Tesla voor de rechter gesleept om fataal ongeluk

Autopilot de grote boosdoener?

Tesla Model X Noord-Amerika

In de Amerikaanse staat Californië is Tesla voor de rechter gesleept om een ongeluk waarbij de bestuurder het tragische verhaal niet kon navertellen. Zijn nabestaanden wijzen boos naar Tesla’s Autopilot, die was ingeschakeld ten tijde van de grote crash.

Het fatale ongeluk vond vorig jaar maart plaats op de Amerikaanse 101 Highway in het Californische Mountain View. De 38-jarige Walter Huang reed in zijn Tesla Model X uit 2017 over de snelweg toen de auto zich onverhoopt in een botsgeleider boorde en vlamvatte. Uit de gegevens van de auto van de voormalige Apple-werknemer blijkt dat ten tijde van de fatale klap de Autopilot-functie was ingeschakeld. Volgens persbureau Bloomberg reed Huang acht seconden voor het ongeluk achter een voorganger op een snelheid van 65 mph (ongeveer 105 km/h). Uit onderzoek zou blijken dat de auto een seconde later naar links begon te rijden en versnelde. Vier seconden voor de crash haalde de Model X zijn voorganger in met een snelheid van 71 mph (ongeveer 114 km/h), omdat het systeem vooraf door Huang op 75 mph was ingesteld. Net voordat de Model X zich in de wegbegeleider boorde, vond er volgens onderzoek geen stuurcorrectie of remingreep plaats. Doordat het batterijpakket van de Tesla werd doorboord, vloog het voertuig in brand. Voor de nabestaanden genoeg redenen om het merk voor de rechter te slepen.

De advocaat van het gezin heeft tijdens een persconferentie een korte verklaring afgelegd. "Het feit dat de Autopilot niet goed werkte, heeft hem gedood", zei Mark Fong. Daarnaast wil de familie andere doden voorkomen. "De Huang-familie wil helpen voorkomen dat deze tragedie met andere Tesla-chauffeurs of semi-autonome voertuigen gebeurt.” Tesla heeft volgens Bloomberg nog geen officiële reactie op de aanklacht gegeven. Vorig jaar liet het merk in een blogpost op de website wel kort weten dat de “chauffeur ongeveer vijf seconden de tijd had om in te grijpen en 150 meter onbelemmerd zicht had voordat zijn auto op de wegversperring botste. Volgens Tesla had de bestuurder genoeg tijd en ruimte om in te grijpen. Daarnaast zou Tesla beweren dat “Autopilot niet alle ongevallen verhindert, maar dat het systeem de kans op een ongeval wel veel minder waarschijnlijk maakt”.

De familie stelt ook dat de Amerikaanse staat Californië schuld heeft aan de dood van Huang. De botsabsorbeerder waar de Tesla tegenaan reed, was eerder die week beschadigd geraakt bij een ongeval. Hierdoor kwam de klap op de punt van de vangrail nog harder aan.

Hoe de rechtszaak gaat verlopen, zal de tijd leren.

PRIVATE LEASE Tesla

Lezersreacties (46) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.