Uitslag vijfde Tevredenheids Trofee

Deze week in AutoWeek!

Tevredenheidstrofee 2005
In AutoWeek 42, die deze week in de winkels ligt, staat het uitgebreide verslag van de Tevredenheids Trofee, die dit jaar voor de vijfde keer is georganiseerd. In totaal vulden 24.225 AutoWeek-lezers en internetbezoekers de enquête over de autobranche in.
In AutoWeek 42, die deze week in de winkels ligt, staat het uitgebreide uitslag van de Tevredenheids Trofee, die dit jaar voor de vijfde keer is georganiseerd. In totaal vulden 24.225 AutoWeek-lezers en internetbezoekers de enquête over de autobranche in.
Voor het tweede achtereenvolgende jaar is Lexus overall winnaar van de AutoWeek Tevredenheids Trofee. Het merk scoort op alle onderdelen van de enquête overtuigend in klanttevredenheid. De score van het afgelopen jaar is zelfs overtroffen. Op de tweede plaats eindigde het eveneens Japanse merk Subaru. Van 2001 tot 2003 wist dit merk de eerste plaats te bereiken. Inmiddels bezet het voor het tweede achtereenvolgende jaar de tweede plek. Ondanks het feit dat het merk 'slechts' als tweede is geëindigd, is ook bij Subaru de score gestegen. Op de derde plaats eindigde Toyota. Net zoals tijdens de voorgaande edities was het ook dit jaar een Japans feestje. Het eerste Europese merk op de ranglijst is Skoda, dat op de vijfde plaats eindigde.
Dealerprijs
Net als bij de merken is de tevredenheid van consumenten over de dealers in de afgelopen vijf jaar toegenomen. Verrassende winnaar dit jaar is Daihatsu. Het in Nederland kleine Japanse merk wist de prijs van de winnaar van vorig jaar, Lexus, terug te kapen. Daihatsu won de dealerprijs eerder in 2001. De nummer twee werd Lexus, nummer drie Honda. In de top tien komen slechts drie Europese merken voor: Skoda op de vijfde plaats, Jaguar op de zesde en Volvo op de achtste plaats.
Per modelklasse worden er elk jaar Tevredenheids Trofeeën overhandigd: compacte klasse, compacte middenklasse, middenklasse, executive klasse,MPV-klasseen SUV-klasse. 
De Honda Jazz is de absolute winnaar in de compacte klasse. Hoge scores werden eveneens genoteerd voor de Toyota Yaris (2), de Skoda Fabia (3) en de Fiat Panda (4).  
In de compactemiddenklasse won de Subaru Impreza voor de derde maal de Trofee. De Skoda Octavia eindigde op de tweede plaats, de Honda Civic op de derde. Volumemodellen als de Volkswagen Golf, Opel Astra en de Peugeot 307 komen zeer matig uit de bus.  
Tweeklapper voor Honda
In de afgelopen vijf jaar verwierf het Japanse merk Honda elk jaar een plek in de top tien. Dit jaar viel het merk twee keer in de prijzen. In het overzicht van modellen scoort de Honda Accord de hoogste score. Dit is een opvallende prestatie omdat de tevredenheid over dit model, dat al in 2002 werd geïntroduceerd, is gestegen ten opzichte van de voorgaande jaren. Het model verwierf hiermee de Trofee voor de middenklasse. 
De scores in de executive klasse liggen hoog. De BMW 5-serie wint voor het derde jaar achtereen de Trofee. Opvallend is dat de score van de Mercedes E-klasse beduidend lager ligt dan die van de concurrenten. 
De MPV-klasse is een relatief jonge klasse met een snel groeiende aanhang. De Toyota Corolla Verso staat al drie jaar op de eerste plaats. Ook de nummer twee is een Toyota, de Avensis Verso. De Seat Altea, pas dit jaar op de markt, eindigt op de derde plaats.
Politiek liggen SUV's buitengewoon gevoelig, maar de verkopen stijgen nog steeds. Ook in deze modelklasse heerst tevredenheid. De Subaru Forester wint voor het tweede achtereenvolgende jaar de Trofee. De complete uitslag is hier te vinden.