Tesla deelt 48V-boordnet met andere fabrikanten
Eén van de vele bijzonderheden aan de nieuwe Tesla Cybertruck is zijn 48-volt boordnet. Tesla houdt die innovatie niet voor zichzelf, maar deelt die met andere fabrikanten. Dat gebeurt gewoon in het openbaar, op X.
‘You’re welcome’, zegt Elon Musk op X droogjes tegen Ford-CEO Jim Farley. Het is een reactie op een bedankje van Farley, die van Musk een document heeft ontvangen waarin het 48-volt boordnet van de Tesla Cybertruck uit de doeken wordt gedaan. “Bedankt Elon Musk, geweldig voor de auto-industrie”, zegt Farley daarover.
Tesla’s bedoeling is dat de rest van de auto-industrie op weg wordt geholpen om eveneens aan de slag te gaan met 48-volt systemen. Dat is uiteindelijk nodig omdat de 12 volt-boordspanning die nu gebruikelijk is voor secundaire functies, door toename van elektronica aan boord aan de grenzen van zijn kunnen zit. De overstap is lastig, omdat er nog geen onderdelen zijn, de hele auto er geschikt voor moet worden gemaakt en het in de beginfase domweg veel geld kost. Door zelf de eerste stapt te zetten en de ervaringen op papier naar andere automerken te sturen, hoopt Tesla kennelijk een revolutie op dit gebied te ontketenen.
“Geweldig om het document te lezen en met te realiseren dat ons team op een vergelijkbare weg zit”, zegt Farley in een volgende reactie. “Laten we samenwerken om toeleveranciersketen in dezelfde richting te bewegen”. Het 48V-boordnet heeft als voordeel dat er dunnere bedrading kan worden gebruikt en er hogere vermogens beschikbaar zijn bij een gelijkblijvende hoeveelheid stroom. Lees: het boordnet kan meer elektronica aan.
Het 48 volt-systeem van de Cybertruck moet je niet verwarren met de 48v-systemen die we al enige tijd kennen in (mild-)hybrides. Die hebben betrekking op de aandrijflijn, waarbij een omvormer ervoor zorgt dat niet daaraan gelinkte functies alsnog ‘gewoon’ op 12 volt werken. Bij de Cybertruck is die stap er niet meer en werkt alles op 48 volt, behalve de 800V-aandrijflijn.