Veloce12 is Ferrari 550 Maranello in modern jasje
De tijd vliegt
De Italiaanse coachbuilder Carrozzeria Touring Superleggera heeft het doek getrokken van een gemoderniseerde Ferrari 550 Maranello. Dit is de Veloce12, compleet met de 5,5-liter twaalfcilinder van het origineel.
Dat een Ferrari 550 Maranello oud genoeg is om een zogenoemde restomod-behandeling te ondergaan, is wellicht even schrikken. De luxueuze grand tourer werd in 1996 onthuld en loopt inmiddels dus al tegen de dertig. De Italiaanse coachbuilder Carozzeria Touring Superleggera heeft tijdens de Monterey Car Week deze Veloce12 gepresenteerd. Dat is een restomod op basis van de 550 Maranello en dat betekent dat we te maken hebben met een 550 die op zowel uiterlijk als technisch vlak van moderne elementen is voorzien.
Het origineel: de 550 Maranello.
Carozzeria Touring Superleggera noemt de Veloce12 'een eerbetoon aan ongebreidelde prestaties en analoog rijplezier' en 'een tegengif voor de huidige elektrische overdaad'. We snappen helemaal wat het bedoelt, want de Veloce12 steekt niet onder stoelen of banken uit welk tijdperk hij feitelijk stamt. Veel van het oorspronkelijke 550-design blijft overeind, al is er ook een boel nieuw. De Italianen passen de portieren aan en ook de kieuwen voor de voorwielen zijn net even anders dan die van het origineel. Wie goed kijkt, ziet dat ook de vorm van het achterste zijruitje anders is. Dat de voor- en achterzijde duidelijk zijn aangepast, behoeft uiteraard geen toelichting.
Ferrari 550.
De basisvorm van het dashboard is ongewijzigd, al zijn de diverse knoppen en bedieningsorganen in zowel de middentunnel als middenconsole omgewisseld voor fraaiere of modernere knoppen. Net als het origineel heeft de Veloce12 een 5.5 liter V12 onder de kap liggen. Die twaalfcilinder is aangepast en levert nu 510 pk in plaats van 485 pk, zoals in de 550 Maranello. De Veloce12 krijgt adaptieve dempers, grotere remmen én een nieuw uitlaatsysteem. Er komen 30 exemplaren op de markt. Wat de Veloce12 kost? €690.000, maar dan moet je zelf dus nog een Ferrari aanleveren ...
Je kent Carozzeria Touring Superleggera wellicht nog van de Arese RH95,Aero 3 en de Sciàdipersia. Stuk voor stuk omgebouwde Italianen. De Italiaanse coachbuilder heeft een verleden dat veel verder terug in de tijd gaat. Althans, het originele Carrozzzeria Touring. Dat werd in 1926 opgericht en ging in 1966 op de fles. In 2006 kwamen de merkrechten in handen van een familiebedrijf.