Tesla Model X vernieuwd: Model S achterna
Nog altijd gevleugeld
Niet alleen de Tesla Model S krijgt in de herfst van zijn bestaan weer eens een opfrisser, ook de Model X is verbeterd. Dit is er nieuw.
Zo oud als de Model S is de gevleugelde Tesla Model X nog niet. Jong is de Model X met geboortejaar 2015 echter al lang niet meer. De tien jaar oude elektrische SUV is net als de Tesla Model S nu vernieuwd. Wat voor de Model S geldt, gaat ook op voor de Model X. Reken dus niet op verregaande aanpassingen.
Waar de vernieuwde Tesla Model S als Plaid een compleet nieuwe voor- en achterbumper kreeg om zich te onderscheiden van de milder gemotoriseerde varianten, behoudt de 1.035 pk sterke Model X Plaid het kunststof dat hij al had. Vanbuiten is de vernieuwde Tesla Model X dan ook nauwelijks van de vorige te onderscheiden. Wie een Model X in de kleur Frost Blue ziet, heeft de opgefriste versie voor zich. Die lakkleur vervangt het donkerdere Deep Blue Metallic. Net als de Model S krijgt ook de Tesla Model X nieuwe lichtmetalen wielen. De 20-inch Cyberstream-wielen maken plaats voor Perihelix geheten sloffen met dezelfde diameter. De 21-inch Turbine-wielen moeten op hun beurt het veld ruimen voor Machine geheten exemplaren.
Tesla Model X, inclusief nieuw lichtmetaal.
Interieur
Natuurlijk profiteert ook de Tesla Model X van de verbeterde active noise cancellation, met als gevolg dat het er minder geluiden van wind of het afrolgeluid van de banden het interieur binnendringen. De Model X heeft nieuwe sfeerverlichting die de passagiers bij het openen van de portieren trakteert op een visueel riedeltje.
In de vernieuwde Tesla Model X word je welkom geheten door de sfeerverlichting.
Verder krijgt de Tesla Model X een nieuwe camera in de voorbumper en moeten aanpassingen aan het onderstel meer comfort bieden. De koplampen slingeren adaptieve lichtbundels de wereld in én verder belooft Tesla dat de passagiers op de derde zitrij meer ruimte hebben. Ook moet de bagageruimte net even groter zijn dan voorheen.
De vernieuwde Model X snijdt volgens Tesla efficiënter door de wind.
Volgens Tesla is het bereik van de Model X verbeterd doordat de auto aerodynamischer is geworden, hetgeen ongetwijfeld verband houdt met de nieuwe lichtmetalen wielen. De 680 pk krachtige All-Wheel Drive noteert een Amerikaans ETA-bereik van 566 kilometer. De Plaid schopt het op papier tot een actieradius van 539 kilometer. Let wel: deze cijfers zijn niet één op één te vergelijken met de iets optimistischere WLTP-cijfers die Tesla in Europa communiceert.
Net als de Tesla Model S wordt ook de Model X in de Verenigde Staten over de gehele linie zo'n €4.300 duurder. Prijzen voor de Nederlandse markt zijn er nog niet.