Twee plug-ins Land Rover tijdelijk duurder dan beloofd
Evoque & Discovery Sport
Jaguar Land Rover heeft door het coronavirus de oorspronkelijk beoogde WLTP-certificering voor de Land Rover Discovery Sport en Range Rover Evoque P300e niet rond kunnen krijgen. Er gelden daarom voorlopig hogere uitstootcijfers dan verwacht, waardoor de prijzen van beide P300e's in Nederland licht stijgen.
Door het coronavirus konden volgens Land Rover niet alle technische mensen aan de slag. Het gebrek aan mankracht betekende dat het certificeren van de oorspronkelijk beloofde uitstoot- en actieradiuscijfers voor de Discovery Sport en Range Rover Evoque P300e nog niet is gelukt. Voor de Discovery Sport waren 'best-case'-cijfers van 36 gram CO2 per km en een elektrische actieradius van 62 km beloofd. Voor de Evoque bedroegen deze getallen respectievelijk 32 gram per km en 62 km actieradius. Om de levering van beide P300e's toch door te kunnen laten gaan, is besloten om een 'worst-case'-certificering toe te passen. Dit betekent dat zowel de Evoque als de Discovery Sport P300e nu op papier een actieradius van 55 km en een CO2-uitstoot van 44 gram per km hebben.
De configurator geeft aan dat beide P300e's momenteel niet te bestellen zijn, maar Jaguar Land Rover Nederland bevestigt tegenover AutoWeek dat dit wel het geval is. Door de hogere uitstoot op papier worden de prijzen momenteel aangepast. De Discovery Sport P300e is dan verkrijgbaar vanaf €59.305 (was €58.807) en de Evoque P300e heeft een nieuwe vanafprijs van €60.826 (was €59.948). Klanten die tegen de oude prijs een auto hebben besteld, hoeven het verschil niet te betalen. Momenteel werkt Jaguar Land Rover eraan om de gunstiger certificering er alsnog door te krijgen. Het is nog niet bekend of Jaguar Land Rover door deze vertraging in de problemen gaat komen bij het behalen van de Europese CO2-norm.