Toyota's elektrische auto's: 1.200-kilometer-bereik stap dichterbij

Massaproductie samen met Japanse partner

Toyota bZ Compact SUV Concept

Solid-state accu's zijn de heilige graal in autoland, en Toyota lijkt deze te hebben gevonden. Het merk kondigt aan solid-state accu's over vier à vijf jaar in de praktijk te brengen. Niet veel later moet de productie op grote schaal van de grond komen.

Toyota en Idemitsu Kosan - een grote Japanse leverancier van petroleum en petrochemische producten - hebben een overeenkomst getekend die het mogelijk moet maken om over een aantal jaren op grote schaal solid-state batterijen te gaan produceren.

Toyota verwacht de solid-state accu's omstreeks 2027-2028 op de markt te brengen. Het doel is ze niet veel later daadwerkelijk op grote schaal te produceren. Ten opzichte van de meer conventionele lithium-ion batterijen zouden solid-state accu's niet alleen sneller kunnen laden, maar ook een hogere energiedichtheid hebben. Bij een vergelijkbaar formaat zouden ze dus een hogere capaciteit moeten hebben dan bijvoorbeeld lithium-ion exemplaren.

Samen met Idemitsu Kosan gaat Toyota voor de accu's benodigde materialen als vaste sulfide-elektrolyten ontwikkelen. Ook gaan de twee bedrijven samen een toeleveringsketen optuigen.  Idemitsu werkt volgens het bedrijf zelf al sinds 2001 aan de ontwikkeling van solid-state batterijen. Toyota startte in 2006 met de ontwikkeling van deze 'vaste accu's'. Eerder dit jaar gaf Toyota al aan dat het verwacht met solid-state accu's uitgeruste elektrische auto's op de markt te brengen die reikwijdten halen van 1.000 en zelfs 1.200 kilometer.

Lezersreacties (227)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.