AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Up Lite: Volkswagen laat LA zien wat zuinig is
72
De primeurs op de Autoshow in Los Angeles moet je met een loep zoeken. Deze Volkswagen Up Lite concept car, behoort tot de belangrijkste noviteiten. Hij blinkt uit door een bijzonder laag brandstofverbruik.
Vanaf 2011 valt Volkswagen de markt aan in de kleinste klasse met de Up. Daarvan hebben we al enige concept cars gezien, maar nog nooit waren ze zo zuinig als deze Up Lite. Het betreft dan ook de hybride-variant. De TDI-diesel is gekoppeld aan een elektromotor en een zeventraps DSG zorgt voor de overbrenging. De nieuwe telg in de Up-familie is 3,84 meter lang, 1,40 meter hoog en 1,60 meter breed. Ter vergelijk: de Polo is 3,98 meter lang.
Het gebruik van aluminium zorgt voor een lichte bouw waardoor het totale gewicht van deze showauto beperkt blijft tot 695 kilo. Dat levert een verbruik op van slechts 2,44 liter op 100 km en daarbij hoort een CO2-uitstoot van 65 gr/km.
De diesel van de Up Lite is 0,8 liter groot en telt twee cilinders. De elektromotor zorgt nog eens voor 10 kW. De elektomotor springt bij als er een extra 'boost' nodig is, bijvoorbeeld tijdens inhalen. Het aggregaat wordt onder meer gevoed door teruggewonnen remenergie. Op korte afstanden kan de Up Lite louter op de elektromotor rijden. De concept haalt een respectabele 160 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u gaat in 12,5 seconden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (72) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.