Toyota's elektrische auto's: 1.200-kilometer-bereik stap dichterbij
Massaproductie samen met Japanse partner
Solid-state accu's zijn de heilige graal in autoland, en Toyota lijkt deze te hebben gevonden. Het merk kondigt aan solid-state accu's over vier à vijf jaar in de praktijk te brengen. Niet veel later moet de productie op grote schaal van de grond komen.
Toyota en Idemitsu Kosan - een grote Japanse leverancier van petroleum en petrochemische producten - hebben een overeenkomst getekend die het mogelijk moet maken om over een aantal jaren op grote schaal solid-state batterijen te gaan produceren.
Toyota verwacht de solid-state accu's omstreeks 2027-2028 op de markt te brengen. Het doel is ze niet veel later daadwerkelijk op grote schaal te produceren. Ten opzichte van de meer conventionele lithium-ion batterijen zouden solid-state accu's niet alleen sneller kunnen laden, maar ook een hogere energiedichtheid hebben. Bij een vergelijkbaar formaat zouden ze dus een hogere capaciteit moeten hebben dan bijvoorbeeld lithium-ion exemplaren.
Samen met Idemitsu Kosan gaat Toyota voor de accu's benodigde materialen als vaste sulfide-elektrolyten ontwikkelen. Ook gaan de twee bedrijven samen een toeleveringsketen optuigen. Idemitsu werkt volgens het bedrijf zelf al sinds 2001 aan de ontwikkeling van solid-state batterijen. Toyota startte in 2006 met de ontwikkeling van deze 'vaste accu's'. Eerder dit jaar gaf Toyota al aan dat het verwacht met solid-state accu's uitgeruste elektrische auto's op de markt te brengen die reikwijdten halen van 1.000 en zelfs 1.200 kilometer.