Verkoopcijfers maart 2005

Verkoopcijfers maart 2005
Ook een maand na de AutoRAI, lijken de verkoopcijfers nog niet veel op te krabbelen. Over het hele eerste kwartaal bedraagt het verlies -3,2% ten opzichte van 2004. En dat was al een mager jaar.
Ook een maand na de AutoRAI, lijken de verkoopcijfers nog niet veel op te krabbelen. Over het hele eerste kwartaal bedraagt het verlies -3,2% ten opzichte van 2004. En dat was al een mager jaar.

Ondanks positieve geluiden over de Nederlandse economie, is het aan de autoverkopen nog niet te merken. Alle grote merken noteren verlies, op positie nummer 8 staat pas de eerste winnaar, namelijk Volvo. Ook Hyundai, Audi, Kia, BMW, Mitsubishi en Skoda laten een plus zien. Maar Renault (-9%), Peugeot (-6%), Volkswagen (-16%), Opel (-15%), Ford (-11%), Toyota (-6%) en Citroën (-17%) dalen allemaal harder dan de totale markt. Er is een verschuiving naar de middenmotors gaande waar vooral de Zuid-Koreanen van profiteren.
In de maand maart wist Opel de eerste plek te bemachtigen. Daarmee loopt het merk in het tussenstand over het hele jaar weer iets in, het verschil met de nummer 1 Renault bedraagt ongeveer 2.300 auto"s. Ook bij de modellen wist Opel met de Astra voor het eerst in lange tijd de eerste positie te verzilveren, er werden 134 meer Astra"s dan Peugeots 307 verkocht. Over het hele kwartaal gerekend gaat de 307 nog aan kop, maar onbedreigd is die positie al lang niet meer.

 verkoopcijferoverzicht januari-maart 2005 t.o.v. januari-maart 2004
 verkoopcijferoverzicht maart 2005 t.o.v. februari 2005

bron: A2SP