Toen in het nieuws: cabriodromen van de jaren 90
De mooiste dromen zijn bedrog
Wat schreven we 25 jaar geleden precies voor artikelen en hadden we het een beetje bij het rechte eind? We vroegen het ons de laatste tijd - ook in verband met ons jubileum dit jaar - steeds vaker af en besloten dat het een goed idee zou zijn om wekelijks terug te blikken op onze eerste jaargang uit 1990.
In AutoWeek 24 van 1990 pakten we flink uit met een verhaal van vier pagina's over cabrio's die later in het decennium zouden verschijnen. In alle gevallen ging het om open auto's van Duitse makelijk, overigens.
Wat schreven we?
BMW zou volgens het artikel niet alleen werken aan een 3-serie Cabrio, ook de 5-serie en zelfs de 850i zouden open versies krijgen. Bij Mercedes tipten we de E-klasse voor een cabrioversie, bij de 190E zou dat niet gebeuren. Volkswagen zou een Golf én een Corrado Cabrio ontwikkelen en Opel zou het bij een Astra Cabrio houden, een Calibra Cabrio was volgens ons wat te avontuurlijk. Audi tipten we voor een cabrioversie van de 80/90 en Ford ging volgens AutoWeek 'conservatief de jaren '90 in' met alleen een Escort Cabrio.
Wat zeggen we nu?
In de toekomst kijken was ook in 1990 al best lastig. Wat betreft de 3-serie Cabrio, E-klasse Cabrio, Golf Cabrio, Astra Cabrio, Audi Cabriolet en Escort Cabrio hadden we het helemaal bij het juiste eind en de illustraties leken ook nog eens goed. Helaas kwamen juist de mooiste auto's uit het artikel nou net niet op de markt... We hebben nooit een Calibra of Corrado Cabrio in productie zien gaan.
Ook de BMW 5-serie Cabrio en 8-serie Cabrio zijn nooit op de markt gekomen. Wél is gebleken dat in de archieven van het merk prototypes van dergelijke auto's staan. Wellicht heeft BMW in 1990 dus wel serieus overwogen dergelijke auto's in productie te nemen, maar bleek de business case net even niet goed te zijn. We zullen het waarschijnlijk nooit weten...