Uitslag Tevredenheids Trofee
De resultaten zijn bekend van de AutoWeek Tevredenheids Trofee 2002. Bijna 20.000 lezers van AutoWeek spraken zich uit over hun auto en dealer. Maar liefst 29 merken en 58 modellen zijn onder de loep genomen.
Op 31 oktober jl. zijn tijdens een feestelijke bijeenkomst in theater Festige de resultaten bekendgemaakt van de AutoWeek Tevredenheids Trofee 2002. Bijna 20.000 lezers van AutoWeek hebben zich uitgesproken over hun auto en hun dealer. Maar liefst 29 merken en 58 modellen zijn onder de loep genomen. Opvallende conclusie: de Duitse volumemerken scoren onder de maat en de Fransen vallen tegen. Ook dit jaar scoren de Japanse merken weer erg hoog, met als overall winnaar Subaru!
Door middel van een enquête konden de lezers van AutoWeek zich uitspreken over hun auto, de aflevering en het onderhoud. Onderdelen zoals betrouwbaarheid, prijs/prestatieverhouding, reparatiegevoeligheid en onderhoudskosten kwamen in de vragenlijst aan de orde. Maar ook over dealergerelateerde zaken zoals het nakomen van afspraken, servicebereidheid, openingstijden, wachttijden etc. konden de ondervraagden hun mening geven. Er zijn dit jaar 7 prijzen uitgereikt voor de beste drie merken, de drie beste dealerorganisaties en de beste occasion.
Opvallend is dat de merken top 10 ten opzichte van vorig jaar vrijwel gelijk is gebleven. Ook dit jaar is Subaru weer de overall winnaar, gevolgd door respectievelijk Skoda en BMW. De respondenten zijn het minst tevreden over Opel, Rover en Daewoo. De Duitse volumemerken krijgen in deze rangschikking behoorlijke klappen. Hun toppositie op het gebied van marktaandeel staat absoluut niet in verhouding tot de waardering. Ook de Franse merken, op dit moment prominent in de verkoop Top 10 aanwezig, scoren laag bij deze Tevredenheids Trofee.
De modellenranglijst is ten opzichte van vorig jaar volledig op zijn kop gezet. De top is compleet ververst. SEAT bevond zich vorig jaar met de Leon en de Toledo nog in de top 5. Dit jaar zijn deze modellen teruggezakt naar de middenmoot. Opmerkelijk is de hoge score, een tweede plaats, van de nieuwkomer Fiat Stilo. Skoda bevestigt met de Fabia en Octavia dat het merk meer ijzers in het vuur heeft. Het Japanse Subaru slaat met de eerste plaats ook hier weer genadeloos toe.
In de categorie dealers is het erepodium voor de Japanse merken met een eerste plaats voor Daihatsu, gevolgd door respectievelijk Toyota en Honda. Ook dit jaar moet Volkswagen het in deze categorie stellen met de allerlaatste plaats.
Nieuw dit jaar is de categorie occasions. In de enquête is speciaal aandacht besteed aan auto's ouder dan vier jaar. Ondervraagden hebben hun mening kunnen geven over auto's waarbij de fabrieksgarantie allang is verlopen. Winnaar in deze categorie is Subaru. Het Japanse merk scoort dus ook bijzonder hoog na heel wat gereden kilometers en jaren ervaring.
Het is de tweede keer dat AutoWeek dit jaarlijkse onderzoek heeft geinitieerd. Het onderzoek is in opdracht van AutoWeek uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau NFO Trendbox. Dit bureau behoort tot de tien grootste marktonderzoekbureaus van Nederland en maakt deel uit van de NFO Worldgroup, wereldwijd een van de belangrijkste internationale organisaties voor marktonderzoek.
In een 92-pagina dikke AutoWeek 46 staat de uitgebreide Tevredenheids Trofee-special met alle gespecificeerde uitslagen van 29 merken en dealerorganisaties en 58 modellen. De algemene overall uitslagen vindt u hieronder.
|
|
|
|