Venturi Fétish
De nieuwe Venturi debuteerde tijdens het Grand Prix-weekend in mei in Monaco. In deze sportieve omgeving reed de Venturi Fétish de eerste rondes met achter het stuur voormalig Formule 1-rijder Jacques Laffite.
Tekst Henny Hemmes, foto"s Jean-Marc Folleté
Nadat Gildo Pallanca Pastor in juli 2001 het Franse merk Venturi had overgenomen, stortte hij zich op de toekomst en besloot een nieuwe Grand Tourisme light te ontwerpen, geheel in de stijl van de eerste Venturi die met een gewicht van 850 kg eveneens een GT light was. Die eerste Venturi debuteerde in 1984 op de Salon in Parijs.
In mei was de Concept Car klaar en maakte de Venturi Fétish zijn werelddebuut tijdens de GP van Monaco. De GT light is uitgerust met een 2-liter 4-cilinder 16-klepper die een vermogen levert van 180 pk bij 6500 tpm en die is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. De Fétish moet in 6 seconden kunnen accelereren van 0-100 km/h en heeft een top van 225 km/h. De 850 kg lichte auto heeft een lengte van 3,85 m, is 1,79 m breed en 1,14 m hoog.
Na de eerste demonstratierondjes meldde Jacques Laffite dat hij de Venturi concept car licht en sportief vond aanvoelen en dat hij vooral ook een precies stuurkarakter heeft. Laffite introduceerde de nieuwe Venturi in Monaco voor het Franse televisiestation TF1.
Tijdens deze eerste rondes vestigde de Fétish een record: als de auto die tijdens zijn debuut het meest werd gefilmd - door 34 camera's, zowel langs het circuit als aan boord.
De Fétish besloot zijn eerste weekend in de buitenlucht met het poseren voor een fotosessie voor het Paleis van Monaco, samen met Z.K.H. Prins Albert.