Tesla: snelle oplader naar optielijst

Tesla Roadster
Tesla heeft in de VS de 'turbine'-wielen op de optielijst gezet en de 70 ampère oplader is ook niet standaard meer. Voor klanten die al een Tesla hebben besteld betekent die dat ze 6.000 dollar moeten bijleggen als ze beide opties willen hebben.
Tesla heeft de 70 ampère lader uit het standaardpakket gehaald en 'm voor 3.000 dollar op de optielijst gezet. Met de oplader is het mogelijk de accu's in 3,5 uur helemaal op te laden. Wie die optie niet aankruist, zit vast aan een oplader die de auto in acht uur helemaal oplaadt. Volgens Tesla kost de 70 ampère-lader zo veel omdat er maar weinig van worden geproduceerd en hij 'belachelijk duur' is om te maken.
Tesla komt later dit jaar met een 160 ampère-lader, waarmee de batterijen in 45 minuten helemaal vol zijn. Sneller opladen dan drie kwartier, laat het huidige accupakket niet toe. Sommige accufabrikanten beweren een pakket klaar te hebben dat in tien minuten kan opladen. Maar Tesla heeft nog geen plannen om die techniek te gaan proberen.
Vierdeurs komt er aan
Een concept van de vierdeurs S krijgen we in maart op een speciaal evenement te zien. Als de financiering goed komt, gaat de productie in 2011 van start. In de VS kost de sedan 60.000 dollar; evenveel als een BMW 5-serie of een Cadillac CTS. De S wordt opnieuw compleet elektrisch en heeft een actieradius van bijna vijfhonderd kilometer. Het platform is door Tesla in eigen huis ontwikkeld terwijl de Roadster staat op een Lotus Elise-basis. Het eigen platform maakt het mogelijk om het nieuwe model in verschillende uitvoeringen uit te brengen. "Van coupé tot bestelauto," aldus Tesla.
Tesla hoopt in de zomer de Roadster winstgevend te maken. De productie moet in de lente worden opgeschroefd van vijftien naar dertig auto's per week.
Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.