warmtepomp, mooiere ledlampen of panoramadak. De prijs van dat beschaafd aangeklede beestje: €67.820. Dat heeft inderdaad nog maar weinig met de basisversie van doen, maar dat geldt dan ook voor de prestaties en de uitrusting van ‘mijn’ ID.Buzz.

Signalement

Merk Volkswagen
Model ID. Buzz Pure
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 48.680

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk
Maximaal koppel 310 Nm
Lengte / breedte / hoogte 4.712 mm / 1.985 mm / 1.927 mm
Wielbasis 2.989 mm
Massa leeg 1.868 kg
Laadvermogen 1.132 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 750 kg
Banden voor235/60R18Prijzen
Banden achter255/55R18Prijzen
Topsnelheid 145 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,7 s
Stroomverbruik (WLTP) 20,3 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 331 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren