Update voor Toyota Yaris Cross

Alleen nog hybride, wel meer keuze

Toyota Yaris Cross 2023
Toyota Yaris Cross 2023Toyota Yaris Cross 2023Toyota Yaris Cross 2023Toyota Yaris Cross 2023Toyota Yaris Cross 2023Toyota Yaris Cross 2023Toyota Yaris Cross 2023Toyota Yaris Cross 2023Toyota Yaris Cross 2023Toyota Yaris Cross 2023Toyota Yaris Cross 2023Toyota Yaris Cross 2023Toyota Yaris Cross 2023Toyota Yaris Cross 2023

De Toyota Yaris Cross krijgt een update die wellicht te klein is voor de kwalificatie ‘facelift’, maar die mooi wel een nieuwe aandrijflijn én belangrijke updates voor het interieur brengt.

Aan de buitenkant van de in 2020 gelanceerde Toyota Yaris Cross verandert er eigenlijk niets, hoewel de kleuren ‘Urban Khaki’ (voor de Launch Edition) en ‘Juniper Blue’ (voor alle uitvoeringen) nieuw zijn. Het nieuws zit in de eerste plaats onder de motorkap. Daar maken we namelijk kennis met een tweede hybride aandrijflijn, die met 132 in plaats van 116 pk een stukje krachtiger is. Het extra vermogen komt van een krachtiger elektromotor, die wel als vanouds samenwerkt met een 1,5-liter driecilinder benzinemotor. Het koppel stijgt flink  mee, namelijk van 141 naar 185 Nm. Door de extra kracht heeft de Toyota Yaris Cross Hybrid 130 een halve tel minder nodig voor de 0-100-sprint dan zijn minder krachtige broertje. Hij doet er nu 10,7 tellen over.

Alléén als hybride

Het ‘130’ in de aandrijflijn geeft al aan dat Toyota keuze biedt. De ‘oude’, minder krachtige aandrijflijn blijft dus ook gewoon leverbaar, zij het nu onder de naam ‘Hybrid 115’. De 130 pk-versie is vooralsnog voorbehouden aan de duurste uitvoeringen, namelijk de Launch Edition en de GR Sport. Hoewel er op hybridegebied dus meer te kiezen is dan ooit gaat de komst van de Hybrid 130 wel ten koste van de niet-hybride uitvoering van de Yaris Cross. Die reguliere 1.5 neemt de enige handgeschakelde optie én de mogelijkheid om een aanhanger van maximaal 1.350 kg te trekken mee in zijn val.

Stiller

Alle uitvoeringen profiteren volgens Toyota van een wat verfijndere rijbeleving, onder meer door een extra trillingsdemper op het motorblok, meer geluidsisolatie en dikker glas. Die stilte kunnen we op de foto’s natuurlijk niet zien, maar het nieuwe infotainmentsysteem wél. Het uit andere Toyota’s bekende multimediascherm is hier afhankelijk van de uitvoering 7 of 12,3 inch groot en doet het zonder de fysieke knoppen die voorheen nog naast het scherm zaten. Ook direct onder het scherm is nieuwe ‘hardware’ te vinden, in de vorm van ventilatieroosters met in het midden de knop voor de alarmlichten. De roosters zakken ook wat naar onder, ten koste van het opbergvakje dat hier eerst zat. De ronde volumeknop is ook een opmerking waard, want dat werkt toch beter dan de tiptoetsen die deze taak voorheen hadden. Ook het digitale instrumentarium is nieuw, zodat de Yaris Cross op dit vlak weer helemaal bij de tijd is.

Toyota Yaris Cross

De huidige Toyota Yaris Cross boven, de nieuwe onder. Let op de ventilatieroosters in het midden. De draaiknop achter de pook heeft te maken met vierwielaandrijving, die in Nederland niet leverbaar is en niet leverbaar wordt.

Toyota Yaris Cross 2023

Toyota Yaris Cross

Met de update pakt Toyota de Yaris Cross ook op technologisch vlak aan. Zo moet de spraakassistent beter werken en stelt Toyota dat ook de bestuurdersassistentiesystemen er vaardigheden en manieren bij hebben gekregen. Als een complete verrassing komt de update voor de Yaris Cross niet, want bij de reguliere Toyota Yaris werden al eerder soortgelijke vernieuwingen doorgevoerd. De vernieuwde Toyota Yaris Cross verschijnt in het tweede kwartaal van 2024 op de Nederlandse markt, de prijzen volgen nog.

PRIVATE LEASE Toyota Yaris Cross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (90)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.