AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Toch oosterse toekomst NedCar
De Taskforce NedCar, een commissie die onderzoekt hoe de toekomst voor NedCar er uit moet komen te zien, heeft vier mogelijke toekomstscenario's voor de Nederlandse autofabrikant geschetst. Drie van de vier opties hebben een Aziatisch tintje.
De Taskforce NedCar, een commissie die onderzoekt hoe de toekomst voor NedCar er uit moet komen te zien, heeft vier mogelijke toekomstscenario's voor de Nederlandse autofabrikant geschetst. Drie van de vier opties hebben een Aziatisch tintje.
Dit meldt het vakblad Automotive. De eerste optie is een overname door een conglomeraat van Chinese bedrijven met onder meer First Autoworks. Al eerder kwamen berichten over een dergelijk scenario naar buiten, maar destijds kwam NedCar meteen met een persbericht waarin het een Chinese overname nadrukkelijk naar het rijk der fabelen werd verwezen.
Een tweede scenario komt er op neer dat het Indiase Tata de NedCar-faciliteiten gaat gebruiken voor de autoproductie. De Indiase fabrikant maakt veel verschillende modellen, onder meer pick-ups, terreinwagens en compacte auto's. Welk model dan in Nederland gemaakt gaat worden, is niet nog bekend.
Dan is er ook nog de optie-Heecon, een samenwerking met een Belgische fabrikant van elektrisch aangedreven voertuigen. Volgens Automotive is op dit moment een samenwerking met zowel Tata als Heecon het meest waarschijnlijk.
Tenslotte is er ook een samenwerking met Cardoen mogelijk, het Belgische bedrijf dat deze week ook al in het nieuws kwam als kersverse importeur voor Brilliance in de Benelux. Wat de precieze inhoud van deze samenwerking is, is nog onbekend. Omdat Cardoen zich wil gaan richten op de import van Chinese auto's, ligt voor de hand dat hier een Chinese fabrikant in het spel is.
Sinds de productie van de Smart ForFour in Born gestaakt is, is de toekomst van de fabriek onzeker. Speciaal om deze reden is een taskforce in het leven geroepen.
NedCar wil geen commentaar geven op deze berichten.
Dan is er ook nog de optie-Heecon, een samenwerking met een Belgische fabrikant van elektrisch aangedreven voertuigen. Volgens Automotive is op dit moment een samenwerking met zowel Tata als Heecon het meest waarschijnlijk.
Tenslotte is er ook een samenwerking met Cardoen mogelijk, het Belgische bedrijf dat deze week ook al in het nieuws kwam als kersverse importeur voor Brilliance in de Benelux. Wat de precieze inhoud van deze samenwerking is, is nog onbekend. Omdat Cardoen zich wil gaan richten op de import van Chinese auto's, ligt voor de hand dat hier een Chinese fabrikant in het spel is.
Sinds de productie van de Smart ForFour in Born gestaakt is, is de toekomst van de fabriek onzeker. Speciaal om deze reden is een taskforce in het leven geroepen.
NedCar wil geen commentaar geven op deze berichten.
Plaats een reactie
Lees ook
Test: Mercedes-Benz CLA - Voor het eerst elektrisch, hybride volgt
Nieuws
Deze Subaru Impreza heeft een paar heel moderne kenmerken - In het Wild
Nieuws
Tesla komt met extra lange en ruime Model Y
Nieuws
Van Tesla tot Mazda: deze Mercedes-hendel zit in talloze modellen
Nieuws