AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Vernieuwde Elise en Exige zuiniger dan ooit
26

Lotus heeft de Elise en de Exige licht aangepakt. Het belangrijkste wapenfeit is een lager brandstofverbruik voor de beide vedergewichten.
Het brandstofverbruik daalt over het gehele gamma met ongeveer negen procent. Lotus heeft dit weten te bewerkstelligen door het gebruik van speciale lichtgewicht materialen. Ook werden de motoren nog eens onder de loep genomen om ze efficiënter te maken.
De eenvoudigste Elise, de S, verbruikt voortaan 7,6 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt 179 gram per kilometer. Desondanks sprint de goedkoopste Lotus in 6,1 seconden naar 100 kilometer per uur. De R is met z'n verbruik van 8,2 liter per 100 kilometer iets onzuiniger. Daarom is de CO2-uitstoot ook iets hoger: 196 gram per kilometer. Daar staat een sprint naar 100 kilometer per uur in 5,4 seconden tegenover.
De top-Elise blijft de Supercharged (SC). Deze is met z'n verbruik van 8,5 liter per 100 kilometer niet veel onzuiniger dan de R en ook de extra CO2-uitstoot valt dus mee (199 gram per kilometer). Het prestatieniveau is wel behoorlijk hoger, want de SC heeft maar 4,6 seconden nodig voor de sprint naar 100 kilometer per uur.
Ook de Exige S is vernieuwd. Deze verbruikt voortaan gemiddeld 8,5 liter per 100 kilometer, net als de Elise SC. De CO2-uitstoot is daarom ook 199 gram per kilometer. De sprint naar de honderd kost de Exige S een tiende tel meer. Maar 4,7 seconden is nog altijd een tijd waarmee je bijna alle auto's achter je laat in een stoplichtsprint.
De vernieuwde Exige en Elise zijn per direct te bestellen, maar de Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.
De eenvoudigste Elise, de S, verbruikt voortaan 7,6 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt 179 gram per kilometer. Desondanks sprint de goedkoopste Lotus in 6,1 seconden naar 100 kilometer per uur. De R is met z'n verbruik van 8,2 liter per 100 kilometer iets onzuiniger. Daarom is de CO2-uitstoot ook iets hoger: 196 gram per kilometer. Daar staat een sprint naar 100 kilometer per uur in 5,4 seconden tegenover.
De top-Elise blijft de Supercharged (SC). Deze is met z'n verbruik van 8,5 liter per 100 kilometer niet veel onzuiniger dan de R en ook de extra CO2-uitstoot valt dus mee (199 gram per kilometer). Het prestatieniveau is wel behoorlijk hoger, want de SC heeft maar 4,6 seconden nodig voor de sprint naar 100 kilometer per uur.
Ook de Exige S is vernieuwd. Deze verbruikt voortaan gemiddeld 8,5 liter per 100 kilometer, net als de Elise SC. De CO2-uitstoot is daarom ook 199 gram per kilometer. De sprint naar de honderd kost de Exige S een tiende tel meer. Maar 4,7 seconden is nog altijd een tijd waarmee je bijna alle auto's achter je laat in een stoplichtsprint.
De vernieuwde Exige en Elise zijn per direct te bestellen, maar de Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.